سه‌شنبه ۷ فروردین ۱۳۸۶ - ۱۵:۰۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: مجموعه‌ای از نامه‌های منتشر نشده به استاد شهید مرتضی مطهری و نیز پاسخ ایشان به این نامه‌ها برای نخستین بار از سوی انتشارات صدرا ( ناشر اختصاصی آثار شهید مطهری) به بازار کتاب راه یافته‌است که درمیان آن نامه‌ای از دکتر شریعتی از مهم‌ترین آنهاست.

به گزارش همشهری‌آنلاین در این کتاب که در چهار فصل و نزدیک به 250 صفحه انتشار یافته است نامه‌هایی از امام‌خمینی(ره)، آیت‌الله شریعتمداری، دکتر علی شریعتی، صادق طباطبایی و ... آمده‌است.

در نامه مفصل دکتر شریعتی به مرحوم مطهری که برای نخستین‌بار انتشار عمومی می‌یابد وی بیماری خود را مهم‌ترین دلیل بر عدم حضورش در سخنرانی در حسینیه ارشاد عنوان می‌کند و از آقای مطهری به عنوان فردی با چهره موجه علمی و اخلاقی یاد می‌کند و می‌نویسد: «وقتی سرکار در میانه هستید و مسئولیت امری را دارید، من و امثال من هرگز نباید دغدغه حیثیت و شخصیت و آبروی خود را داشته باشیم و اگر لحنی یا رفتاری هم به ظاهر منافی حیثیت خود احساس کردیم باید بدانیم که اشتباهی رخ داده است یا مصلحتی در کار بوده است و چون آن مصلحت را شخصی چون سرکار تشخیص داده اید باید مطمئن باشیم که اگر خود نیز دست اندرکار بودیم چنین می گفتیم و می کردیم».

در فصل دوم نامه های مرحوم مطهری  مطهری به دیگران آمده که نخستین آن  نامه برای مدیر مجله زن روز است  که در نهایت منجر به چاپ مقالات ایشان درباره زنان و نگاه اسلام به زن در آن نشریه می‌شود.

در فصل سوم نوشته‌ها و یادداشت‌های سیاسی–اجتماعی درج شده‌است. نوشته‌ای اساسنامه مانند درباره سازمان روحانیت و یادداشتی درباره قیام 15 خرداد که در آن نقاط قوت و ضعف این قیام آورده شده‌است و نیز متن بازجویی 5 صفحه‌ای ساواک از آقای مطهری ،نامه 15 صفحه‌ای  آن زنده‌یاد به دکتر محمد محمدی رئیس دانشکده الهیات درباره ماجرای برخورد با یک استاد مارکسیست در دانشکده الهیات، اعلامیه مشترک مرحوم مطهری و بازرگان درباره آثار شریعتی، یک بیانیه سیاسی در دوران انقلاب به قلم مرحوم مطهری، یادداشت کوتاهی درباره درخواست بختیار برای رفتن خدمت امام در ماه‌های پایانی حکومت پهلوی از دیگر نوشته های این فصل است.

در فصل چهارم کتاب که در مقایسه با سایر فصل‌های حجم کمتری را به خود اختصاص داده است یادداشت کوتاه آن زنده یاد درباره دستگیری و آزادی در ماجرای 15 خرداد، یادداشتی درباره درس‌های معارف قرآن در قم، متن سنگ مزار مادر آن شهید و ... آمده است.

برخی از تصاویر این نامه‌ها نیز در انتهای کتاب آمده‌است.

کد خبر 18361

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز