آبادان: مهاجرت گسترده به شهرهای بزرگ، ویرانی‌های ناشی از جنگ هشت‌ساله، ناپایداری بخش‌های دیگر اقتصادی و رشد جمعیت، توجه به ساخت مسکن برای مردم را به امری ضروری تبدیل کرده، به‌نحوی که در دولت نهم برای پاسخگویی به این نیاز طرح مسکن مهر مطرح شد اما در ادامه مشکلات مختلفی گریبانگیر این طرح گسترده شده است.

مسکن مهر

 به گزارش ایلنا، در شهرستان آبادان نیز طرح مسکن مهر با فراز‌و‌نشیب‌های فراوانی همراه است.

نبود امکانات در کوی فرهنگیان

جمعی از ساکنان مسکن مهر در کوی فرهنگیان آبادان به ایلنا گفتند: درصورتی که مسئولان امر امکانات مورد نیاز را برایمان تأمین نکنند، خانه‌هایمان را ترک می‌کنیم. نامناسب بودن اجرای امور زیربنایی همچون آب، برق و... ، آسفالت خیابان‌ها و نبود فضای سبز و سرویس ایاب و ذهاب (اتوبوس) ازجمله مشکلات موجود در مسکن مهر بود که آنها اشاره کردند. یکی از ساکنان این پروژه مسکن مهر گفت: با هزار امید به اتفاق خانواده به این خانه آمدیم ولی الان از آمدنمان پشیمانیم و افسوس می‌خوریم.

جلیلی افزود: درصورت تأمین‌نشدن امکانات مورد نیاز به‌طور حتم خانه‌مان را ترک می‌کنیم. وی اظهار داشت: نبود یک مرکز خرید اجناس ضروری و مورد نیاز خانواده در محل سبب شده تا هر‌بار برای تهیه اقلام مورد نیاز مسافت زیادی را از خانه تا مرکز خرید که به‌طور عمده در مرکز شهر است، طی کنیم. یکی دیگر از ساکنان این منطقه گفت: نبود امکانات مناسب باعث شده تا اعضای خانواده دیگر رغبتی برای ماندن در این منطقه نداشته باشند. حسینی از نامناسب بودن وضعیت آب شرب به‌عنوان اصلی‌ترین مشکل در این منطقه یاد کرد و افزود: مسئولان مربوطه با نصب مخازن آب در محل پارکینگ هر ساختمان سعی در جبران کمبود آب مورد نیاز کرده‌اند. وی اظهار داشت: متأسفانه این مخازن در بیشتر اوقات شبانه روز خالی از آب است. به گفته او نبود روشنایی در معابر موجب بروز حس نا‌امنی در میان اعضای خانواده‌ها شده است. این ساکن مسکن مهر اظهار داشت: با تاریک شدن هوا دیگر هیچ‌یک از اعضای خانواده جرأت بیرون رفتن پیدا نمی‌کنند.

مسئولان همکاری کنند

مدیرعامل تعاونی شماره ۱۰ مسکن مهر آبادان گفت: متأسفانه در موضوع مسکن مهر کار اساسی از سوی مسئولان امر صورت نگرفته است. محمد سعید ثامری افزود: مسئولان تنها خواستار انجام کار توسط تعاونی‌ها نباشند بلکه بایستی خودشان هم پیش بیایند و همکاری کنند. وی تصریح کرد: یک تعاونی به تنهایی قادر به انجام تمامی امور نیست. وی با نامناسب خواندن وضعیت زیرساخت‌های مسکن‌مهر ازجمله آب، برق و... یادآور شد: آنها باید قبل از استقرار کامل اعضا درصدد تکمیل و بهبود وضعیت زیرساخت‌ها باشند نه آنکه مردم دعوت شوند اما امکانات رفاهی مهیا نباشد.

متقاضیان پول نمی‌دهند

معاون استاندار و فرماندار ویژه آبادان گفت: در تأمین سهم آورده متقاضیان با مشکل جدی مواجهیم به‌نحوی که بسیاری از متقاضیان تنها به تأمین ۱۰ میلیون ریال سهم آورده ابتدایی بسنده کرده و دیگر هیچ تلاشی برای پرداخت مابقی سهم آورده نکرده‌اند.

بهرام ایلخاص‌زاده تصریح کرد: میانگین سهم آورده اعضای تعاونی‌های مسکن مهر در آبادان ۳۰ میلیون ریال است که این مبلغ به هیچ وجه جوابگوی تکمیل پروژه نیست. وی یادآور شد: تاکنون ۲۰ میلیارد تومان از محل سهم آورده دولت به تأسیسات پایه ازجمله برق اختصاص داده شده است. وی همچنین از ارائه ۹۸ درصدی خدمات عمومی در طرح مسکن مهر خبر داد.

مسکن مهر آبادان تعطیل است

استاندار خوزستان گفت: از عواملی که منجر به تعطیل شدن پروژه‌های مسکن مهر در آبادان طی چند‌ماه اخیر شده، استفاده از افراد غیربومی برای پروژه‌ها بوده است. سید جعفر حجازی در کارگروه مسکن استان با انتقاد شدید از روند کند اجرای پروژه مسکن مهر در آبادان افزود: به‌رغم رشد مثبت اجرای پروژه‌های مسکن مهر در برخی از شهرستان‌ها متأسفانه این پروژه در آبادان تعطیل است. وی تصریح کرد: پروژه‌ها نمی‌بایست معطل سهم آورده اعضا شود. استاندار خوزستان یادآور شد: به‌طور یقین کسانی که در تأمین سهم آورده خود درنگ کرده‌اند چیزی به نام مشکل مسکن ندارند پس بایستی حذف شوند.

خدمات شهرداری بعد از اتمام امور زیربنایی

شهردار آبادان با اشاره به ارائه برخی خدمات عمرانی در سایت مسکن مهر آبادان واقع در کوی فرهنگیان گفت: ارائه خدمات بیشتر و مطلوب‌تر شهرداری در این منطقه نیاز به تکمیل تمامی زیرساخت‌ها و استقرار مردم در این منطقه دارد. محمود رضا شیرازی اظهار داشت: بزرگ‌ترین هنر این افراد آن است که تقصیر‌ها را به گردن دیگران بیندازند و کوتاهی خود در انجام امور محوله را نادیده بگیرند. شهردار آبادان یادآور شد: متأسفانه در بسیاری از خیابان‌های کوی فرهنگیان ازجمله خیابان 14متری به‌رغم اتمام عملیات آسفالت، ادارات مخابرات و آبفا دوباره دست به حفاری‌های فراوان زده‌اند به‌طوری که آسفالت به‌طور کامل از بین رفته است. وی تصریح کرد: تا زمانی که شرکت‌هایی همچون گاز، آبفا و مخابرات کارشان را به اتمام نرسانند ما دست به انجام هیچ عملیات آسفالتی نخواهیم زد.

کد خبر 184515

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار راه و مسکن

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز