گروه اقتصادی- علی ابراهیمی: اجرایی نشدن تفاهمنامه‌های کاهش قیمت شیر خام و لبنیات و بی‌نتیجه بودن نشست‌های مسئولان تنظیم بازار و تولید‌کنندگان شیر و لبنیات موجب شد تا پس از نشست روز یکشنبه هفته جاری و فراهم شدن امکان واردات شیر خشک، کارخانه‌های لبنی از تعدیل قیمت شیر خام و بازگشت قیمت لبنیات خبر دهند؛ اقدامی که زیان بیشتر تولید‌کنندگان شیر خام و افزایش واردات این فراورده را به‌دنبال خواهد داشت.

گاو داری

مدیرعامل اتحادیه دامداران کشور با اشاره به واردات شیر خشک برای کاهش قیمت لبنیات به خبرنگار ما گفت: مسئولان به جای ارزیابی ریشه علل گرانی شیر و لبنیات با پاک کردن صورت مسئله و در سال حمایت از تولید ملی ساده‌ترین راهکار کاهش قیمت یعنی واردات شیر خشک را اتخاذ کرده‌ا‌‌ند. سعید سلطانی سروستانی با بیان اینکه اکنون در زمینه تولید شیر و لبنیات خودکفا هستیم، افزود: بهتر است مسئولان به جای واردات شیر خشک و ضربه به صنعت دامداری کشور، نهاده‌های ارزان قیمت تولید را تأمین کرده تا ظرفیت‌های خالی تولید به‌کار گرفته شود.

وی تصریح کرد: مسئولان در حالی برخورد تعزیراتی با دامداران را در دستور کار قرار داده‌اند که با توجه به سهم 70درصدی شیر در تولید لبنیات مشخص نیست به فرض نرخ هزار تومانی شیر خام کارخانه‌های لبنی چگونه نرخ ماست را به دو‌هزار و 500تومان افزایش داده‌اند.


بازگشت قیمت لبنیات از دیروز

این در حالی است که معاون برنامه‌ریزی استاندار تهران با بیان جزئیات جلسه ویژه‌ ساماندهی قیمت شیر خام و لبنیات در وزارت صنعت، معدن و تجارت از کاهش قیمت لبنیات از دیروز خبر داده و بدون اشاره به نقش آزادسازی واردات شیر خشک در کاهش قیمت لبنیات اعلام کرده است، در این جلسه قرار شد برای رفع مشکل نقدینگی کارخانه‌های لبنی، آنها چک مدت‌دار دو ماهه به شرکت پشتیبانی امور دام بدهند تا این شرکت در اسرع وقت سه نهاده اصلی را با نرخ مصوب به دامداران تحویل دهد.وی افزود:

چنانچه کارخانه‌های تولید آرد به هر نحوی از تحویل نهاده سبوس گندم به دامداران خودداری کنند، برابر مقررات جاری با آنها برخورد تعزیراتی خواهد شد. ترکی افزود: همچنین مقرر شده سازمان حمایت مصرف‌کنندگان وتولید‌کنندگان نرخ مصوب را به سراسر کشور ابلاغ کند.

کد خبر 183386
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز