چهارشنبه ۸ شهریور ۱۳۹۱ - ۱۳:۲۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: دانشمندان دانشگاه جان هاپکینز، موفق به ابداع یک شیوه مطمئن برای به عقب برگرداندن زمان برای سلول‌های خونی و بازیابی آنها به حالت ابتدایی سلول بنیادی شدند که به آنها قابلیت تبدیل به تمام انواع سلول‌های بدن را می‌دهد

گلبول‌های قرمز خون به سلول بنیادی تبدیل می‌شوند

به گزارش ایسنا، این پژوهش، بخش دومی از یک تلاش دنباله‌دار برای تبدیل موثر و مداوم سلول‌های خونی بالغ (گلبول قرمز خون) به سلول‌های بنیادی است که برای کاربردهای کلینیکی و تحقیقاتی به جای سلول‌های بنیادی جنینی انسان بسیار واجد شرایط هستند.

این محققان اکنون در آخرین تجریبات خود از شیوه‌هایی برای تبدیل سلول‌های خون بالغ به سلول‌های بنیادی القایی شبه جنینی استفاده کرده‌اند.

این سلول‌های بالغ به صورت یک حالت شبه جنینی برنامه‌ریزی شده‌اند که بر مشکل دائمی دانشمندان برای کار بر روی این سلول‌ها در آزمایشگاه غلبه کرده است.

در کل از میان هر چند صد سلول خونی تنها یک یا دو سلول ممکن است به سلول‌های بنیادی القایی شبه جنینی تبدیل شوند. این محققان با شیوه جدید خود توانستند تا 60 درصد سلول‌ها را به این حالت تبدیل کنند. آنها همچنین موفق به کشف یک میانبر برای استفاده از ویروس‌ها برای انتقال سلول‌های خون به حالت بنیادی شدند.

در حالت سنتی، دانشمندان از ویروس‌ها برای انتقال بسته‌های ژنتیکی به سلول‌ها برای آغاز فرآیندهایی استفاده می‌کنند که سلول را از یک شکل(برای مثال پوست یا خون) به حالت‌های سلول بنیادی تبدیل می‌کنند. با این حال ویروس‌های مورد استفاده در این شیوه قادر به انجام جهش در ژن‌ها و آغاز سرطان در سلول‌های انتقال یافته جدید هستند.

برای انتقال یک ژن بدون استفاده از ویروس، این محققان از پلاسمیدها یا حلقه‌های دی‌ان‌ای استفاده کرده‌اند که به طور خلاصه درون سلول‌ها تکثیر شده و سپس تنزل پیدا می‌کنند.

همچنین یک گام جدید دیگر در این سلول‌های خونی انجام شد که در آن این سلول‌ها با محیط طبیعی مغز استخوان تحریک شدند. برای این پژوهش، محققان جان هاپکینز از سلول‌های خون بند ناف استفاده کرده، آنها را با عوامل رشد پرورش داده و از پلاسمیدها برای انتقال چهار ژن به آنها استفاده کردند.

این دانشمندان سپس یک پالس الکتریکی را به سلول‌ها وارد کردند که با ایجاد سوراخ‌های ریزی در سطح، راه پلاسمیدها را برای ورود به سلول باز کردند.

این حلقه‌های ریز دی‌ان‌ای به محض ورود، سلول را برای تبدیل یه یک حالت ابتدایی‌تر تحت تاثیر قرار می‌دادند.

تیم محققان در گام بعدی چند سلول تحت درمان قرار گرفته را به طور جداگانه و برخی دیگر را با سلول‌های مغز استخوان تحت تابش در یک ظرف آزمایشگاهی پرورش دادند.

دانشمندان در تحقیقات خود برای مقایسه سلول‌های پرورش یافته توسط شیوه گلبول قرمز خون با سلول‌های بنیادی القایی شبه جنینی از سلول‌های مو و پوست دریافتند که سلول‌های بنیادی القایی که از گلبول‌های خون درمان شده با چهار ژن و پرورش یافته با سلول‌های مغز استخوان به وجود آمده‌اند، بسیار بهتر هستند.

این پژوهشگران در تحقیقات جدید خود در حال آزمایش کیفیت سلول‌های بنیادی القایی جدید و قابلیت آنها برای تبدیل به سلول‌های دیگر در مقایسه با سلول‌های بنیادی القایی ایجاد شده توسط شیوه‌های دیگر هستند.

شیوه‌های کارآمد در تولید سلول‌های بنیادی القایی بدون ویروس ممکن است تحقیقات را برای ایجاد درمان‌های سلول بنیادی با استفاده از تقریبا تمام سلول‌ها سرعت بخشیده و یک تصویر دقیق‌تر را از رشد سلولی و زیست‌شناسی ارائه دهد.

کد خبر 182834
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز