دوشنبه ۶ شهریور ۱۳۹۱ - ۱۳:۲۰
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: قیمت کاغذ تحریر 70 گرمی که پرمصرف‌ترین کاغذ در میان ناشران است،از مرز 80 تومان در هر بند گذشت تا در یک سال اخیر رشدی 300 درصدی را تجربه کند.

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از مهر منصور حاجی آخوندیان رئیس اتحادیه صنف فروشندگان کاغذ و مقوای تهران با تایید خرید و فروش هر بند کاغذ تحریر 70 گرمی که پرکاربردترین کاغذ محسوب می‌شود، گفت:روز شنبه قیمت این نوع کاغذ به 82 هزار تومان رسیده بود و امروز اندکی کاهش یافته و به 80 هزار تومان رسیده است.

وی درباره دلیل این افزایش قیمت بی‌سابقه تاکید کرد: مساله تنها به احتکار برمی‌گردد که متاسفانه علیرغم تمام نامه‌هایی که ما به وزارت صنعت، معدن و تجارت برمی‌گردد، تاکنون اقدام خاصی برای برخورد با این گرانفروشی‌ها صورت نگرفته است.

رییس اتحادیه صنف فروشندگان کاغذ و مقوای تهران اضافه کرد: برخی از تاجران کاغذ را با ارز مرجع چند ماه پیش یعنی 1226 تومان وارد کرده‌اند و بر این اساس هر بند کاغذ تحریر 70 گرمی برای آنها رقمی در حدود 27 هزار تومان شده است.

حاجی آخوندیان اضافه کرد: با این حال آنها این کاغذ را احتکار کرده‌اند و امروز آن را به قیمت‌هایی که عرض کردم یعنی 80 و 82 هزار تومان به مشتری می‌فروشند.

وی ادامه داد: من هر روز قیمت را به وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام می‌کنیم و دیروز هم به مسئول این بخش نامه نوشتم که ضروری است هر چه زودتر با احتکاری که در بازار کاغذ صورت گرفته و موجب آسیب زیاد به بیت‌المال شده، برخورد شود ولی تا این لحظه اتفاقی نیفتاده است.

رئیس اتحادیه صنف فروشندگان کاغذ و مقوای تهران اضافه کرد: دولت باید بنگاه‌های این قبیل فروشندگان را پلمپ کند وگرنه آینده بحرانی‌تری در انتظار بازار کاغذ است.

حاجی آخوندیان گفت: اگر دولت پیشنهاد اتحادیه را قبول می‌کرد و کنترل واردات کاغذ را به اتحادیه می‌سپرد، چه بسا این وضعیت به وجود نمی‌آمد.

به گزارش همشهری‌آنلاین بر خلاف نظر رئیس اتحادیه صنف کاغذ فروشان، گروهی از کارشناسان نشر معتقدند باید بسترهای احتکار را از بین برد و این گونه حرکت‌های فوری و فوتی سبب می‌شود تا محتکران کاغذ به سمت انبار کردن کاغذ در انبارهای مخفی روی بیاورند و عملا هزینه نگهداری را بالا برده و در نهایت به افزایش بیشتر قیمت کاغذ منجر می‌شود.

همکاری صنف کاغذفروشان با اتحادیه و تعاونی ناشران وکتابفروشان تهران شاید بتواند راه حل میانه‌ای را سبب شود که نشر را از بحران کنونی به در آورد.

کد خبر 182557
منبع: همشهری آنلاین

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز