مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۱۳ شهریور ۱۳۹۱ - ۱۴:۵۵
۰ نفر

همشهری آنلاین - سمیرا مصطفی ن‍ژاد: خودروها هر روز در حال تبدیل به رایانه‌هایی چهار‌ چرخ هستند، تجهیزات الکترونیکی و نرم‌افزارها تمامی قطعات فعال خودروها از موتور گرفته تا پنجره‌ها را کنترل می‌کنند، بسیاری از خودروها حسگر بوده و در پارک دوبل مهارت دارند و همچنین با اتصال به اینترنت علاوه بر پخش آنلاین فیلم و موسیقی می‌توانند نقشه‌های مسیر را در اختیار راننده قرار دهند.

خودرو

با بالغ‌تر شدن این سیستم‌ها خودروها دیگر به راننده نیازی نخواهند داشت. خودروهای متصل به اینترنت می‌توانند ترافیک را کنترل کرده و با مشارکت در سیستمی کلی‌تر کارایی خود را افزایش دهند. به گفته جیم پترسون سردبیر وب‌سایت Kiplinger، این‌کار مانند کنترل ترافیک هوایی خودرو‌ها خواهد بود.

به گفته پترسون این روند انتقالی همیشه روان نخواهد بود، وی دوران انتقالی بسیار جالب توجهی را پیش‌بینی می‌کند که در آن خودروهای سخنگوی بدون راننده وارد بازار می‌شوند درحالی که خودروهای قدیمی نیز همچنان کاربرد دارند. در ادامه هفت فناوری پیشرفته خودرو که تا پایان دهه به فناوری‌هایی فراگیر تبدیل خواهد شد، معرفی می‌شوند:

پارک خودکار

پارک دوبل همواره دشمن اصلی متقاضیان گواهینامه رانندگی بوده‌است، با این همه شرکت‌هایی از قبیل فورد، لینکلن، تویوتا و BMW برای کمک به این افراد کمر همت بسته‌اند. تمامی این شرکت‌ها از ترکیبی از حسگرها مانند حسگر صوتی و دوربین برای ارزیابی موقعیت خودرو و ارسال اطلاعات به رایانه خودرو استفاده می‌کنند.  سپس این اطلاعات تحلیل شده و دستورالعمل مناسب برای پارک کردن خودرو در فضای موجود به بهترین شکل ممکن ارائه خواهد شد. برای مثال سیستم پارک خودکار شرکت فورد در خودروی فیوژن از حسگرهای فراصوتی استفاده می‌کند می‌توانند فاصله خودرو را تا نزدیکترین خودروی پارک شده سنجیده و حرکت فرمان را مدیریت کند، به این شکل راننده تنها باید کنترل گاز و ترمز را به عهده داشته باشد.

حرکت در میان خطوط

سیستم حسگر مسیر راننده را از منحرف شدن از مسیر اصلی آگاه می‌کند و در برخی از خودروها این سیستم به صورت خودکار خودور را در میان دو خط نگه می‌دارد. در خودروهای لکسوس، دوربین‌هایی خطوط جاده را می‌بینند، درصورتی که خودرو از خط عبور کند، سیستم به صورت خودکار فرمان را حرکت داده و خودرو را در میان خطوط قرار خواهد داد. فورد نیز از سیستمی مشابه برخوردار است با این تفاوت که به منظور تنظیم فرمان، سیستم ایمنی برای شبیه‌سازی سروصدای ناشی از حرکت بر روی شانه جاده، فرمان را می‌لرزاند.

باز ماندن چشم‌ها

برخی از خودروها می‌توانند اعلام کنند که چشم‌های راننده باز و بر روی جاده متمرکز هست یا نه. این فناوری معمولا مجهز به سیستم نوری LED و دوربینی است که بر روی صورت راننده متمرکز می‌شود تا جهت نگاه او را تشخیص دهد. درصورتی که این سیستم احساس کند راننده نسبت به مسیر بی‌توجه است نوعی صدای هشدار مانند پخش خواهد کرد. درصورتی که راننده به این هشدار توجه نکند، خودرو خود ترمز کردن را آغاز خواهد کرد که در این مرحله راننده باید با ترمز کردن متمرکز شدن خود را به سیستم نشان دهد. تمامی این رویدادها در کسری از ثانیه رخ می‌دهند تا به این شکل از خطر تصادف احتمالی در اثر خوابیدن راننده کاسته شود.

خودروهای مرسدس بنز نیز از سیستمی مشابه برخوردارند، این سیستم می‌تواند نحوه رانندگی راننده را در کنار اطلاعاتی مانند شتاب، فرمان‌دهی و توقف ثبت کرده و با مقایسه اطلاعات به دست آمده در هنگام رانندگی در زمان حقیقی با اطلاعاتی که از قبل به ثبت رسیده،‌ خودرو می‌توانند با هوشیاری کامل دریابد که آیا راننده خسته است یا نه و در صورتی که پاسخ مثبت باشد، پیام هشداری پخش خواهد شد.

حس‌کردن دیگر خودروها

شاید زمانی که راننده دریابد خودروی جلویی درحال ترمز کردن است، بسیار دیر شده باشد، به ویژه اگر خودروها با فاصله کمی از یکدیگر در حرکت باشند. مشکل این‌جا است که واکنش انسان برای پاسخ گفتن به شرایطی که پیش‌آمده به اندازه کافی سریع نیست. اما فناوری به اندازه کافی سرعت دارد. امروزه خودروهای بی‌شماری به حسگرهایی مجهزند که می‌توانند فاصله خودرو را تا دیگر خودروهای جاده تعیین کرده و اطلاعات به دست آمده را به سیستم ترمز خودکاری ارسال کند. دوربین، رادار و نورپردازهای فروسرخ درکنار یکدیگر برای ردیابی سرعت حرکت خودرو به کار گرفته شده و به این شکل سرعت خودرو را تنظیم می‌کنند.

کنترل نقاط کور

فناوری‌های حسگر می‌توانند برای چک‌کردن نقاط کور نیز کارایی داشته باشند. در جدید‌ترین مدل لکسوس اطلاعات رادار عقب خودرو به رایانه‌ای ارسال می‌شود که به صورت خودکار ترمزها را در صورت دیدن مانعی فعال می‌سازد. این سیستم همچنین می‌تواند در آینه به راننده هشدار دهد که فردی از نقطه کور درحال نزدیک شدن به خودرو است.

دید در تاریکی

چراغ‌های خودرو تنها از قابلیت درخشیدن تا فاصله‌ای محدود برخوردارند،‌اما چراغ‌های فروسرخ که تنها رایانه‌ها قدرت دیدن آنها را دارند دو برابر نورمرئی منتشر می‌شوند. این ویژگی کارایی فروسرخ را برای دیدن در تاریکی افزایش می‌دهد و خودروها در جاده‌های تاریک با کمک این نور و رایانه‌های خود به خوبی از نزدیک شدن مانعی به خودرو آگاه خواهند شد.

خودروهای مجهز به این سیستم از فروسرخ فعال و غیرفعال استفاده می‌کنند. فروسرخ غیرفعال با استفاده از حسگرهایی که اجسام حرارت‌زا را ردیابی می‌کنند، می‌توانند هدایت خودرو را در تاریکی به عهده بگیرند. این حسگرها موجودات زنده و دیگر خودروها را تا فاصله 274 متری ردیابی می‌کنند. زمانی که جسمی ردیابی شد، رایانه با نمایش دادن تصویری ناواضح از جسم بر روی شیشه جلو و یا بر روی داشبورد، به راننده هشدار می‌دهد. در سیستم فعال، نور چراغ خودرو در کنار فروسرخ در تاریکی تابانیده می‌شوند و به این شکل وضوح تصویری که از مانع بر روی شیشه تابانیده می‌شود،‌افزایش پیدا می‌کند.

گفتگو با دیگر خودروها

خودروها درحال حاضر از قابلیت اتصال به اینترنت برخوردارند. اما فناوری‌های وایرلسی از قبیل وای-فای و بلوتوث می‌توانند بزرگراه‌ها را به شبکه‌ای متحرک تبدیل کنند. چنین شبکه‌ای برای فعال بودن به اینترنت نیازی نخواهد داشت،‌در عوض خودروها از فناوری بی‌سیمی برای گفتگو با یکدیگر استفاده خواهند کردو شبکه‌ای خود‌ساخته که اطلاعات موجود در آن درباره ترافیک و مسیرها خواهد بود، به وجود خواهند آورد. چنین شبکه‌ای نه تنها می‌تواند به راننده اعلام کند که راننده خودروی جلویی ترمز را فشار داده، بلکه می‌تواند بگوید خودرویی که یک مایل جلوتر در ترافیک گیر کرده،‌درحال بازگشت است. چنین اطلاعاتی به راننده کمک خواهد کرد تا مسیری جایگزین را انتخاب کند. چنین شبکه ای در کنار مدیریت ترافیک همچنین می‌توانند باایجاد ظرفیت بیشتر برای سرنشینان فیلم پخش کرده و یا به آنها امکان انجام بازی‌های آنلاین دهد.

کد خبر 183348
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز