گروه شهری: در مراسمی که به مناسبت اتمام تونل خط سه مترو از میدان زمزم تا میدان منیریه برگزار شده بود معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران از مسئولان خواست تا پیگیر پرداخت تعهدات دولت در قبال وسایل نقلیه عمومی باشند.

نقشه حمل و نقل

سیدجعفر تشکری‌هاشمی در پاسخ به سؤال همشهری که از وی در مورد سرنوشت پرداخت یارانه بلیت مترو و اتوبوس از سوی دولت پرسیده بود، گفت: از ابتدای سال تا‌کنون ریالی نه در قالب یارانه و نه سایر تعهدات دولت در بخش بودجه عمرانی پرداخت نشده است. وی با ذکر این نکته که به‌نظر می‌رسد داستان رابطه دولت با مدیریت شهری در هفت سال گذشته تکراری و کسل‌کننده شده است، گفت:‌ ما به این نتیجه رسیدیم که دیگر منتظر دولت نشویم، دست به زانوی خودمان بزنیم و کار را به پیش ببریم وگرنه مردم باید با پای پیاده در شهر رفت‌وآمد کنند.

وی به‌عنوان نمونه گفت: از ابتدای سال 90 تاکنون اتوبوس جدیدی توسط دولت به تهران داده نشده و خرید اتوبوس‌های دوکابین از منابع شهرداری انجام شده است. درهرحال بخشی از این اتوبوس‌ها تا مهرماه وارد ناوگان می‌شود و مابقی نیز تا اوایل سال 92 (درمجموع حدود 1200دستگاه اتوبوس دوکابین، برقی و هیبریدی) وارد شبکه حمل‌ونقل عمومی تهران خواهد شد.

مشکلات و نوسانات ارزی از نظر تشکری‌هاشمی طرح‌های عمران شهری را با مشکلات زیادی مواجه کرده است. وی در این‌باره گفت: امیدواریم دولت در این زمینه هرچه سریع‌تر تصمیم‌گیری کند و مردم را از بلاتکلیفی درآورد. تشکری‌هاشمی، همچنین از عدم‌پرداخت سهم شهرداری از محل درآمد‌های ناشی از جرایم راهنمایی و رانندگی گلایه کرد و افزود: مجلس شورای اسلامی، دستگاه‌های نظارتی و نیز سازمان بازرسی کل کشور بر عدم‌پایبندی دولت به تعهدات قانونی خود در قبال مترو واقفند.

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران از دستگاه‌های نظارتی خواست تا پاسخ دهند که چرا قانون اهمیت ندارد و چرا نمی‌توانند با دستگاه‌های متخلف برخورد کنند و اگر برخورد می‌کنند چراتا‌کنون نتیجه‌ای نداشته است؟ به گفته تشکری‌هاشمی اینطور نمی‌شود که هر سال قانون در حمایت از حمل‌ونقل عمومی وضع شود اما فقط مثل کتابچه در قفسه‌های کتاب جای گیرد و کارایی نداشته باشد.

افزایش 500 هزار نفری مسافران شهری

بنا براین گزارش، دیروز همچنین تشکری‌هاشمی از آمادگی ناوگان حمل‌ونقل عمومی همزمان با مهرماه و افزایش حجم سفرهای درون شهری سخن گفت و در توضیح برنامه‌های شهرداری در این‌باره به راه‌اندازی خط پنج اتوبوس‌های تندرو اشاره کرد و اظهارداشت: اجرای آزمایشی این خط با 50 دستگاه اتوبوس تندرو آغاز شد و50 دستگاه دیگر نیز به این خط اضافه خواهد شد که این میزان درصورت لزوم قابل افزایش خواهد بود.

وی گفت: هم‌اکنون در حال آماده‌سازی‌ خط اتوبوس تندرو در بزرگراه شهید صدر هستیم و همزمان با افتتاح پل صدر- نیایش این خط در محور شمالی شهر تهران افتتاح خواهد شد که می‌تواند نقش مؤثری در جریان ترافیکی این منطقه از شهر داشته باشد.

یکی دیگر از اقدامات شهرداری تهران به مناسبت آغاز سال تحصیلی جدید ورود70دستگاه واگن یک‌طبقه به خطوط یک، دو و چهار متروی تهران و 20واگن دوطبقه جدید به خط پنج مترو خواهد بود. در این‌باره نیز تشکری‌هاشمی گفت: پیش‌بینی می‌شود با ورود اتوبوس‌ها و واگن‌های جدید مترو حداقل 500هزار نفر به ظرفیت ناوگان حمل‌ونقل عمومی پایتخت افزوده شود. وی همچنین اظهار امیدواری کرد که تا پایان مهرماه بخش میانی خط سه متروی تهران از چهارراه ولیعصرتا خیابان مطهری (ایستگاه مصلی) آماده بهره‌برداری شود.

جایزه‌ای بین‌المللی برای اتوبوسرانی

معاون شهردار تهران دیروز همچنین درباره دلیل اعطای جایزه ارابه طلایی به شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه گفت: اتوبوسرانی تهران به چند دلیل توسط نهادهای بین‌المللی به‌عنوان مدیریت برتر انتخاب شده است؛ نخست اینکه از بزرگ‌ترین شبکه‌های اتوبوسرانی دنیا به لحاظ تعداد ناوگان و جابه‌جایی مسافر است، از سوی دیگر آنها توسعه سریع خطوط تندرو درتهران را مورد توجه قرار دادند، سوم به‌دلیل مشارکت بخش خصوصی و مردم در اجرای شبکه اتوبوسرانی به‌نحوی که هم‌اکنون 60درصد ناوگان اتوبوسرانی تهران متعلق به بخش خصوصی است. همچنین جوان بودن ناوگان اتوبوسرانی و دست آخر برنامه زمانبندی حرکت اتوبوس‌ها واستفاده از کارت‌بلیت الکترونیک از دلایل انتخاب اتوبوسرانی تهران به‌عنوان سازمانی برتر در جهان بوده است.

دیروز در مراسم ورود دستگاه حفار اتوماتیک به میدان منیریه، هابیل درویش مدیرعامل شرکت متروی تهران و حومه‌ در مصاحبه با خبرنگاران گفت: با وجود اینکه برای ساخت مترو ماهانه باید حدود 70میلیارد تومان هزینه شود، هنوز ریالی از اعتبارات عمرانی مترو از سوی دولت پرداخت نشده است.

وی با بیان اینکه در مترو یا نباید کار شروع شود و یا اگر شروع شد به هر قیمت باید ادامه یابد، گفت: به همین دلیل با وجود عدم‌تحقق اعتبارات مصوب مترو از ابتدای سال تاکنون، ما از چها رماه پیش مجبور شدیم نسیه کار کنیم و وام گرفتیم و من حتی از اعتبار خودم خرج کردم تا بتوانم وام بگیرم.

درویش اظهار کرد: خط سه مترو از بلندترین خطوط مترو است که به طول 35کیلومتر با 28 ایستگاه از جنوب غربی تهران آغاز شده و تا شمال شرقی شهر ادامه می‌یابد و در مسیر خود از مهم‌ترین معابر و میدان‌های شهر عبور می‌کند. وی افزود: عبور این خط از مناطق قدیمی شهر مشکلاتی را به‌دنبال داشته که ازجمله آنها می‌توان به فرسودگی خاک، قدیمی بودن تاسیسات شهری و... اشاره کرد که با وجود همه مشکلات و بی‌مهری‌هایی که در حق مترو تهران شده توانسته‌ایم توسعه این خط را براساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته به پیش ببریم.

مدیرعامل شرکت متروی تهران و حومه افزود: پیش‌بینی ما این است که بلندترین خط مترو در سه فاز به بهره‌برداری برسد . فاز نخست آن حدود یک ‌ماه دیگر از چهارراه ولیعصر تا مصلی تهران آماده بهره‌برداری می‌شود و فاز دوم از کمربندی آزادگان تا چهارراه ولیعصر به طول 12کیلومتر نیز تا پایان سال یا حداکثر اردیبهشت‌ماه سال 92 به بهره‌برداری خواهد رسید.

درویش در مصاحبه با خبرنگاران از نوسانات بازار ارز و تأثیر آن روی طرح‌های عمران شهری ازجمله ساخت مترو سخن گفت و افزود: با وجود آنکه آهن کیلویی 800تومان به بیش از دو هزار تومان رسیده و با وجود همه این کاستی‌ها کار ساخت مترو با دقت و کیفیت بالا و با سرعت در حال پیگیری است. به‌عنوان نمونه در هفته جاری 90واگن جدید به خطوط مترو افزوده می‌شود که این واگن‌ها با تأمین اعتبارات از سوی شهرداری از گمرک ترخیص شده و تا پایان سال در مجموع 177واگن به ناوگان مترو افزوده می‌شود.

کد خبر 184624
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز