گروه سیاسی: ایران در کنفرانس آژانس که تا دو هفته دیگر برگزار می‌شود موضوع تغییر ساختار و مکانیسم تصمیم‌گیری در آژانس را مطرح خواهد کرد.

این موضوع را علی‌اصغر سلطانیه نماینده دائم کشورمان در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مطرح کرده و گفته است جمهوری اسلامی ایران از سال گذشته اقدامی را در وین آغاز کرد و بنده این نوید را می‌دهم که امسال کشورمان درخواست داده در کنفرانس آژانس که دوهفته دیگر آغاز می‌شود موضوع تغییر ساختار و مکانیسم تصمیم‌گیری در آژانس اصلاح شود.

ایران همواره منتقد نحوه تصمیم‌گیری‌ها در شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بوده است. نفوذ برخی کشورها در شورای حکام باعث تنظیم یکسویه گزارش‌های دبیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و بعضا نشت این گزارش‌ها قبل از انتشار به رسانه‌هایی مثل آسوشیتدپرس و رویترز می‌شود. در ماجرای ترور دانشمندان هسته‌ای کشورمان برخی تحلیل‌ها حکایت از آن داشت که بازرسان آژانس که در خدمت سرویس‌های جاسوسی غرب هستند اسامی دانشمندان کشورمان را در اختیار سرویس‌های تروریستی موساد و سیا قرار داده‌اند.

علی‌اصغر سلطانیه گفته است اینکه در شورای حکام آژانس انرژی اتمی 35کشور که اکثر آنها غربی هستند و 10 کرسی دائمی دارند هر تصمیمی که می‌خواهند بگیرند درست نیست. سفیر ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ‌با اشاره به اتهام‌زنی به ایران در گزارش اخیر آمانو گفت:‌ این اتهام‌ها برای این است که پرونده هسته‌ای ایران را باز نگه‌دارند اما باید گفت همه این اتهام‌ها بی‌اساس است.

یوکیا آمانو گزارش خود درباره برنامه هسته‌ای ایران را در 14بند روز پنجشنبه منتشر کرد. این گزارش قرار است در نشست فصلی شورای حکام که 20 تا 24شهریور برگزار می‌شود قرائت شود. آمانو در گزارش خود اطلاعاتی جزئی از نصب سانتریفیوژها در تاسیسات هسته‌ای و روند غنی‌سازی‌ در ایران داده است که حکایت از همکاری تنگاتنگ ایران با بازرسان آژانس دارد. سلطانیه با بیان اینکه این گزارش نشان می‌دهد جزئیات برنامه هسته‌ای ایران برای آژانس شفاف است، گفت:‌ گزارش‌های اخیر مدیرکل نشان می‌دهد که در هر گزارش نسبت به گزارش قبلی پیشرفت‌ها در بحث هسته‌ای بیشتر می‌شود.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در آژانس انرژی اتمی با بیان اینکه تحریم‌های آمریکا و غرب علیه ایران تاکنون هیچ اثری نداشته است، گفت: مسئولان آمریکایی باید به مردم خود بگویند با وجود اینکه تحریم‌هایشان مردم ایران را نشانه گرفته اما نتوانسته سانتریفیوژهای ایران را نشانه بگیرد و ایران امروز خودکفا شده است. آمانو در گزارش اخیر خود به نامه‌ای اشاره کرده که ایران درباره ادعاها درباره سایت پارچین به آژانس نوشته است. آمانو نوشته است: «ایران طی نامه مورخ 29 اوت 2012 به آژانس اعلام کرد که ادعای فعالیت‌های هسته‌ای در سایت پارچین بی‌اساس است و فعالیت‌های اخیری که ادعا شده در نزدیکی محل مورد نظر آژانس انجام شده است هیچ ارتباطی با محل مشخص شده از سوی آژانس ندارد».

کد خبر 183073
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز