همشهری‌آنلاین: سخنگوی شانزدهمین اجلاس سران کشورهای عضو جنبش غیرمتعهدها گفت: رییس سازمان حج و زیارت دعوت‌نامه رییس‌جمهور برای شرکت در اجلاس تهران را به نوری مالکی تقدیم می‌کند.

رامین مهمان‌‌پرست سخنگوی وزارت خارجه ایران درباره اجلاس جنبش عدم تعهد در گفتگو با رسانه‌های مختلف مطالبی را مطرح کرده که در زیر آمده است:

  • جلال طالبانی رییس‌جمهور عراق به دلیل کسالت نتوانست در اجلاس تهران شرکت کند، دعوت‌نامه‌ جدیدی از سوی احمدی‌نژاد برای نوری مالکی نخست‌وزیر عراق تنظیم شد که توسط رییس سازمان حج و زیارت به وی تسلیم خواهد شد. به نظر می‌رسد در سطح معاون رییس‌جمهور یا نخست‌وزیر، هیاتی از عراق به اجلاس سران غیرمتعهدها در تهران بیایند.
  • {درباره‌ اخبار منتشر شده مبنی بر بازدید برخی مقامات از جمله بان کی مون دبیر کل سازمان ملل متحد و مرسی از تاسیسات هسته‌ای کشورمان} اعلام کرده‌ایم که در فرصت‌هایی که هیات‌های شرکت‌کننده دارند می‌توانند از مراکز دیدنی، پروژه‌های بزرگ صنعتی و فناوری کشورمان و هم‌چنین تاسیسات هسته‌ای بازدید داشته باشند. اگر علاقه‌مند باشند مسوولان مربوطه برنامه‌ آن را تنظیم می‌کنند.
  • در اجلاس کارشناسان ارشد جنبش غیرمتعهدها در دو کمیته‌ سیاسی و اقتصادی پیش‌نویس سند بررسی شد. هیات‌ها با روحیه‌ تفاهم و صمیمیت، انگیزه‌ زیادی برای پی‌گیری موضوعات داشتند و موفق شدند در پایان دور دوم جلسات کمیته‌ها در پایان دیروز، مصوبات این دو کمیته را نهایی کنند.
  • حدود 50 هیات را میزبانی خواهیم کرد که بالاتر از سطح وزیر هستند و این رقم بسیار قابل توجهی است و با حضور 25 وزیر خارجه به عنوان رییسان هیات‌ کشورشان و سه وزیر که مسوولیت جدای از وزارت خارجه را دارند 28 هیات در سطح وزیر را خواهیم داشت. 12 هیات در سطح قائم‌مقام وزیر خارجه و معاونان و دستیاران وزیر خارجه داریم و به این معنی است که ما حدود 80 هیات در سطح وزیر و بالاتر و 90 هیات در سطح معاون یا قائم‌مقام وزیر خارجه داریم.
  • رسانه‌های غربی تلاش کردند فضای مصنوعی ایجاد کنند و تبلیغ کنند که انزوای سیاسی در ایران حاکم است و استقبالی از این نشست و بحث‌ها نمی‌شود. در واقع افکار عمومی مردم خود را فریب می‌دادند. با استقبال خوبی که از این نشست صورت گرفته آن‌ها شرمنده هستند و باید توجیه کنند که به چه دلیل این همه هیات در این سطح در ایران شرکت کرده‌اند و جایگاه بین‌المللی ما را تایید کرده‌اند و با حضور خود نشان داده‌اند که کشورهای مستقل تبدیل به مجمع قدرتمند می‌شوند که حرف‌های زیادی برای اداره جهان به شکل مطلوب‌تر دارند و خواهان برقراری صلح، امنیت و عدالت در سراسر جهان هستند.
  • تلاش می‌کنیم از حضور کشورها در حاشیه‌ اجلاس برای رایزنی درباره‌ حل بحران سوریه نیز استفاده کنیم و پس از اجلاس نیز طرح را دنبال کنیم.
  • {پی‌گیری طرح نشست چهارجانبه ایران، عربستان، مصر و ترکیه درباره‌ سوریه} البته مصر رایزنی‌های خود را انجام می‌دهد که این کشورها تلاش‌های خود را آغاز کنند که منافاتی با حضور کشورهای هم‌نظر ندارد. فرصت خوبی است و ما از این فرصت استفاده خواهیم کرد.
  • مقابله با تحریم​ها از جمله مصوبات هیات کارشناسان شانزدهمین اجلاس غیرمتعهدها است. مقابله با یک جانبه گرایی، مقابله با توسل به زور، مقابله با تحریم‌، لزوم تجدید ساختار در سازمان‌های بین المللی و تغییراتی که باید ایجاد شود تا فاصله کشورها با کشورهای توسعه یافته کاهش یابد، در این مصوبات دیده می‌شود.
  • برنامه دیدارهای مقامات رسمی ایران با بان کی مون تنظیم شده و این دیدارها دیدارهای مناسبی است.
  • پیش نویس سند اجلاس شانزدهم شامل 688 بند در سه فصل بود که از سوی دو کمیته سیاسی و اقتصادی توسط کارشناسان مورد بررسی قرار گرفت. با تفاهم و مدیریت اعمال شده، روز گذشته مصوبات کمیته‌ها را دریافت کردیم و مصوبات توسط دبیر کل اجلاس کارشناسان به اطلاع کارشناسان رسید که با اخذ تأیید همه اعضا این اجلاس به پایان رسید.
  • فردا دبیرکل اجلاس کارشناسان سند پیس‌نویس تهیه شده درنشست کارشناسان جنبش غیرمتعهدها را برای بررسی در نشست وزرای امور خارجه ارائه می‌دهد.
  • نفس حضور هیأت‌های در سطح بسیار بالا در اجلاس عدم تعهد قابل توجه است و شاهد فعالیت بهتر اعضای جنبش عدم تعهد بر اساس اهداف اولیه موسسین در قالب سند پیشنهاد شده خواهیم بود.
  • امیدواریم بر این اساس اصلاحاتی در روند فعالیت جنبش عدم تعهد صورت گیرد که از این پس از تمامیت ارزی کشورها حمایت شود.
  • سند تهیه شده در اجلاس شانزدهم با تأیید سران بتواند تبدیل به سندی شود که در طول مدیریت جمهوری اسلامی ایران با مشارکت همه کشورها همه خواسته‌های جنبش عدم تعهد را به نتیجه برساند.
کد خبر 182568
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز