گروه بین‌الملل: انتشار فیلمی موهن علیه پیامبر اسلام(ص) باعث خشم مردم کشورهای اسلامی و حمله به سفارت‌ آمریکا در قاهره و کنسولگری این کشور در بنغازی شد؛ حملاتی که کشته‌شدن حداقل چهار‎ مقام آمریکایی ازجمله سفیر واشنگتن در لیبی را به‌دنبال داشت.

حمله به سفارت آمریکا

در لیبی معترضان خشمگین به کنسولگری آمریکا در بنغازی حمله کردند که شلیک آر‌پی‌جی و بمب‌های آتش‌زا به ساختمان کنسولگری باعث کشته شدن کریستوفر استیونز، سفیر آمریکا در این کشور و سه مقام دیگر آمریکایی شد که تا لحظه تنظیم خبر، هویت این افراد به‌صورت رسمی اعلام نشده است. مقام‌های لیبی روز گذشته با تأیید خبر مرگ کریستوفر استیونز اعلام کردند که وی بر اثر «خفگی ناشی از دود» پس از حمله به ساختمان کنسولگری آمریکا کشته شده است.

در حمله افراد خشمگین که گروهی از آنها مسلح بودند ساختمان کنسولگری آمریکا در بنغازی آتش گرفت. گفته می‌شود، مأموران امنیتی کنسولگری برای مقابله با معترضان اقدام به تیراندازی کرده‌اند اما این مسئله تنها حاضران در محل را خشمگین‌تر کرد. گزارش‌ها نشان می‌دهد که در زمان این حمله، سفیر آمریکا در لیبی به‌دلیل انجام سفری کوتاه به بنغازی در ساختمان کنسولگری حاضر بوده است.

شبکه تلویزیونی الجزیره گزارش داده که دو نفر دیگر از کشته‌شدگان این حمله از محافظان سفیر و یک نفر دیگر کارمند کنسولگری بوده اند؛ خبری که هنوز به‌صورت رسمی تأیید نشده است. علاوه بر این به گزارش این شبکه، دو نفر دیگر از کارمندان سفارت آمریکا در این حمله مجروح شده‌اند. برخی رسانه‌ها هم روز گذشته اعلام کردند که سفیر آمریکا در حمله راکتی به‌خودروی وی در بنغازی کشته شده است اما بیشتر رسانه‌ها خبر کشته شدن مقام‌های آمریکا در حمله به کنسولگری را تأیید کرده‌اند.

اجساد کشته‌شدگان این حمله به طرابلس منتقل شده تا به پایگاه هوایی آمریکا در آلمان منتقل شود. درحالی‌که پس از حمله به ساختمان کنسولگری خبرهای ضد‌و نقیضی منتشر شده بود، روز گذشته سرانجام معاون وزیر کشور لیبی در گفت‌وگو با خبرگزاری فرانسه خبر کشته شدن سفیر آمریکا را به همراه سه نفر دیگر تأیید کرد.

برخی رسانه‌ها اعلام کرده‌اند که گروهی موسوم به انصار الشریعه در حمله به کنسولگری دست داشته‌اند اما این گروه روز گذشته این مسئله را تکذیب کرد. به گزارش خبرگزاری فرانسه، مصطفی ابوشاقور، معاون نخست‌وزیر لیبی هم روز گذشته در پیامی این حمله را محکوم کرد. وی در این پیام گفت: من این اقدام وحشیانه را به قوی‌ترین شکل ممکن محکوم می‌کنم. این اقدام حمله به آمریکا، لیبی و انسان‌های آزاد در هر کجا به‌حساب می‌آید. حمله به کنسولگری آمریکا به‌دلیل انتشار فیلمی موهن علیه پیامبر اسلام(ص) ساعاتی پس از آن صورت گرفت که معترضان خشمگین در قاهره هم به سفارت آمریکا در این شهر حمله کردند؛ حملاتی که هر دو در ‎۱۱‎سپتامبر و یازدهمین سالگرد حملات به برج‌های تجارت جهانی صورت گرفت.

پایین آوردن پرچم آمریکا در قاهره

با پخش فیلمی موهن علیه پیامبر اسلام(ص) که توسط یک اسرائیلی مستقر در آمریکا ساخته شده، روز سه‌شنبه نزدیک به سه‎ هزار نفر از مصری‌ها در مقابل سفارت آمریکا در قاهره تجمع کردند. معترضان خشمگین با بالا رفتن از دیوار سفارت آمریکا پرچم این کشور را که به‌خاطر سالگرد حملات ‎۱۱‎سپتامبر نیمه افراشته بود پایین آورده و به آتش کشیدند. پرچم سیاه رنگی که روی آن نوشته شده بود
«لا اله الا‌الله محمد رسول‌الله» جایگزین این پرچم شد؛ پرچمی که بیشتر توسط گروه‌های وابسته به القاعده استفاده می‌شود.

معترضان خشمگین اعلام کرده‌اند که فیلم توهین آمیز به پیامبر اسلام(ص) که تیزر آن در اینترنت منتشر شده قرار است به‌زودی در آمریکا اکران شود. با خشم مردم مصر، سفارت آمریکا در قاهره با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که آمریکا هر نوع اقدام «افراد منحرف» برای توهین به مسلمانان را محکوم می‌کند.در بیانیه سفارت آمریکا آمده است: ما سوءاستفاده از آزادی بیان به‌منظور اهانت به باورها و اعتقادات دیگران را به‌شدت محکوم می‌کنیم. نیروهای امنیتی مصر ساعاتی پس از ورود معترضان خشمگین به محوطه سفارت توانستند محوطه سفارت را تخلیه کنند و افراد را از روی دیوارها پایین بیاورند.

افزایش تدابیر امنیتی در سفارتخانه‌های آمریکا

به‌دنبال کشته‌شدن سفیر آمریکا در لیبی، مقام‌های دولت مصر روز گذشته تدابیر امنیتی در اطراف سفارت آمریکا در قاهره را تشدید کردند. دولت آمریکا هم اعلام کرده‌ است که تدابیر ویژه‌ای را برای حفاظت از شهروندان این کشور در نقاط مختلف به‌دنبال خشم مسلمانان اتخاذ خواهد کرد. باراک اوباما،رئیس جمهور آمریکا روز گذشته با تأیید کشته شدن سفیر این کشور در لیبی دستور افزایش تدابیر امنیتی در همه سفارتخانه‌های آمریکا در سراسر جهان را صادر کرد.

درحالی‌که یک مسیحی قبطی مصر که در کالیفرنیا زندگی می‌کند یکی از تبلیغ‌کنندگان فیلم موهن علیه پیامبر اسلام(ص) بوده است، مسیحی‌های قبطی مصر اعلام کرده‌اند که در وحدت با مسلمانان این کشور و برای اعتراض به ساخت این فیلم در مقابل سفارت آمریکا در قاهره تجمع خواهند کرد. جنبش اخوان المسلمین مصر هم روز گذشته خواستار تظاهرات سراسری مردم این کشور در محکومیت فیلم موهن علیه پیامبر اسلام شد.

فراخوان تظاهرات یمنی‌ها

جوانان انقلابی یمنی هم با صدور بیانیه‌ای خواستار تظاهرات گسترده از مقابل دانشگاه صنعا به سوی سفارت آمریکا برای محکوم‌کردن ساخت فیلم موهن علیه پیامبر اسلام شدند. در این بیانیه ضمن محکوم‌کردن فیلم ساخته شده در آمریکا، هرنوع اهانت به پیامبر اسلام(ص) به‌عنوان خط قرمز مسلمانان خوانده شده است.

مخفی شدن سازنده فیلم

به‌دنبال خشم مسلمانان، سام باسیل، سازنده اسرائیلی- آمریکایی فیلم موهن علیه پیامبر اسلام که در کالیفرنیا زندگی می‌کند، در نقطه‌ای نامشخص مخفی شده است. باسیل به‌عنوان کارگردان و نویسنده این فیلم در گفت‌وگوی تلفنی با خبرگزاری آسوشیتدپرس از مخفیگاه خود، ضمن تأیید این مسئله اعلام کرد که ساخت این فیلم دوساعته ‎پنج میلیون دلار هزینه داشته است و خرج ساخت آن را ‎۱۰۰‎ یهودی پرداخت کرده‌اند.

تیزری ‎۱۳‎ دقیقه‌ای از این فیلم به زبان‌های انگلیسی و عربی در اینترنت منتشر شده که در آن زندگی پیامبر اسلام به‌صورتی توهین‌آمیز روایت می‌شود. سام باسیل اعلام کرده است که نسخه کامل این فیلم تاکنون تنها یک‌بار در سالنی تقریباً خالی در هالیوود به نمایش در آمده است. گزارش‌شده که در میان حامیان این فیلم موهن تری‌جونز، کشیش افراط‌گرای آمریکایی وجود دارد که سال گذشته تصمیمش برای سوزاندن قرآن کریم باعث خشم مسلمانان جهان شد.

کد خبر 184384
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز