دهان، دروازه بدن و آیینه تمام‌نمای سلامت انسان به شمار می‌رود و در برخی موارد مشکلاتی که در دهان ایجاد می‌شود می‌تواند یک هشدار محسوب شود چرا که برخی بیماری‌ها مانند روماتیسم، سرطان خون و یا بیماری‌های پوستی می‌تواند باعث بروز مشکلاتی در دهان شوند و همچنین ایجاد برخی مشکلات در این ناحیه می‌تواند سبب ایجاد عوارضی همچون اختلالات خواب، تنفس، گوارش و روماتیسم شود بنابراین بسیار مهم است که مشکلات ایجاد شده در دهان، فک و صورت را جدی بگیریم.

پزشکی

 در این زمینه دکتر امین یمنی، متخصص جراحی دهان، فک و صورت و دبیر اجرایی یازدهمین کنگره بین‌المللی انجمن جراحان دهان ، فک و صورت در گفت‌وگویی با همشهری درباره بیماری‌ها و مشکلات دهان و فک و صورت می‌گوید: تصادفات و درگیری‌ها، اختلالات پاتولوژیک فک و صورت شامل تومورها و کیست‌ها، مشکلات دندان‌ها، فک و لثه، عوامل ژنتیک و مادرزادی که می‌توانند باعث ایجاد ناهنجاری‌های فکین و به‌اصطلاح دفرمه شدن و نیز به هم خوردن ارتباط و چینش صحیح فک و دهان شوند، همه و همه می‌توانند سبب مشکلات تنفسی، خواب، جویدن،‌ بلع و گوارش شوند.

جراحی دهان، فک و صورت یکی از رشته‌های مستقلی است که امروزه توانسته در کنار سایر تخصص‌ها، پیشرفت‌های چشمگیری داشته باشد. دکتر یمنی با اشاره به این موضوع می‌افزاید: به‌خاطر نزدیکی فک ها به نواحی مختلف ازجمله چشم، حلق، بینی، گوش و جمجمه متخصصین این حوزه، خواسته یا ناخواسته باید از دانش تخصصی این حوزه‌ها اطلاعات کافی داشته باشند.شاید بسیاری از ما درد بیش از حد باز کردن دهان را تجربه کرده باشیم یا هنگام جویدن این مشکل برایمان پیش آمده باشد.

این متخصص جراحی دهان، فک و صورت درخصوص علت بروز این مشکل می‌گوید: گاه این دردها در مدت زمان اندکی بهبود می‌یابند ولی وقتی این درد ادامه یابد و باعث ایجاد مشکل شود حتما باید به پزشک مراجعه کرد. به بیان وی مفاصل فک به جمجمه وصل هستند و بنابراین اختلالات آن با دردهای گیجگاهی همراه است؛ همانطور که اشاره شد گاهی افراد در باز کردن دهانشان با محدودیت مواجه می‌شوند و همچنین صداهای مختلفی را در مفصل فکی احساس می‌کنند که در بروز این مشکل یا بیماری عوامل مختلفی دخیل هستند به‌عنوان مثال استرس، دادزدن و ضربات وارده به این ناحیه می‌تواند باعث آزردگی مفاصل و ایجاد عوارض مذکور شود.

اهمیت رشته جراحی دهان، فک و صورت زمانی بیشتر آشکار می‌شود که نگاهی به آمار تصادفات رانندگی در ایران بیندازیم. عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی با بیان این مطلب ادامه می‌دهد: از آنجا که متأسفانه درکشور میزان تصادفات خیلی بالاست و در این حوادث، صورت در بیشتر مواقع نخستین عضوی است که به‌طور جدی آسیب می‌بیند و بافت نرم وسخت آن‌گاه خرد شده و از بین می‌رود جراحان این رشته می‌توانند در درمان و برگشت حادثه‌دیدگان به زندگی عادی مؤثر باشند.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا از سلول‌های بنیادی برای ترمیم و رفع نقص و مشکلات و بیماری‌های دهان و دندان استفاده می‌شود، می‌گوید: در حال حاضر برای کاشت جوانه‌های دندانی با استفاده از سلول‌های بنیادی تحقیقات زیادی انجام شده است ولی هنوز برای موارد استفاده بالینی آن یا جایگزینی و بازسازی نقص‌ها کارهای زیادی لازم است و مطالعات انجام شده در مرحله تحقیقاتی است ولی مسلما نگاه آینده به این سمت خواهد بود.تمام بیماری‌های مربوط به فک و صورت در ایران قابل درمان هستند ولی در زمینه تحقیقات کاربردی کار‌های زیادی نیاز است.

دبیر اجرایی یازدهمین کنگره بین‌المللی انجمن جراحان دهان ، فک و صورت ضمن تأکید بر این مطالب اظهار می‌دارد: برای پیشرفت هم دانش محقق لازم است و هم ابزارها و تجهیزاتی که برای انجام پژوهش ضرورت دارد. خوشبختانه متخصصان این حوزه از چنان دانشی برخوردار هستند که در قیاس با دیگر کشورها در جایگاه برابری قرار دارند به‌نحوی که می‌توان گفت مقالات علمی ایران در همایش‌های بین‌المللی جای خود را باز کرده‌اند و از سوی دیگر تمام بیماری‌های مربوط به دهان و فک و صورت که در کشورهای پیشرفته قابل درمان هستند در ایران نیز معالجه می‌شوند.

وی می‌افزاید: برگزاری کنگره‌ها و همایش‌های بین‌المللی مانند یازدهمین کنگره جراحان دهان، فک و صورت که همزمان با سومین همایش بین‌المللی ایمپلنت خلیج‌فارس در تاریخ بیست و پنجم تا بیست هشتم مهرماه سال‌جاری برگزار می‌شود باعث تبادل اطلاعات و به روزرسانی تجربیات و دانش متخصصان حوزه‌های مربوط مانند جراحان فک و صورت، جراحان پلاستیک، جراحان گوش و حلق و بینی، جراحان عمومی و دندانپزشکان عمومی می‌شود و افزایش سطح علمی جراحان را به همراه خواهد داشت به‌ویژه که برخی از پیشرفت‌ها در این حوزه به‌صورت جراحی‌های همزمان و به‌اصطلاح آنلاین به نمایش در می‌آید.

طاهره ساعدی

کد خبر 182713
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز