همشهری آنلاین: اجلاس وزرای خارجه کشورهای عضو جنبش عدم تعهد پس از دو روز بحث و بررسی در باره پیش نویس سند نهایی نشست سران این جنبش و تدوین بیانیه اجلاس تهران، عصر روز چهارشنبه به کار خود پایان داد.

اجلاس وزرای خارجه کشورهای عضو جنبش عدم تعهد پایان یافت

به گزارش ایرنا، نشست وزیران خارجه جنبش عدم تعهد از روز سه شنبه با حضور وزرای خارجه کشورهای عضو در مرکز همایش های بین المللی صدا و سیما آغاز به کار کرد.

وزرای خارجه و نمایندگان سیاسی کشورها در این دو روز پیش نویس سند اجلاس را که روزهای پنجم و ششم شهریورماه جاری در نشست کارشناسان ارشد مورد بررسی و تصویب قرار گرفته بود، مورد بازنگری قرار دادند و به گفته ˈعباس عراقچیˈ معاون آسیا و اقیانوسیه وزیر امور خارجه تعداد بندهای این پیش نویس از 688 بند به 701 بند افزایش دادند.

بندهای این پیش نویس در سه فصل موضوعات جهانی و بین المللی، توسعه حقوق بشر و اقدامات غرب و ناتو از چند ماه قبل با تشکیل جلساتی در نیویورک مورد بحث و بررسی قرار گرفت و سند آن پس از ارایه به اجلاس شرم الشیخ، در اجلاس کارشناسان ارشد و وزرای خارجه کشورهای عضو جنبش عدم تعهد در تهران بررسی و به تصویب رسید تا در اجلاس سران به عنوان مرحله نهایی، بررسی شود و به تصویب اعضا برسد.

تشکیل کمیته فلسطین جنبش عدم تعهد از دستاوردهای نشست وزرای خارجه به شمار می رود که در پیش نویس سند نیز به آن اشاره شده است و نخستین جلسه آن روز گذشته تشکیل و مقرر شد کارگروه ویژه فلسطین به زودی در نیویورک تشکیل شود تا راهکارهای عملی برای حمایت از عضویت کامل این کشور در مجمع عمومی سازمان ملل متحد و دیگر اقدامات حمایتی برای احقاق حقوق فلسطینیان را پیگیری نماید.

ˈصلاح الزواویˈ سفیر فلسطین در تهران در این باره گفته است با توجه به اهمیت موضوع فلسطین برای کشورهای عضو جنبش غیرمتعهدها، بدون تردید بخشی از بیانیه پایانی اجلاس به موضوع فلسطین اختصاص دارد.

از سوی دیگر ˈرامین مهمانپرستˈ سخنگوی شانزدهمین اجلاس جنبش عدم تعهد معتقد است که جنبش عدم تعهد در زمینه اصلاح ساختار سازمان ملل و صلح خاورمیانه از جمله موضوع سوریه مواضع مشخصی دارد و هرچند در پیش نویس سند اجلاس تنها تشکیل کمیته فلسطین به تصویب وزرا رسیده اما در سند نهایی چندین بند به مسایل منطقه ای از جمله سوریه اختصاص یافته است.

این نشست دو روزه علاوه بر سخنرانی وزرای خارجه و نمایندگان سیاسی کشورها و تصویب سند اجلاس، با برنامه های جنبی همراه بود که می توان به انجام دیدارهای دو جانبه رییس جمهوری اسلامی ایران و وزیر امور خارجه کشورمان با وزرا و مقامات کشورهای عضو جنبش عدم تعهد شرکت کننده در اجلاس تهران اشاره کرد.

رونمایی از تمبر یادبود شانزدهمین اجلاس جنبش عدم تعهد، رونمایی از 10 عنوان کتاب با محوریت جنبش غیرمتعهدها، برگزاری نشست سه جانبه ایران، افغانستان و هند و همچنین افتتاح مرکز حقوق بشر و تنوع فرهنگی این تشکل بین المللی از دیگر رویدادهایی بود که در حاشیه اجلاس وزرای خارجه برگزار شد.

قرار است ˈعلی اکبر صالحیˈ وزیر امور خارجه به عنوان رییس نشست وزرای خارجه جنبش عدم تعهد تا دقایقی دیگر در نشستی مطبوعاتی گزارشی از مصوبات و بندهای نهایی شده پیش نویس سند اجلاس شانزدهم سران به خبرنگاران ارایه کند.

شانزدهمین اجلاس سران جنبش عدم تعهد روز پنجشنبه با حضور مقامات عالی رتبه 120 کشور عضو این جنبش با سخنرانی رهبر معظم انقلاب در سالن اجلاس سران آغاز به کار می کند.

کد خبر 182842
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز