دوشنبه ۶ شهریور ۱۳۹۱ - ۱۵:۲۱
۰ نفر

گروه دانش و سلامت- زهرا رفیعی: برای زلزله‌ای که هر چند سال یک‌بار جایی را لرزانده و ویران کرده، لحظه‌شماری می‌شود.

برج میلاد

یکی می‌گوید زلزله فلان مکان هفت سال دیر کرده، دیگری می‌گوید زلزله‌هایی که جسته و گریخته می‌آید پیش‌لرزه‌های بهمان زلزله مهیب است. برای واقعه‌ای که پیش‌بینی‌ناپذیر است سخن از لحظه قطعی امکان‌پذیر نیست و بایستی خود را همیشه آماده نگه ‌داریم.
دغدغه آماده بودن مردم سال‌هاست که مطرح شده و کلاس‌ها و مانورهای متعددی برای آن برگزار شده است.

کسی نمی‌تواند با قطعیت از آماده بودن مردم و مسئولین برای مواجهه با زلزله‌ای با قدرت هفت ریشتر سخن بگوید. دکتر بهرام عکاشه، زلزله‌شناس چندی پیش اعلام کرد که زلزله بالای هفت ریشتر تهران سال‌هاست تأخیر دارد. اما محمد‌رضا محمودی، معاون عمرانی استاندار تهران در گفت‌و‌گو با روزنامه ایران اعلام کرده است که نگران زلزله نیست.

وی گفت: طبق برآوردهای به عمل آمده قوی‌ترین زلزله ناشی از فعالیت گسل‌های استان تهران در نهایت هفت‌ریشتر در مقیاس امواج درونی زمین خواهد بود. این زمین‌لرزه هفت‌ریشتری تنها بخشی از شهر و استان پهناور تهران را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد. باید با صرف دقت کافی محدوده‌های لرزه‌ای را با شناخت بیشتری مورد بررسی و مطالعه قرار داد و بی‌جهت موجبات نگرانی مردم را فراهم نکرد.

وی تأکید کرد: « خوشبختانه استان تهران با هیچ کمبودی در زمینه تقابل با انواع بحران مواجه نیست. تنها مشکل تهران ازدحام جمعیت و خروج آن هنگام حوادث احتمالی است».مسئولان دولتی از فرسوده بودن خانه‌های شهر تهران زیاد گفته‌اند و برای بازسازی آن مسئولان شهری را مورد خطاب قرار می‌دهند اما خودشان می‌دانند که بازسازی بافت‌های فرسوده شهر تهران نیاز به بودجه‌های ملی دارد.

ادعای آماده بودن تهران برای زلزله‌ای قریب ‌الوقوع و مهیب ادعای ترسناکی است؛ به‌خصوص وقتی مسئولان شهری و کشوری یکی پس از دیگری می‌گویند که تهران با بافت های فرسوده ای که دارد نزدیک است که به خاطره‌ها تبدیل شود. همانگونه که معاون حمل‌ونقل و ترافیک در دیدار از بافت‌های فرسوده منطقه ۱۰ با اشاره به اینکه ۵۲ درصد از شبکه معابر این منطقه، معابر محلی با عرض کمتر از شش‌متر و ۶۲ کیلومتر این معابر کوچه‌های زیر دومتر است، گفت:

بافت‌های فرسوده یک موضوع بخشی و منطقه‌ای نیست. امیدواریم نمایندگان مجلس شورای اسلامی و دولت هم در این زمینه اهتمام لازم را داشته باشند و تا قبل از اینکه تهران به‌خاطر وقوع زلزله به خاطره‌ها سپرده شود، برای این کلانشهر و شهروندان آن به فکر چاره باشند.

وزیر بهداشت به صراحت اعلام می‌کند هم‌اکنون در کشور 70‌درصد و در تهران 85درصد بیمارستان‌ها در بافت فرسوده هستند و معاون وزیر بهداشت می‌گوید: روند مقاوم‌سازی‌ بیمارستان‌ها روندی زمانبر است.از سوی دیگر محمدمهدی گویا، رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت با اشاره به شرایط سخت زندگی در چادر برای زلزله‌زدگان آذربایجان به ایسنا گفت: خطر بیماری‌های تنفسی درصورت ادامه روند زندگی در چادر برای زلزله‌زدگان وجود دارد. اگر این روند طی روزها و هفته‌های آینده ادامه یابد، دشواری‌ها بیشتر می‌شود و خود می‌تواند زمینه‌ساز برخی بیماری‌ها، به‌ویژه بیماری‌های تنفسی شود.

این موضوع از دو جنبه اهمیت دارد چرا که هوا رو به سرد شدن می‌رود و از طرف دیگر زندگی در چادر و در کنار همدیگر و همچنین استفاده از وسایل گرمایشی، احتمال وقوع بیماری‌های تنفسی را بیشتر می‌کند. لازم است هر چه سریع‌تر این وضعیت تغییر کند و حداقل امکانات کانکس جایگزین چادر شود.درخواست این مسئول وزارت بهداشت در حالی است که تا همین سال گذشته با وجود گذشت 8- 7 سال از زلزله بم، برخی از ساکنان این شهر در کانکس‌ها زندگی می‌کردند. وقتی روند اسکان مجدد در شهر کوچکی مثل بم که قابل قیاس با شهر بزرگی مثل تهران نیست چطور می‌توانیم بگوییم ما نگران زلزله تهران نیستیم. سرپوش گذاشتن بر عدم‌آمادگی مسئولان پایتخت در برابر زلزله به هر دلیلی که باشد به ضرر همه است.

کد خبر 182572
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز