گروه ادب وهنر: سازمان‌ها، نهادها و انجمن‌های فرهنگی و هنری و جمعی از سینماگران طی بیانیه‌های جداگانه‌ای ساخت فیلم موهن آمریکایی-صهیونیستی علیه پیامبر عظیم‌الشأن اسلام را محکوم کردند.

سینماگران

سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در پی هتک حرمت ساحت مقدس پیامبر عظیم‌الشأن اسلام(ص) با صدور بیانیه‌ای ساخت این فیلم و توطئه آمریکایی - صهیونیستی را محکوم کرد.متن بیانیه به این شرح است:
«بار دیگر صهیونیسم بین‌الملل و استکبار جهانی به سرکردگی آمریکا‌، با توسل به سخیف‌ترین روش‌، مقدس‌ترین و نورانی‌ترین چهره میان مقدسات عالم یعنی پیامبر گرامی اسلام(ص) را هدف قرار داده است تا اندکی وحشت روزافزون خود از توسعه و گسترش فرهنگ غنی، بشردوستانه و سرشار از معنویت و سعادت اسلام عزیز را چاره کند و با راه‌اندازی تفرقه و آشوبی دیگر، حرکت مذبوحانه‌ای را در برابر موج بیداری اسلامی و اقبال جوانان به معارف اسلامی دست و پا کند.

ساخت و نمایش فیلمی توهین‌آمیز نسبت به مقدسات اسلامی و شخصیت گرانقدر رسول گرامی اسلام(ص)، در مقطعی که کشورهای اسلامی و مسلمانان منطقه با رواج بیداری اسلامی، مسیری متفاوت نسبت به گذشته را می‌پیمایند و روزبه‌روز از گستره نفوذ استکبار در این کشورها کم می‌شود و همچنین در سالگرد حادثه مشکوک 11سپتامبر، نمی‌تواند اقدامی انفرادی و شخصی، تنها از سوی یک کارگردان اسرائیلی - آمریکایی باشد.

بدیهی است که این اقدامی حساب‌شده از سوی طراحان آشوب و فتنه در میان جوامع اسلامی است و اگر چنین نباشد، همانطور که رهبر معظم انقلاب حضرت آیت‌الله خامنه‌ای (مدظله العالی) فرمودند «سیاستمداران آمریکا اگر در ادعای دخالت نداشتن خود صادق‌اند، باید عاملان این جنایت شنیع و پشتیبانان مالی آن را که دل ملت‌های مسلمان را به درد آورده‌اند، به مجازات متناسب با این جرم بزرگ برسانند».

سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، ضمن تأکید بر هوشیاری ملت عزیز ایران و همه مسلمانان، به‌ویژه رسالت و مسئولیت خطیر هنرمندان و اهالی شریف فرهنگ و هنر را در جهان اسلام در شناخت ابعاد مختلف این آشوب‌افکنی یادآور می‌شود و برای مقابله هوشمندانه با اینگونه حرکات پست و نفرت‌انگیز‌، دست همه دلسوزان و علاقه‌مندان را به گرمی می‌فشارد.»

بنیاد سینمایی فارابی نیز با محکوم کردن اقدام ابلهانه هنرمندنمایان اجیرشده استکبار و با بری دانستن هنرمندان راستین از چنین پلشتی مذبوحانه‌ای،اعلام کرد با استعانت از توجهات حضرت حق و در پناه مدد امام زمان (عج)، همچنان آماده همکاری با هنرمندان سراسر دنیا برای گام‌برداشتن در عرصه بیدارسازی فطرت پاک جهانیان است. امید که در سایه بیرق عدالت‌خواهی، عصر حاکمیت شعور و عشق آغاز شود و پلیدان و ظلمت‌نشینان برای همیشه در اعماق سیاهی مدفون شوند.

انجمن منتقدان و نویسندگان سینمایی ایران نیز در محکومیت ساخت فیلم موهن بیانیه‌ای صادر کرد. در این بیانیه چنین آمده است: فیلم توهین‌آمیز اخیر که ساحت مقدس پیامبر اکرم(ص) را نشانه رفته است، یادآوری می‌کند که سینمای ایران باید به ابزار برّنده ما در عرصه جهانی فرهنگ بدل شود و کنشگر باشد نه منفعل. به یادمان می‌آورد که سینمای ایران می‌تواند با پشتوانه سرمایه‌گذاری، حمایت و تقویت، تمدن و فرهنگ و اعتقادات ما را جهانی کند و انواع هجمه‌های فرهنگی و اعتقادی را خنثی و بی‌اعتبار سازد.

حوزه هنری هم در پی انتشار این فیلم، این حرکت کینه‌توزانه و تحریک‌بر‌انگیز غرب را محکوم کرد. در بخشی از این پیام آمده است: سینمای آمریکا و اتاق فرمان آنکه در اختیار صهیونیسم بین‌المللی است، سالیان سال است که به زرادخانه‌ای برای حمله به ارزش‌های الهی و انسانی بدل شده است و روزی نیست که فیلم یا فیلم‌هایی تحریک‌آمیز علیه باورهای دینی و اعتقادی بشریت در آمریکا ساخته نشود. سینمایی که امروز نگاه ناپاکش را به سوی برگزیده برگزیدگان و خاتم و نگین انگشتری پیامبران الهی گردانده است، پیش از این بی‌حیایی‌هایش را در حق ادیان دیگر ابراهیمی روا داشته و هر یک را به‌گونه‌ای مورد بدترین اهانت‌ها قرار داده است.

حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی، به نمایندگی از جامعه هنرمندان مسلمان ایران اسلامی، این ضایعه بزرگ را به همه مسلمانان دنیا خصوصا هنرمندان دردمند و خشمگین و غیور جهان تسلیت می‌گوید و همه امکاناتش را در راه مبارزه با نظام اسلام‌ستیز و کینه‌جوی آمریکایی و صهیونیستی به‌کار خواهد گرفت.

همچنین جمعی از تهیه‌کنندگان سیما هم در واکنش به این فیلم موهن بیانیه‌ای صادر کردند. در این بیانیه که به امضای رضا انصاریان، محمدرضا تخت کشیان، رضا جودی، محسن چگینی، بهروز خوش رزم، مهران رسام، سیدمحمود رضوی، آرمان زرین‌کوب، محمدرضا شفیعی، اسماعیل عفیفه، محسن علی‌اکبری، محمود فلاح، احمد کاشانچی، محمد مسعود، ایرج محمدی، بهروز مفید، مهران مهام و مجید مولایی رسیده، آمده است: ما جمعی از اصحاب هنر و رسانه اقدام شیطانی و صهیونیستی توهین و جسارت به ساحت مقدس خاتم‌النبیین حضرت رسول اکرم رحمت للعالمین (صلی‌الله علیه و آله) را محکوم می‌نماییم.

هیچ اندودی در جهان، چهره تابان رسول مهر(ص) را نخواهد پوشاند

چند نفر از سینماگران کشور هم در واکنش به ساخت فیلم موهن به ساحت پیامبر عظیم‌الشأن اسلام(ص) بیانیه‌ای مشترک صادر کردند.متن این بیانیه به شرح زیر است:
هیچ اندودی در جهان، چهره تابان رسول مهر را نخواهد پوشاند.
گمراهانی که در حیات طیبه‌اش بر او خاک و خاکستر باریدند، لبخند مهر نصیب بردند.
گمراهانی دیگر امروز او را آماج تصاویر موهن خود قرار داده‌اند و از هیبت توفان خشم مسلمانان در پستوهای خود خزیده‌اند. باشد که انوار تابناک رسول مهربانی در آن مغاک تنهایی بر آنها بتابد و بیدارشان کند، برای گمراهان نه مرگ که هدایت آرزو می‌کنیم.
احمد‌رضا درویش، ابراهیم حاتمی‌کیا، سیدرضا میر‌کریمی، منوچهر محمدی، همایون اسعدیان، کمال تبریزی، مهدی فرجی، محمد‌مهدی عسگرپور و فرهاد توحیدی این بیانیه را امضا کرده‌اند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در بیانیه‌ای، ساخت فیلم اهانت‌آمیز به ساحت قدسی پیامبر گرامی اسلام را محکوم کرد و آن را جسارت دیگری از سوی صهیونیست‌ها در سایه حمایت سردمداران نظام سرمایه‌داری آمریکا دانست. در بخش‌هایی از این بیانیه چنین آمده است: بدون تردید تبعات این تمسخر و توهین‌ها دامنگیر سرمداران کاخ سیاه خواهد شد که نمونه‌ای از این خشم و انزجار در واکنش مسلمانان مصر و لیبی تجلی یافت. به فضل الهی ارباب فکر و اندیشه و هنر در ایران اسلامی به همراه سینماگران و نخبگان متعهد در سراسر جهان مصمم‌تر از گذشته در معرفی آموزه‌ها و چهره نورانی پیامبر رحمه‌للعالمین اقدام خواهند کرد.

کد خبر 184510

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز