جمعه ۲۴ شهریور ۱۳۹۱ - ۱۶:۲۴
۰ نفر

گروه بین‌الملل- محمد کرباسی: میلتون فریدمن، اقتصاددان مشهور آمریکایی جمله‌ مشهوری دارد که خیلی‌ها آن را شنیده‌اند: «هیچ‌چیز دائمی‌تر از برنامه‌های موقت دولت نیست».

این جمله شاید درباره سیاست داخلی آمریکا و برنامه‌های اقتصادی دولت‌های این کشور گفته شده باشد اما اکنون درباره جنگ‌طلبی واشنگتن هم به خوبی مصداق دارد. هیچ برنامه‌ای برای دولت‌های آمریکا دائمی‌تر از طرح‌های به‌اصطلاح موقت جنگ نبوده و هر روز به بهانه‌ای نیروهای این کشور به نقطه‌ای از جهان سرازیر می‌شوند. بعد از حمله به کنسولگری آمریکا در بنغازی و کشته‌شدن جان کریستوفر استیونز سفیر آمریکا و سه نفر دیگر، مقام‌های آمریکایی از اعزام حداقل ۵۰ تفنگدار دریایی، هواپیماهای بدون سرنشین و کشتی‌های جنگی به لیبی خبر دادند.

مقام‌های وزارت دفاع آمریکا به بهانه حمله به کنسولگری حالا دو کشتی مجهز به موشک‌های پیشرفته را روانه لیبی کرده‌اند و تفنگداران جدید دریایی از پایگاه آمریکا در اسپانیا راهی خاک این کشور شده‌اند. هر چند به بهانه این حمله اوباما دستور تقویت حضور نظامی آمریکا در این کشور را صادر کرده، اما بسیاری می‌دانند که از زمان حمله به لیبی هیچ وقت هواپیماهای بدون سرنشین و نیروهای نظامی آمریکا خاک این کشور را ترک نکرده‌اند.

یک مقام وزارت دفاع آمریکا به تازگی اعلام کرده که با وجود اعلام پایان جنگ در لیبی، هواپیماهای جاسوسی این کشور همواره در آسمان لیبی مشغول پرواز بوده‌اند. یک تخمین نشان می‌دهد که از ۲۱ آوریل تا ۲۱ اکتبر سال ۲۰۱۱ هواپیماهای بدون سرنشین آمریکا ۱۴۵ حمله موشکی را در لیبی انجام داده‌اند. گفته شده تفنگداران دریایی برای حفاظت از منافع آمریکا در لیبی پس از این حمله اعزام شده‌اند اما نظامیان آمریکا هم هیچ وقت این کشور را ترک نکرده‌اند و حضورشان در این کشور یک مسئله جدید به‌حساب نمی‌آید. برای نمونه اکنون مشخص شده که دو نفر از کشته‌شدگان حمله به کنسولگری آمریکا در بنغازی از نیروهای ویژه آمریکا (Navy SEALs) بوده‌اند.

گلن دوئرتی، یکی از این نیروهای ویژه کشته شده در این حمله چند روز قبل در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی ای‌بی‌سی اعلام کرده بود در حال همکاری با وزارت امور خارجه آمریکا در یک عملیات اطلاعاتی در لیبی است. این نظامی ۴۲ساله که در زمان این مصاحبه گفته بود که یکی از مأموریت‌های او شناسایی و منهدم‌کردن تجهیزات موشک‌های زمین به هواست.

به گفته بسیاری دوئرتی تنها یکی از نیروهای نظامی آمریکا در خاک لیبی است که با وجود اعلام پایان جنگ همچنان به‌صورت مخفیانه در حال عملیات در این کشور هستند، اما به‌نظر نمی‌رسد اعزام کشتی‌های جنگی، تفنگداران جدید دریایی و تقویت حضور هواپیماهای بدون سرنشین که حملات موشکی آنها هنوز هم در بسیاری از نقاط جهان جنجالی است فقط به‌خاطر حمله به کنسولگری صورت گرفته باشد.

روزنامه ایندیپندنت گزارش داده اسناد سری طی حمله به کنسولگری آمریکا ناپدید شده و هنوز جزئیات بسیاری مانند دلیل رفتن سفیر به بنغازی در شرایطی که دستگاه‌های اطلاعاتی آمریکا از ۴۸ ساعت قبل، از خطر حمله به آن مطلع بوده‌اند مشخص نیست. گفته می‌شود بخشی از اسناد ناپدیدشده مشخصات کسانی که در لیبی با آمریکایی‌ها همکاری داشته‌اند را افشا می‌کند و قسمتی دیگر از آنها مربوط به فعالیت‌های نفتی واشنگتن در این کشور به‌خصوص پس از سقوط رژیم قذافی است؛

مسئله‌ای که برای واشنگتن یک بحران به‌حساب می‌آید. درحالی‌که مقام‌های آمریکایی و متحدان غربی خود با سیاست‌هایشان باعث تقویت القاعده در منطقه و به‌ویژه در سوریه شده‌اند اکنون دولت آمریکا به این بهانه اعلام کرده که این اقدامات تنها شروعی برای شکار تروریست‌ها در لیبی است. ازبین‌بردن تروریست‌ها، هدف‌قراردادن رهبران القاعده و موارد مشابه آن، حرف‌های آشنا و تکراری برای توجیه حضور طولانی مدت نظامی واشنگتن در کشورهای مختلف است. نظامیان، کشتی‌های جنگی و هواپیماهای بدون سرنشینی که به لیبی فرستاده شده‌اند احتمالاً تا سال‌ها این کشور را ترک نخواهند کرد تا بار دیگر ثابت کنند جنگ، دائمی‌ترین برنامه موقت دولت آمریکاست که همیشه ادامه دارد.

کد خبر 184481
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز