گروه اجتماعی ـ مینا شهنی: دولت، شورای‌عالی بیمه سلامت را هنوز تشکیل نداده‌است از همین رو نمایندگان مجلس تصمیم‌گرفته‌اند که برای تشکیل این شورا رأسا اقدام کنند.

بیمارستان

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفت: مجلس در برنامه پنجم اختیار تشکیل این شورا را به دولت داده است ولی ما نمی‌توانیم دست روی دست بگذاریم و به‌عنوان تماشاچی باشیم که هر وقت دولت اراده کرد وظیفه‌اش را انجام بدهد. ما نمی‌خواهیم اتفاقاتی که در قانون برنامه چهارم پیش آمد که حتی بعضی از آیین‌نامه‌های قوانین هم بعد از شش سال نوشته نشد دوباره در برنامه پنجم تکرار شود، قطعا نخواهیم گذاشت که این اتفاق بیفتد.

حسینعلی شهریاری، نماینده مردم زاهدان در پاسخ به اینکه آیا مجلس این شورا را تشکیل می‌دهد، توضیح داد: نه، مجلس که تشکیل نمی‌دهد و قرار هم این است که دولت آیین‌نامه‌اش را بنویسد و به مجلس بفرستد ولی حالا اگر دولت وظیفه‌اش را انجام نداد که نمی‌شود ما تماشاچی باشیم، بنابراین اول و آخرش را هم خودمان انجام می‌دهیم. آیین‌نامه را هم می‌نویسیم و می‌دهیم به مجلس به‌عنوان یک طرح بررسی و تصویب شود.

یک تکلیف مهم که در برنامه پنجم توسعه کشور بر عهده دولت گذاشته شده، ‌تشکیل شورای‌عالی بیمه سلامت است. قانون از دولت خواسته تا این شورا را تشکیل دهد. ترکیب اعضا، وظایف، اختیارات و مسئولیت‌های این شورا و دبیرخانه آن به پیشنهاد معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور با تأیید هیأت‎وزیران به تصویب مجلس شورای اسلامی می‎رسد.

مسئولیت تشکیل شورای‌عالی بیمه سلامت کاملا بر عهده دولت است که با شروع برنامه پنجم توسعه در ابتدای سال 90 می‌بایست از سوی دولت پیگیری می‌شد، اما با گذشت یک سال و نیم از زمان اجرای برنامه پنجم هنوز هیچ خبری از شورای‌عالی بیمه سلامت نیست که نیست.

نماینده مردم زاهدان در توضیح کارهای انجام شده گفت: با توجه به اینکه قانون تعیین کرده که باید وزرای مربوطه اقدام کنند ما با وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و همچنین وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی صحبت‌هایی داشته‌ایم و ظاهرا اینطور که مطرح شده این دو وزیر کارشان را انجام داده‌‌اند.

حتی مسئله در معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبری ریاست‌جمهوری هم مطرح شده است ولی به نظر می‌رسد که در دولت، دولتمردان کارهای واجب‌تری دارند و نمی‌خواهند به این مسائل بپردازند. به همین دلیل ان‌شاء‌الله اگر ببینیم که اینها واقعا اراده‌ای ندارند شاید الان قانون را اصلاح کنیم و خودمان به‌عنوان طرح به مجلس ببریم و هر چه سریع‌تر تصویب کنیم که شاهد این همه مشکلات در حوزه سلامت نباشیم.

شهریاری معتقد است که عدم‌تشکیل شورای‌عالی بیمه سلامت مشکلات زیادی در زمینه درمان برای مردم به‌وجود آورد است. ‌به گفته او، ‌اولا اینکه دبیرخانه بیمه‌ها کجا باشد؟ دوم اینکه بیمه‌ها تحت نظر کدام‌یک از دو وزارتخانه قرار می‌گیرد؟ ما الان مشکلی که داریم این است که مجری برنامه‌ها وزارت بهداشت است ولی منابع مالی دست بیمه‌هاست و این باعث می‌شود که هر وقت از وزارت بهداشت می‌خواهیم که درباره مشکلات درمانی مردم توضیح بدهند می‌گویند که بیمه‌ها وظیفه‌شان را انجام نمی‌دهند و منابع را تأمین نمی‌کنند، که این حرف وزارت بهداشت واقعیت هم دارد؛

بیمه‌ها عملا بیمه‌های ورشکسته هستند، کارآمد نیستند، منابع مالی کافی ندارند و از نظر اجرایی هم این توان را ندارند که بتوانند نحوه دریافت منابع مالی‌شان را اصلاح کنند. بالاخره بیمه‌ها در اصل مراکزی اقتصادی هستند و باید بتوانند در این زمینه کار کنند ولی به‌نظر می‌آید که برای حل این مشکلات هیچ اراده‌ای وجود ندارد.

یکی از مشکلات دائمی که بیمه‌ها در بخش درمان ایجاد می‌کنند عدم‌پرداخت بموقع مطالبات بیمارستان‌هاست. این مشکل باعث می‌شود که بیمارستان‌های دولتی و بخش خصوصی و حتی پزشکان دچار مشکل شوند. حتی یکی از علل اینکه بیمارستان‌های دولتی متأسفانه مشکل پیدا می‌کنند عدم‌پرداخت بموقع است؛ این باعث ایجاد عدم‌نقدینگی در بیمارستان‌ها می‌شود. مدیریت بیمارستان‌ها همیشه مشکل دارند و نمی‌توانند خدماتی را که مورد انتظار مردم است، مانند تکریم ارباب رجوع و ارائه خدمات مطلوب به بیماران ارائه دهند، در نتیجه رضایتمندی بیماران در بخش دولتی هرگز به‌وجود نمی‌آید.

شهریاری معتقد است، به‌نظر ما دولت محترم می‌بایست لایحه شورای‌عالی بیمه سلامت را در سال اول اجرای قانون برنامه پنجم تنظیم می‌کرد و لایحه تشکیل این شورا را به مجلس می‌فرستاد که متأسفانه این کار را انجام نداد. به همین دلیل الان یکی از مشکلات اصلی که پیش آمده در رابطه با بیمه‌ها و تعرفه‌گذاری به عدم‌تشکیل شورای‌عالی بیمه سلامت برمی‌گردد. کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در حال حاضر فعالیت دولت در زمینه قوانین مربوط به بخش درمان را که در قانون برنامه پنجم تبیین شده در دست بررسی دارد که ان‌شاء‌الله بتوانیم راهکاری پیدا کنیم که قوانینی را که دولت اراده‌ای برای اجرای آنها ندارد اگر لازم شد خودمان در مجلس به‌صورت طرح به صحن برده و به تصویب برسانیم.

کد خبر 182948
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز