گروه اجتماعی- علی‌اصغر محمدی: پیش بینی‌های مسئولان سازمان حج و زیارت برای افزایش سهمیه حج ایران به واقعیت نپیوست و نه‌تنها سهمیه کشورمان افزایش نیافت بلکه با کاهش حدود 25هزار نفری تمتع و بیش از 60هزار نفری در عمره روبه‌رو شد.

حج

معاون حج سازمان حج و زیارت با اشاره به ساخت و سازهای عمرانی در مکه مکرمه و مدینه منوره که چهارسال طول می‌کشد به فارس گفت: سهمیه حج تمتع تا پایان طرح‌های عمرانی مکه و مدینه ادامه خواهد داشت. غلامرضا رضایی اظهار کرد: با توجه به رایزنی‌هایی که مسئولان سازمان حج و سایر مسئولان نظام انجام داده اند از دولت عربستان خواسته‌ایم که سهمیه تمتع افزایش پیدا کند اما این کار صورت نگرفت.

وی افزود: متأسفانه وزیر حج عربستان در مصاحبه‌ای که انجام داده است، اعلام کرد که ما سهمیه کل کشورهای اسلامی را براساس هر هزار نفر یک نفر از جمعیت‌شان اعلام کرده‌ایم. معاون سازمان حج و زیارت ادامه داد: این کاری است که نه‌تنها برای ایران بلکه برای تمام کشورهای اسلامی که برابر مصوبه کنفرانس سران کشورهای اسلامی که مسئله حج در آنجا بیان شده بود به تصویب رسیده است. وی گفت: دلیل مسئولان عربستان برای کاهش سهمیه حج این است که در مکه و مدینه ساخت‌وساز حریم طواف را دارند که در این راستا نیز هتل‌های ضلع شرقی حریم را هم تخریب کرده اند.بنابراین به محض اینکه طرح هادی به پایان برسد مسئولان عربستان ظرفیت همه کشورها را افزایش خواهند داد.

قول‌هایی که عملی نشد

برخی از کارشناسان پیش بینی می‌کردند دو اجلاسی که اخیرا در مکه و تهران برگزار شد، به ویژه اجلاس مکه، فرصت مناسبی برای مذاکره و چانه‌زنی درباره افزایش سهمیه تمتع کشورمان با مقامات سعودی باشد که این فرصت از بین رفت. با توجه به شواهد در این دو اجلاس هیچ‌گونه مذاکره‌ای در این‌باره انجام نشد. معاون حج سازمان حج و زیارت در این‌باره گفت: موضوعی که مسئولان کشور در مکه حضور داشتند مربوط به حج نبود اما موضوع افزایش سهمیه زائران حج تمتع را مطرح کردند.

وی اضافه کرد: مسئولان عربستانی در این زمینه قول‌هایی داده بودند اما تاکنون عملی نشده است. رضایی با اشاره به برگزاری اجلاس سران جنبش عدم تعهد در تهران اظهار کرد: متأسفانه در این اجلاس مسئولان سازمان حج و زیارت مأموریتی در عراق داشتند و نتوانستند در این اجلاس حضور پیدا کنند.

فشار بر سازمان حج

پس از پایان دور جدید ثبت‌نام عمره در سال90،‌ بارها وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس سازمان حج و زیارت که از معاونان وزیر ارشاد است ‌ از تلاش برای افزایش سهمیه حج ایران خبر دادند و اینکه افرادی که در نوبت انتظار اعزام هستند زودتر از موعد مقرر به سرزمین وحی مشرف می‌شوند. برای نمونه وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بهمن‌ماه90 به پایگاه اطلاع‌رسانی دولت گفت: امیدواریم سهمیه 800هزار نفری کنونی، در سال‌های آینده بیشتر شود تا مردم زودتر به مقصود خود برسند.

پیش از وی نیز رئیس سابق سازمان حج و زیارت در موسم تمتع در مدینه از افزایش سهمیه عمره از 800هزار به یک میلیون نفر سخن گفت و اینکه افرادی که در دور جدید برای عمره ثبت‌نام کرده اند زودتر از زمان تعیین شده به عمره اعزام می‌شوند.

کد خبر 183932
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز