همشهری آنلاین: نماینده جمهوری اسلامی ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی گفت: ایران هرگز فعالیت غنی سازی را تعلیق نخواهد کرد و محدودیتی را برای میزان غنی سازی نخواهد پذیرفت.

علی اصغر سلطانیه صبح امروز در حاشیه نشست اجلاس وزرای خارجه کشورهای عضو عدم تعهد افزود: این حق جمهوری اسلامی است که براساس قوانین آژانس بین المللی انرژی اتمی به فعالیت صلح آمیز هسته ای خود ادامه دهد.

وی با تاکید بر حق ایران درباره استفاده از انرژی هسته ای صلح آمیز هسته ای تصریح کرد: NPT هیچ محدودیتی برای حق غنی سازی اورانیوم برای کشورهای عضو قائل نشده و ایران هرگز برای خود بر اساس حقوق هسته ای خود محدویتی قایل نیست.

به گزارش خبرگزاری نم، سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی گفت: ایران به تمام تعهدات بین المللی خود از جمله معاهده ان. پی. تی و اساسنامه آژانس متعهد است و به همکاری های خود ادامه می دهد.

وی با یادآوری این موضوع که بر اساس بازرسی های دائم آژانس از تاسیسات هسته ای ایران، هیچ شواهدی از انحراف در فعالیت هسته ای صلح آمیز ایران مشاهده نشده است، گفت: بازرسان به طور کامل و بدون مشکل از تاسیسات هسته ای ایران بازرسی کرده اند.

سلطانیه ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران موفقیت هایی در زمینه انرژی هسته ای داشته است که متخصصان بین المللی نیز بر آن صحه گذاشته اند.

سفیر و نماینده دائم ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی تصریح کرد: افکار عمومی جهان حق دارند از واقعیت ها مطلع باشند و ما موظفیم از انتشار اطلاعات غیرواقعی جلوگیری کنیم چرا که این اطلاعات باعث سوء تفاهم ها و مشکلاتی در افکار عمومی می شود.

سلطانیه در پاسخ به این سوال که در مذاکرات اخیر ایران و آژانس موضوع بازدید از سایت نظامی پارچین مطرح شده است، گفت: این مذاکرات در مسیر صحیحی به پیش می رود و در جلسه اخیر بین ما و آژانس، پیشرفت هایی به دست آمد و برخی از اختلاف نظرها حل شد.

وی با اشاره به اینکه هنوز اختلاف نظرهایی بین ایران و آژانس وجود دارد که باید درباره آن مذاکره شود و متن نهایی برای تعیین چارچوب فعالیت ها به دست آید، افزود: در مورد سایت پارچین ایران از آژانس خواسته که مدارک ادعایی خود را تحویل دهد. این مساله یکی از خواسته های اصولی ایران است و اگر آژانس این خواسته ما را بپذیرد، موضوع را ادامه خواهیم داد.

سلطانیه به مدالیته میان ایران و آژانس برای حل و فصل مطالعات ادعایی اشاره کرد و گفت: بعد از مدالیته قرار بود، پرونده ایران در آژانس به حالت عادی بازگردد، اما متاسفانه اتهامات و ادعاهای دیگری مطرح کردند و ایران اعلام کرد که موضوع مطالعات ادعایی تمام شده است.

وی با اشاره به اینکه اکنون بعد از چهار سال ایران در عین حال اعلام می کند که باز هم آماده است با آژانس مذاکره کند، خاطر نشان کرد: اما برای این مذاکرات باید چارچوبی تدوین شود، زیرا بازرسی های عادی طبق ان. پی. تی صورت می گیرد و بازرسان طبق قراردادها می دانند که چگونه و چندین بار از تاسیسات بازدید کنند.

سلطانیه با تاکید بر اینکه رسیدگی به موضوع ادعایی فعالیت های هسته ای در پارچین در هیچ یک از اسناد ان.پی. تی وجود ندارد، تصریح کرد: لذا باید در چارچوبی مشخص، وظایف دو طرف تعریف شود.

وی این اقدام را در جهت حسن نیت جمهوری اسلامی ایران و شفاف سازی عنوان کرد و گفت: با توجه به این که موضوع به امنیت ملی بازمی گردد، ما نمی خواهیم بدعتی تاریخی گذاشته شود.

نماینده ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی شرط ایران برای بازدید از مجتمع نظامی پارچین را دخیل دادن مدارک ادعایی علیه فعالیت های هسته ای ایران در بررسی ها دانست و افزود: کشورهای عدم تعهد نیز با درک صحیح از موقعیت جمهوری اسلامی ایران در بیانیه های خود در تحویل دادن مدارک ادعایی به ایران تاکید دارند.

سلطانیه بر این مطلب که با وجود پنج هزار نفر روز، بازرسی از تاسیسات هسته ای ایران، هیچ شواهدی مبنی بر انحراف از فعالیت های هسته ای دیده نشده است، گفت: تنها مشکل ما اتهامات و ادعاهایی است که برخی کشورها در طول این سال ها مطرح کرده اند و ایران در همکاری های خود با آژانس ثابت کرده این اتهامات بی اساس است.

وی با یادآوری این مطلب که در سال 2007 یک مدالیته بین ایران و آژانس تهیه شد، خاطر نشان کرد: آژانس بین المللی انرژی اتمی و کشورهای 1+5 همه اقدامات و سوالات خود را در 6 موضوع مطرح کردند و ایران حتی زودتر از موعد مقرر موضوعات را حل کرد و محمد البرادعی که مسوولیت آژانس را برعهده داشت در گزارش خود به شورای حکام اعلام کرد که این اتهامات بی اساس است.

سفیر و نماینده دائم ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی یکی از موضوعات مطالعات ادعایی توسط آژانس را بحث "لپ تاپ آمریکایی" اعلام کرد و گفت: با وجود آنکه آمریکا مانع از آن شد تا مدارک ادعایی تحویل ایران شود اما در جلسات فشرده، ایران ثابت کرد که تمام مطالب ارائه شده در این خصوص ساختگی و جعلی است.

وی تمامی مدارک غرب علیه ایران را فقط یک پاور پوینت ادعایی آمریکا دانست و گفت: در این پاورپوینت ادعا شده که یک پروژه مخفی برای سلاح های هسته ای در حال انجام است و تنها مدرک آنها اسناد ارائه شده به زبان فارسی بود، اما بررسی ها نشان داد که به رغم ادعای آمریکا مبنی بر سری بودن این اسناد، در هیچ کدام از مکاتبات آن مهرمحرمانه یا طبقه بندی سری وجود ندارد.

سلطانیه خاطر نشان کرد: چه طور ممکن است وزارت دفاع کشوری متهم به انجام پروژه سری سلاح باشد، اما مکاتبات آنها طبقه بندی شده و سری نباشد و حتی نسخه ای از این اسناد به کتابخانه ارسال شود.

ادامه داد: من یکی از مهرهای محرمانه که در دفتر نمایندگی ایران وجود داشت را به جلسه شورای حکام بردم و اعلام کردم که من این مهر را به آقای البرادعی هدیه می کنم و آن را به سفیر آمریکا تحویل دهد تا اگر از این پس اقدام به سندسازی علیه ایران کردند به آن مهر محرمانه بزنند.

نماینده و سفیر دائمی ایران در سازمان بین المللی انرژی اتمی با اعلام این خبر که کتاب "فصل طلایی تاریخ جنبش عدم تعهد" شامل 42 بیانیه در 10 سال گذشته در حمایت این جنبش از فعالیت های صلح آمیز هسته ای جمهوری اسلامی ایران به چاپ رسیده است و رونمایی می شود، گفت: این کتاب سندی تاریخی به شمار می رود.

سفیر ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی افزود: در این کتاب عکس هایی از بازدید های سفرا و نمایندگان جنبش عدم تعهد از تاسیسات هسته ای ایران منتشر شده است.

وی تصریح کرد: جنبش عدم تعهد همواره بر اساس اصول خود از جمهوری اسلامی ایران حمایت کرده است و من از طرف دولت و ملت ایران از اعضای خانواده بزرگ این جنبش قدردانی می کنم .

سفیر و نماینده دائم ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی در پاسخ به پرسش خبرنگار دیگری، موضوع پارچین بیش از حد بزرگنمایی شده دانست و افزود: جمهوری اسلامی ایران تصمیمی تاریخی در این زمینه گرفته تا درمورد اتهامات مطرح شده، با آژانس بین المللی انرژی اتمی همکاری کند.

وی تصریح کرد: بر این اساس از آژانس خواستیم یک چارچوب در این زمینه مشخص کند تا موضوع را حل و فصل کنیم.

سلطانیه با توصیه به کشورهای غربی برای خودداری از مخدوش کردن فضا ادامه داد: مطرح کردن چندباره موضوع پارچین را برای خراب کردن فضا و ایجاد شرایط سیاسی جدید توسط غرب است و توصیه من به کشورها این است که از مخدوش کردن فضا خودداری کنند و همکاری تخصصی و فنی جمهوری اسلامی ایران با آژانس بین المللی اتمی ادامه یابد.

وی یکی از انتقادهای شدید وارد شده به آژانس را از سوی اعضای جنبش عدم تعهد درخصوص عدم حفاظت از اطلاعات بیان کرد و گفت: گزارش آژانس درمورد مذاکرات انجام شده با جمهوری اسلامی ایران در هفته جاری منتشر خواهد شد. این گزارش نیز همانند گزارش های قبلی آژانس معمولی است.

وی با بیان این که اظهار نظر آژانس درباره میزان و درصد غنی سازی براساس گزارش های شورای امنیت سازمان ملل است، تصریح کرد: دبیرخانه آژانس زیر نظر اعضای آن قرار دارد از این رو دبیرخانه آن حق دخالت و قضاوت در این زمینه را که ایران به چه میزان و با چه درصدی غنی سازی می کند، ندارد.

وی برای چندمین بار تاکید کرد که فعالیت های هسته ای جمهوری اسلامی ایران صلح آمیز است و گفت: تهران درمورد کاربردهای فعالیت های هسته ای خود توضیحات و توجیه های لازم را برای آژانس انجام داده است؛ از این رو به هیچ عنوان غنی سازی خود را متوقف نخواهد کرد.

وی موضوع غنی سازی 20 درصدی را خارج از آژانس و توسط توسط گروه 1+5 دانست و گفت : معاهده ان.پی.تی یک سند بین المللی و همواره یک مرجع برای انجام فعالیت های هسته ای صلح آمیز است؛ از این رو در این سند بین المللی هیچ محدودیتی برای میزان و درصد غنی سازی در آن مطرح نشده است.

وی با یادآوری این که در اساسنامه آژانس نیز به این مساله هیچ اشاره ای نشده است، افزود: براساس سند ، آژانس فقط حق راست آزمایی از گزارش یک کشور درمورد فعالیت های هسته ای آن را دارد.

سفیر و نماینده دائم ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی با تاکید بر این که حق بازرسی آژانس روح داوطلبانه دارد، گفت: براساس سند، اگر کشوری از آژانس دعوت کند، بازرسان آن می توانند از تاسیسات هسته ای بازدید کنند.

سلطانیه یادآور شد: با توجه به این که جمهوری اسلامی ایران عضو آژانس بین المللی اتمی است از این رو به آژانس درمورد آنچه که درباره فعالیت هسته ای خود انجام می دهد، اجازه راستی آزمایی می دهد.

 

کد خبر 182707
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز