گروه بین‌الملل: موج اعتراضاتی که از پنج روز پیش فیلم توهین آمیز به مقدسات مسلمانان ایجاد کرد، دیروز هم در بسیاری از کشورها ادامه یافت.

اعتراض

درحالی‌که در کشورهای عربی دولت‌ها کوشیده‌اند تا میان محکوم کردن فیلم و آرام‌کردن شرایط ملتهب بین مردم، توازنی ایجاد کنند، شماری از شهروندان یمنی در این اعتراضات کشته شده و ایالات متحده حمله به دفاتر دیپلماتیک خود را بی‌دلیل دانست و پاکستان خواستار ارجاع این موضوع به سازمان ملل شد. به گزارش شبکه خبری المیادین، در قاهره، مصری‌ها، دیروز برای شرکت در تظاهرات میلیونی «نصرت رسول» در میدان التحریر تجمع کردند.

نیروهای امنیتی مصر تاکنون 37نفر را در پی درگیری‌ها مقابل سفارت آمریکا بازداشت کرده‌اند. در همین حال، رئیس‌جمهور مصر دو روز پس از آغاز اعتراضات مردمی علیه فیلم اهانت‌کننده به پیغمبر اسلام(ص) در ایالات متحده، متعهد به حمایت از شهروندان خارجی و نهادهای دیپلماتیک در کشورش شد.وی دیروز اعلام کرد ادامه اعتراضات در مصر ما را از مشکلات واقعی کشور غافل می‌سازد. در درگیری پلیس و معترضان مصری 224نفر زخمی شدند.

اما در یمن، شدیدترین اعتراضات در مقابل سفارتخانه آمریکا صورت گرفت و در درگیری افراد پلیس و معترضان دست‌کم پنج نفر کشته و 35نفر دیگر زخمی شدند. عبدربه منصور هادی، رئیس‌جمهور یمن هم ضمن ابراز تأسف به‌خاطر حمله به سفارت آمریکا در صنعا، عاملان چنین اقداماتی را آشوبگرانی دانست که طرح‌های بلندمدت صهیونیست‌ها را نمی‌شناسند. در فلسطین اشغالی هم ده‌ها نفر از فلسطینیان مقابل سفارت آمریکا در تل آویو تظاهرات کردند. در نوار غزه هم صدها نفر در مقابل ساختمان پارلمان فلسطین تجمع کردند.

اندونزی، پرجمعیت‌ترین کشور مسلمان دنیا، از مسئولان سایت یوتیوب خواست تا پخش این فیلم را متوقف سازند. در عراق هم صدها نفر از طرفداران مقتدی صدر از رهبران دینی سیاسی عراق، در بغداد، نجف و کوت در اعتراض به این فیلم دست به تظاهرات گسترده زدند و دولت عراق را به احضار سفیر آمریکا و عدم‌پذیرش هرگونه مهمان آمریکایی در عراق فراخواندند.

این درحالی است که حامد کرزی، رئیس‌جمهور افغانستان به‌علت نگرانی از هرگونه واکنش خشونت‌آمیز علیه این فیلم سفر خود به نروژ را به تعویق انداخت و این رفتار غیرانسانی و توهین‌آمیز را محکوم کرد. هیلاری کلینتون در سخنانی ضمن محکوم کردن این فیلم، اعلام کرد که هیچ توجیهی برای واکنش به این شدت به این فیلم وجود ندارد. در کشور سودان سفارتخانه‌های آلمان و انگلیس هدف حمله معترضان خشمگین قرار گرفت. در لبنان در شهر طرابلس معترضان رستورانی آمریکایی را به آتش کشیدند. در چندین کشور مسلمان دیگر از جمله مالزی، پاکستان ، عربستان، کویت و تونس علیه توطئه اسلام‌ستیزانه آمریکایی تظاهرات کردند.

سازنده واقعی فیلم

تعدادی از خبرگزاری‌ها با انتشار این خبر که مأموران پلیس ایالت کالیفرنیا در آمریکا، به خانه فردی که به‌دلیل ارتکاب جرائم مالی شامل کلاهبرداری از بانک به مجازات تعلیقی محکوم شده بود، مراجعه و با او گفت‌وگو کرده‌اند، افزوده‌اند که این شخص عامل اصلی ساخت و انتشار بخشی از فیلم ضداسلامی اخیر است. این شخص 55ساله، در اصل از مسیحیان قبطی مصری است و در جنوب کالیفرنیا سکونت دارد و از او با نام نقولا باسلی یاد شده است.

به گزارش آسوشیتدپرس، مدارک قضایی دادگاه فدرال در کالیفرنیا حاکی از آن است که هنگام پیگرد قضایی این شخص در سال۲۰۱۰، مشخص شد که وی از اسامی جعلی متعددی استفاده می‌کرده است.گفته می‌شود این فرد به جرم کلاهبرداری مالی به یک دوره کوتاه زندان و همچنین پنج سال حبس تعلیقی محکوم و پس از گذراندن محکومیت قطعی خود، سال گذشته آزاد شد و در حال حاضر، از آزادی مشروط استفاده می‌کند. وی دیروز اعلام کرد در صورت ذکر نام شرکت تولید‌کننده فیلم ناآرامی‌های گسترده‌تری رقم خواهد خورد.

کد خبر 184480
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مجامع‌ جهانی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز