مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۲۶ شهریور ۱۳۹۱ - ۰۴:۴۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: دانشمندان شرکت آی‌بی‌ام توانستند برای‌اولین بار نزدیک‌ترین تصویر را از پیوندهای اتمی نگهدارنده ساختارهای مولکول ثبت کنند

نخستین تصویر واضح از پیوندهای اتمی یک مولکول

به گزارش ایسنا، تیم محققان مستقر در آزمایشگاه‌های تحقیقاتی آی‌بی‌ام در زوریخ از شیوه‌ای موسوم به میکروسکوپی نیروی اتمی بدون تماس، برای بررسی درون یک مولکول استفاده کرده و اکتشافات با استفاده از مولکول و اتم را به کوچک‌ترین مقیاس رسانده‌اند.

این پژوهش می‌تواند در بررسی دستگاه‌های گرافنی که یکی از متراکم‌ترین مواد شناخته شده برای بشر است، کمک کرده که خود آنها نیز می‌توانند در تحول ارتباطات بی‌سیم با پهنای باند بالا و نمایشگرهای الکترونیکی کارا باشند.

این فناوری از شیوه میکروسکوپی نیروی اتمی استفاده کرده که در آن یک مولکول با کاربری مشابه دستگاه ضبط صوت مورد استفاده قرار می‌گیرد و با ایجاد خراش بر سطح مولکول هدف، به نمونه‌برداری از تغییرات و شیارهای درون پوسته می‌پردازد.

در این کاربری، سوزن مورد استفاده یک مولکول مونوکسید کربن بوده که از یک اتم کربن و یک اتم اکسیژن تشکیل شده است.

سنجش دقیق به چیزی بیشتر از دستان ثابت نیاز داشت و باید هرگونه لرزش ناشی از عوامل آزمایشگاهی یا محیط اطراف از بین می‌رفت. زیرا کوچک‌ترین تغییر در دمای محیط می‌تواند باعث حرکت مولکول‌ها شود.

محیط مورد نظر این محققان تا منفی 268 درجه سانتیگراد سرد شده بود تا میزان اختلال به حداقل برسد.

تصاویر بدست آمده نشان‌دهنده ریزترین کارهای یک مولکول هستند. نقطه‌های تیره‌تر به نمایش بخش‌های متراکم‌تر اتم و روشن‌تر به نمایش بخش‌های سبک‌تر پرداخته‌اند.

تصویربرداری از مولکول‌ها می‌تواند به کشفیات نامحدود و همچنین کاربردهای عملی در حوزه فناوری منجر شود.

در حال حاضر این تصاویر می‌توانند جزئیات جدید را مانند کوتاه بودن پیوندهای متصل کننده اتم‌ها در قسمت مرکزی نسبت به لبه‌ها به نمایش بگذارند.

این محققان در سال 2009 توانسته بودند اولین تصویر تار را از مولکول پنتاسن ثبت کنند اما شیوه‌های جدید آنها باعث ایجاد یک تصویر بسیار واضح‌تر شده است.

این دانشمندان اکنون قصد دارند از مولکول‌های دیگر نیز تصاویر نمای نزدیک گرفته و در طبقه‌بندی شکل‌های مختلف کمک کنند.

آنها همچنین از مولکول‌های مختلف به عنوان دوربین برای مشاهده تفاوت‌های میان کیفیت تصاویر ثبت شده استفاده خواهند کرد.

کد خبر 184641
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز