همشهری آنلاین: نخستین حیوان شبیه‌سازی شده خاورمیانه، شامگاه چهارشنبه یازدهم مرداد در پژوهشکده «رویان» جهاد دانشگاهی در اصفهان به دنیا آمد و پس از چند دقیقه تلف شد.

 به گزارش ایسنا اولین حیوان  همانندسازی‌شده در ایران که یک گوسفند ماده بود در ساعت 10 شب به دنیا آمد و اما پس از زایمان تنها پنج دقیقه زنده ماند.  محققان رویان در تلاشند تا بافت‌ها و اجزای این حیوان را برای اثبات کار علمی انجام شده در اختیار مراکز علمی کشور قرار دهند.

به این ترتیب ایران  به جمع معدود کشورهای دارای  فن‌آوری همانندسازی(کلونینگ) حیوانات در جهان پیوست. به گفته دکتر منتظری، رییس جهاد دانشگاهی، تولد این حیوان از آرزوهای مرحوم دکتر کاظمی آشتیانی رییس فقید پژوهشکده رویان بود که برای نخستین بار فعالیت‌های کلونینگ را در این مرکز علمی جهاد دانشگاهی آغاز کرد.

 محققان پژوهشکده «رویان» علاوه بر همانند‌سازی گوسفند که انتقال جنین‌های همانند‌سازی شده آن از آخر شهریور ماه سال گذشته آغاز شده، طرح همانند‌سازی گاو را نیز در دست اجرا دارند.

 تاکنون حدود هشت کشور به توانایی همانند‌سازی گوسفند دست یافته‌اند که براساس تجارب این کشورها درصد پایداری جنین‌ها بین سه تا پنج درصد است و در بیش از 92 تا 93 درصد موارد جنین‌ها سقط می‌شوند.

کد خبر 1830

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز