پنجشنبه ۱۳ مهر ۱۳۹۱ - ۰۷:۲۴
۰ نفر

همشهری آنلاین- هلن صدیق بنای: افزایش پردازش و عملیات انتقال داده‌های دیجیتالی به مرحله‌ای از عمر خود رسیده است که هارد‌ درایو‌های فیزیکی دیگر جوابگویی انتقال، جابجایی و پرداز هم زمان این حجم از اطلاعات نمی‌باشند. به همین دلیل فن‌آوری ذخیره‌سازی و حفظ اطلاعات برای حل این مسئله به هارد درایوها و فضای مجازی روی آورده‌اند.

هارد درایو

هارد درایو‌های مجازی به یکی از رایج‌ترین نرم‌افزار‌ها در  سیستم‌‌‌ عامل های کامپیوتر‌‌‌‌ و لپ تاپ‌های شخصی تبدیل شده‌اند. با توجه به مزایای عمده این فن‌آوری، استقبال کاربران روز به روز بیشتر می‌شود.

 شاید بتوان گفت؛ هارد درایو‌های‌ مجازی آخرین مرحله از تحولات فن‌آوری در مسئله ذخیره سازی داده‌های دیجیتالی هستند. اگر هارد داریو شما در حال پت پت کردن و یا در حال کشیدن نفس‌های آخرش است، می‌توانید، همه آنچه را که در باره هارد درایو مجازی مورد نیاز است را به صورت آنلاین بخوانید. در این مقاله شما وارد دنیای هارد درایو‌های مجازی می‌شوید.

این مسئله تنها یک مسئله شخصی و مربوط به کامپیوتر و سیستم‌های خانگی نیست. بلکه تمامی کارفرمایان باید از صحت، نوع، کارایی، ظرفیت و توانایی سخت‌افزار‌ها و نرم‌افزار‌های سیستم‌های محیط کاری خود، مطمئن باشند.

به عبارتی، آنها باید از سیستم‌های مورد استفاده کارکنان خود کاملا مطمئن باشند. اینکه سیستم  کارکنان به روز و در حد جوابگوی نیاز‌های کاری آنها هست یا نه؟ مسئله بسیار مهم و ضروری است. در غیر این صورت، کارفرمایان با ضرر و ضربه‌های جبران ناپذیری تجاری و اقتصادی روبرو خواهند شد.

یکی از این مسائل که باید توجه خاص به ان کرد، داشتن فضای کافی برای ذخیره‌سازی اطلاعات است. به عبارتی، افزایش حجم و فضای حافظه سیستم برای انجام عملیات، کاربری سریع  و ذخیره اطلاعات سازمان بسیار حائز اهمیت است.

چطور حافظه مجازی کار می‌کند؟

البته، خیلی پیش از آنکه من و شما به دنیا بیاییم، مسئله ذخیره‌سازی اطلاعات در دنیای کامپیوتر مطرح بوده و هست. مواردی مثل؛ فلاپی‌ها، دیسک‌ها، سی‌دی‌ها، فلش مموری‌ها و... که برای ذخیره سازی و نقل و انتقال اطلاعات دیجیتالی استفاده می‌شوند در حال حاضر دیگر جوابگوی این حجم اطلاعات نیستند.

طرحی از نحوه کار کرد یک سیستم ابری

نکته دیگر اینکه سرعت خواندن و نوشتن اطلاعات بر روی هارد دیسک‌ها بمراتب کندتر از حافظه اصلی کامپیوتر است. و زمانی که سیستم مورد نظر در حال، عملیات و پردازش حجیم باشد، کارآئی و سرعت سیستم بشدت افت کرده و عملا" در بعضی شرایط، غیرقابل استفاده می‌‌شود. در چنین مواردی، ضرورت افزایش حافظه موجود در سیستم ، حتمی می‌شود.

 البته با ارتقای حافظه و افزایش آن ممکن است، مشکل فوق برای مدتی کاهش یابد ولی این مشکل دوباره در محدوده‌ دیگری گریبان شما را خواهد گرفت.

چرا که سرعت افزایش اطلاعات در حال مقابله با حقیقت کمبود فضای اجرا و ذخیره سازی است. در دنیای دیجیتال ما هر لحظه بیشتر و بیشتر به فضای آزاد برای کار و ذخیره اطلاعات و اسناد نیازمند می‌شویم.

در واقع، افزایش پردازش و عملیات انتقال داده‌های دیجیتالی به مرحله‌ای از عمر خود رسیده است که باید راه حلی اساسی برای این مسئله بدست آورد. به همین دلیل، مهندسان فن‌آوری برای ذخیره‌سازی و حفظ  اطلاعات، هارد درایوهای مجازی را پیشنهاد می‌کنند.

هارد درایو

هارد درایوهای مجازی دارای نرم افزارهایی هستند که به کاربران این توانایی را می‌‌دهند تا قسمتی از حافظه اصلی کامپیوتر را به یک درایو‌‌‌ مجازی تبدیل کرده و سپس با نصب نرم‌افزار‌‌‌ مورد نظر و  ثبت نام در آن فضا، سرعت اجرا و کاربری خود را افزایش دهند.

بدین ترتیب دیگر لازم نیست تا این نرم‌افزارها ابتدا از روی حافظه‌‌‌های جانبی مانند، هارد درایو‌ها،  بارگذاری شده و بعد در حافظه اصلی اجرا شوند.

چطور حافظه کامپیوتر کار می‌کند؟

با ایجاد و استفاده از هارد درایو‌ مجازی، با نام سیستم "کلود " (به معنای ابر )"The cloud system" ، ناگهان متوجه می‌شوید، فضا برای ذخیره سازی چون ابرهای آسمان، تقریبا بی‌نهایت شده است.[پردازش ابری چطور کار می‌کند؟]

در این زمان، شما تفاوت ذخیره سازی در درایو‌های فیزیکی چون؛ فلاپی‌ها، سی دی‌ها، دی وی‌دی‌ها، فلش‌ها و... را کاملا احساس خواهید کرد. همچنین دیگر نیازی به حمل و نقل چنین چیز‌ها یا ترس از گم شدن، جا گذاشتن و خراب شدن نخواهید داشت.

با ثبت نام در سیستم کلود می‌توانید از مزایای بیشمار آن استفاده کنید. به عنوان مثال؛ سیستم ابری تمام برنامه‌های مورد نیاز شما را میزبانی می‌کند.

تنها کافی است وارد سرویس میزبانی این وب شده و برنامه‌ای که برای کار و فعالیت خود نیاز دارید، بدون اینکه آن را بارگزاری کنید، انتخاب و اجرا کنید.

به عبارتی، دیگر نیازی به صرف زمان برای بارگذاری برنامه و اشغال حجم زیادی از حافظه کامپیوتر نیست.

این سرور با اختصاص دادن فضای خاصی به شما کمک می‌کند تا در ابعاد وسیع‌تری اطلاعات خود را ذخیره و یا جابجا کنید. همچنین، سیستم کلود  به شما این امکان را می دهد که در هر جای دنیا و در هر زمان (حتی زمان‌های شلوغ و ترافیکی اینترنت) که به اینترنت متصل می‌شوید به اطلاعات خود دسترسی داشته باشید.

مهم‌تر اینکه بدون دسترسی به کامپیوتر نیز امکان استفاده از این سیستم امکان پذیر است. یعنی شما می‌توانید تمامی این امکانات را از گوشی‌های هوشمند خود و بصورت آنلاین دریافت کرده،کار یا ویرایش کرده و دوباره بارگذاری کنید.

جالب است، نه؟! این تنها گوشه‌ بسیار کوچکی از این دنیای مجازی و امکانات آن است. دنیایی ناشناخته مجازی‌ها دنیای که ما وارد آن شده‌ایم یا به گون‌ای درون آن پرت شده‌ایم، دارای قابلیت‌ و توانایی‌های باور نکردنی است. یعنی دنیای با بی‌نهایت رمز، راز و معجزه ...

نکته مهم اینکه وقتی ما از هارد درایو‌های مجازی، دیسک‌های مجازی، مکانیزم‌های مجازی و ... صحبت می‌کنیم، در واقع وارد دنیا و بحث‌های غیر قابل پیش‌بینی و دقیق می‌شویم. دنیایی از اطلاعات و دانش که همه چیز در آن به راحتی؛ قابل معاوضه، تغییر، تبدیل و عملی است.

می‌دانید، گاهی یک هارد درایو (با همه عناوین) برای کمترین عمل ذخیره سازی، باید راه‌های بیشماری را در سیستم عامل یک سرور طی کند.

برای مثال؛ اگر شما از سیستم عامل مک استفاده می کنید، قبل از هر چیز باید برنامه ویندوز و اپلیکیشن‌های آن را اجرا و فعال کنید. فرقی نمی‌کند، کجا باشید در خانه یا محل کار ... باید این مراحل را انجام دهید.

ولی با نرم‌افزار داریو مجازی،در واقع، شما به نوعی به کامپیوتر خود کلک می‌زنید. چرا که کامپیوتر فکر می‌کند، دارای یک داریو  کامل دیگری هم هست. درایوی که به شما امکان می‌دهد با سیستم عامل‌های مختلفی کار کنید و این پایان کار نیست، این نوع درایو‌های مجازی به شما اجازه کدگزاری یا رمزگذاری بر روی فایل‌های خود برای امنیت بیشتر می‌دهند.

حتی امکان و اجازه ایجاد یک فایل از یک سی دی یا دی وی دی را به شما می‌دهد، بدون آنکه شما درایو فیزیکی سی دی یا دی وی دی در کامپیوتر خود داشته باشید.

به طور کلی، درایو‌های مجازی کارهای بسیار زیادی انجام می‌دهند که باور کردنی نیستند و ما نمی‌توانیم همه آنها را در این مقاله کوتاه بیاوریم. ما تنها سعی می‌کنیم بر روی یکی از این درایو‌های مجازی یعنی، سیستم ذخیره کلود کنکاش کنیم.

همانطور که می‌دانید در حال حاضر ، نیاز و تقاضا برای هارد درایو‌های جانبی یا به عبارتی  هارد درایو‌های اکسترنال روز به روز بیشتر می‌شود و این نشان دهنده نیاز مبرم به فضای بیشتر برای ذخیره اطلاعات در فضای دیجیتالی است.

 more چطور اینترنت کار می‌کند / مفاهیم و چطورهای دیجیتال / تاریخچه کامپیوتر / شرکت‌های فناوری جهان / فناوری‌های دیجیتال / نرم‌افزار / سخت افزار

در باره این مسئله فکر کنید، فلاپی‌ دیسک‌ها تنها  1.44 مگا بایت از حجم اطلاعاتی شما را می‌توانند، ذخیره کنند. این در حالی است که شرکت ماکروسافت، حدود 7 گیگابایت فضای ذخیره سازی رایگان و امن توسط هارد درایو مجازی  با نام "اسکای درایو"  SkyDrive ، به شما  ارائه می‌دهد.

این یعنی، شما باید حدود 10.000 فلاپی دیسک داشته باشید تا بتوانید تمام اطلاعات 7 گیگا بایت خود را در آنها ذخیره و نگهداری کنید. حالا تصور کنید، چگونه، چه مکانی، چه مدتی از زمان، چه سرعتی و... شما می‌توانید در میان این ده ‌هزار فلاپی به بازیابی اطلاعات ذخیره خود دست یابید؟!!

ایجاد و خلق هارد درایو مجازی هوشمند و قوی، کاری بس بزرگ و درواقع یک تجارت محسوب است. زیرا بعد از اینکه شما فضای 7GB  اختصاصی ماکروسافت یا سایر ابر سرور ها چون سیستم‌ کلود را پر کردید و نیاز به فضای بیشتری دارید. پیامی بسیار مودبانه از سرویس میزبان، مبنی بر اینکه ارتقاء  و اختصاص فضای بیشتر ملزم به پرداخت هزینه معادل ایکس دلار می‌باشد.

به همین دلیل ابر سرور‌هایی چون ماکروسافت، اپل آی کلود، گوگل درایو، آماوزن کلود درایو ،کلود و... می‌خواهند، همه افراد کسب و کار شخصی و تجارت خود را راه اندازی کنند، بدین ترتیب، کسب و کار آنها نیز رونق می‌بخشد.

حتی اگر از آن دسته شرکت‌های بزرگ و قدرتمند باشند که لزومی برای حضور در این گونه رقابت‌ها نباشند، با وجود این برای حفظ قدرت و سر‌آمد خود در این زمینه مسابقه می‌دهند.

تولید و راه اندازی  Dropbox نشانه‌ای کوچکی از این رقابت و جنگ تکنولوژی در حفظ قدرت بود. هر چند که برنده مسابقه نشدند ولی با این وجود، می‌توان گفت؛ تحت پوشش قرار دادن 50 میلیون کاربر در سراسر دنیا، با ارائه بهترین خدماتی چون؛ اشتراک گذاشتن آسان، دانلود یا آپلود کردن فایل‌ها با سرعت و راحت، همگام سازی و... برای افرادی که روی خط زندگی می‌کنند، بسیار حائز اهمیت است.

با توجه به آنچه که در باره هارد درایو‌های مجازی ( امکانات و مزایای آنها ) گفتیم به این مرحله از کنکاش و پرسش می‌رسیم که آیا آنها مضرات و خطراتی هم برای کاربران دارند یا نه؟

آنها برای چه خوب نیستند؟

بسیاری از وب سرویس‌هایی که خدمات هارد درایو  مجازی را مانند "کلود" ارائه می‌دهند، به دلیل سیاست‌های حفظ حریم خصوصی‌شان به دقت تحت بررسی قرار می‌گیرند. شما باید بدانید چرا؟!دلیل آن هم پر واضح است.

با وجود اینکه شما تمام فایل‌های خود را بر روی کامپیوتر شخصی خود یا اینکه بر روی هارد درایو جانبی با یک هارد درایو مجازی، ذخیره می‌کنید. در واقع، شما در حال آپلود کردن فایل‌ها بر روی سرور  هستید. از نظر فنی این بدان معناست که شما تنها فردی نیستید که به آنها دسترسی دارید.

به نظر می‌‌رسد، سیاست حفظ حریم خصوصی دارای مغز تشخیص دهنده‌ای ندارد  (که بداند نباید به فایل‌ها نگاه کند!!)، اما سرویس‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ دهنده‌ها در واقع، با این بخش می‌خواهند از خودشان در مقابل آنچه که ممکن است به عنوان خطر یا تهدید به حساب آید، حمایت کنند.

به همین خاطر همه آنچه را که شما بر روی آنها آپلود می‌کنید به دقت بررسی و بازبینی می‌کنند تا از پاک بودن همه فایل‌ها و اطلاعات ارسالی کاربران مطمئن شوند.

همچنین اگر سازمان‌ دولتی به فایل‌های ارسالی و فعالیت‌های آنلاین شما مشکوک شود با ارسال احضاریه محرمانه‌ای به شرکت‌های مذبور، خواستار بازبینی و خوانش اطلاعات شما توسط آنها خواهند شد، بدون اینکه شما متوجه این مسئله شوید.

جدای از هک کردن، اطلاعات توسط هکر‌ها حتی، وب سرویس‌های با درصد امنیت 100 درصد هم از این موارد مستثنا نخواهند بود. جالب است بدانید حتی آنها موظف هستند به گزارش حرکات و فعالیت‌های آنلاین شما. مثلا به سرویس‌های دولتی اطلاع می‌دهند که شما "در حال"(در کسری از زمان) کپی از اسناد محرمانه یک شرکت یا سازمان و... هستید.

همچنین یک وب سرویس، می‌تواند نظر دهد که مطلب یا فایلی شما از نظر اجتماعی، سیاسی، قانونی و... است یا نه؟! و آنها اجازه دارند، بدون اجازه شما آن را حذف کنند.(البته بر اساس قانون هر ایالت این مسائل در نظر گرفته می‌شود)

بنابراین با این تفاسیر، آیا مطالب شما تحت نظارت است؟ خب، ممکن است. زیبایی و هنر، سیاست حفظ حریم خصوصی در این است که می‌تواند شما را به عنوان کاربری که باید تحت نظارت قرار دهد یا نه؟ تشخیص می‌دهد.

به عنوان مثال، چگونه ‌‌مایکروسافت متوجه می‌شود که شما در حال تجاوز به حریم خصوصی کاربری دیگر یا کپی اسناد و مدارک شرکت یا سازمانی هستید، یا اینکه اپل از کجا متوجه می‌شود که فردی به درون سیستم‌های آنها سرک می‌کشد و... یا زمانی که گوگل به کاربران ایمیل خود می‌گوید؛ کلمه عبور خود را عوض کنند، حتی زمانی که هیچ معترض و شاکی وجود ندارد؟!

بله همه اینها توسط همین بازبینی و بررسی دقیق فایل‌ها توسط سیاست حفظ حریم خصوصی امکان پذیر است. شاید از نظر شما گوگل تنها یک شرکتی است که شما از آن طریق ایمیل‌های خود را چک می‌کنید، یا شرکتی که تبلیغات شما را پخش می‌کند تنها یک شرکت تبلیغات‌چی بیشتر نیست و...

در صورتی که تمام این وب سرور‌ها تحت عنوان شرکت‌های سرویس دهنده مجاز به انجام همه کارهای بالا هستند، حتی بیشتر... آنچه که به عنوان دنیای وحشی در زمینه ارتباطات، انتشارات، تبلیغات، اجتماعات عمومی و.... نامیده می‌شود. دنیای است که تحت کنترل کامل دست اندرکاران سرویس دهنده‌های آنها و سایر امور مربوطه است.

بنابراین در حالیکه این هارد درایو‌های مجازی امکانات و فضا‌های بیشتری برای جولان دادن شما در این دنیای دیجیتال می‌دهند، یادتان باشد که نباید همه مسائل خصوصی یا آنچه که فکر می‌کنید، نباید توسط کسی دیگری دیده شود، بر روی این فضا قرار دهید. البته اگر برایتان اهمیت دارد.

این داریوهای مجازی به درد افرادی مانند من، که تجربه تلخ "کرش" hard drive crash را میان یک پروژه 300 صفحه از تحقیق، ترجمه و... را لمس کرده‌، می‌خورد. یعنی نابودی کامل، سال‌ها کار و زحمت، حتی با وجود اینکه همیشه از فایل‌ها بک‌آپ (کپی) می‌گرفتم. ولی با این وصف همه فایل‌هایم دود شدند و رفتند هوا...

شاید، این هارد درایو‌های مجازی با این همه مزایایی که در باره آنها شمرده‌اند، بتوانند از نابودی کامل اطلاعات جلوگیری کرده و نیز کمک کنند که بدون ترس، اطلاعات خود را توسعه، بسط و ذخیره سازیم... فقط یادتان نرود با توجه به کارایی آنها باید بدانید به چه منظوری و چه نوع کاربری می‌خواهید از آنها استفاده کنید، بعد دست به انتخاب بزنید.

در هر حال هارد درایو‌های مجازی یک گزینه فوق‌العاده برای ذخیره‌سازی و به اشتراک گذاردن فایل‌ها با ارزش شما در دنیای مجازی محسوب می‌شوند.

http://computer.howstuffworks.com

کد خبر 183641
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز