دوشنبه ۱۳ شهریور ۱۳۹۱ - ۰۴:۵۷
۰ نفر

گروه ادب و هنر: دوازدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت در حالی از دوم مهر آغاز می‌شود که ترکیب اغلب آثار داخلی حاضر در این رویداد سینمایی را فیلم‌هایی تشکیل می‌دهند که قبلاً یا اکران عمومی شده‌اند یا در جشنواره فجر به نمایش درآمده‌اند.

سینما - فیلم ملکه

فهرستی که دیروز فارس به‌عنوان گزینه‌های احتمالی حاضر در جشنواره مقاومت روی خروجی خود گذاشت و حضور اغلب آنها در این جشنواره قطعی به‌نظر می‌رسد را این فیلم‌ها تشکیل می‌دهند: بزرگمرد کوچک (صادق دقیقی)، روزهای زندگی (پرویز شیخ‌طادی)، 33 روز (جمال شورجه)، راه نجات (راما قویدل)، سیزده 59 (سامان سالور)، صدای پای من (مهرداد خوشبخت)، فیلادلفی (مجتبی اسدی‌پور)، رهاتر از دریا (حمید طالقانی)، باد و مه (محمدعلی طالبی)، ضدگلوله (مصطفی کیایی)، پاریس تا پاریس (محمدحسین لطیفی)، خاک و آتش (مهدی صباغ‌زاده)، گلوگاه شیطان (حمید بهمنی)، بوسیدن روی ماه (همایون اسعدیان)، شورشیرین (جواد اردکانی)، گلچهره (وحید موسائیان)، مصایب چارلی (علیرضا سعادت‌نیا)، بی‌انتها (امیرحسین جهدوست)، انسان‌ها (محسن توکلی)، بیداری (فرزاد موتمن) و ملکه (محمدعلی باشه‌آهنگر).

میان این فیلم‌ها بوسیدن روی ماه، روزهای زندگی، ضدگلوله و ملکه ازجمله آثار مهم دفاع مقدس سی‌امین جشنواره فیلم فجر بودند. روزهای زندگی، بیشترین جوایز را از جشنواره دریافت کرد. ضدگلوله سیمرغ بهترین فیلمنامه را گرفت و ملکه هم در چندین رشته نامزد دریافت جایزه بود و در چند رشته موفق به دریافت سیمرغ شد.از این میان روزهای زندگی و ضدگلوله اکران عمومی شده‌اند و بوسیدن روی ماه هم در روزهای برگزاری جشنواره اکران خواهد شد.

33 روز، سیزده 59، خاک و آتش و گلوگاه شیطان هم جزو آثاری هستند که سال90 اکران عمومی شدند و از فیلم‌های جشنواره فجر دو سال پیش بودند. سیزده 59 علاوه بر اکران، چند ماهی است وارد شبکه نمایش خانگی نیز شده است. فیلم‌هایی چون رهاتر از دریا و فیلادلفی هم حضور ناموفقی را در سی‌امین جشنواره فیلم فجر تجربه کرده‌اند و شرکت آنها باتوجه به ضعف‌های ساختاریشان وزنی به جشنواره مقاومت نمی‌دهد.

درواقع آن دسته از تولیدات دفاع مقدسی سینمای ایران در دو سال اخیر که فیلم‌هایی قابل اعتنا به‌شمار می‌آیند کمتر از انگشتان دست است و شاید به همین دلیل است که جشنواره فیلم مقاومت دو سال یک‌بار برگزار می‌شود، جشنواره‌ای که علاوه بر برگزاری در چندین شهر، در چند کشور خارجی نیز برگزار خواهد شد و به‌نظر می‌رسد بیشتر کمیت در آن مورد توجه قرار دارد تا کیفیت.

سینمای دفاع مقدس به‌عنوان ژانر اصیل و برآمده از انقلاب اسلامی یکی از مهم‌ترین گونه‌های سینمای ایران است که خروجی‌اش در سال‌های اخیر چندان قابل توجه نبوده است. گرچه مسئولان سینمایی همواره بر بها دادن به تولیدات دفاع مقدس تأکید کرده‌اند ولی جدای از شعارهای داده شده عملکرد سینمای ایران در حوزه دفاع مقدس خیلی قابل دفاع نیست.در این سال‌ها با صرف هزینه‌های هنگفت، فیلمسازانی که بهره چندانی از ذوق سینمایی نبرده‌اند، فیلم جنگی ساخته‌اند و در مقابل می‌توان از نمونه‌هایی چون روزهای زندگی و ملکه نام برد که آثار شاخصی در این حوزه هستند.

دوازدهمین جشنواره فیلم مقاومت که عنوان بین‌المللی را نیز یدک می‌کشد قرار است به گفته مسئولانش باشکوه برگزار شود و اولین شرط برای برپایی جشنواره‌ای موفق، حضور فیلم‌های شاخص و درخشان است. در این زمینه دست برگزارکنندگان جشنواره مقاومت چندان پر به نظر نمی‌رسد.

کد خبر 183264

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز