شنبه ۴ شهریور ۱۳۹۱ - ۱۳:۱۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: معاون امور اسناد هویتی سازمان ثبت احوال کشور ضمن تشریح آمار وقایع حیاتی چهارگانه در سال 90، گزارشی از عملکرد این سازمان در سال گذشته را ارائه داد.

جمعیت

به گزارش ایسنا، محسن کرمی در نشستی خبری ضمن گرامیداشت هفته دولت به شرح آمارهای وقایع حیاتی کشور در سال 90 پرداخت و گفت: در سال گذشته یک میلیون و 382 هزار و 229 واقعه ولادت رخ داد که نسبت به سال قبل 1،4 درصد افزایش داشت.

وی ادامه داد: از این تعداد 708 هزار و 395 واقعه مربوط به پسران و 673 هزار و 834 واقعه مربوط به دختران بوده که به این ترتیب شاخص نسبت جنسی در سال 90 همچون اغلب سال‌های گذشته، 105 به 100 است یعنی به ازای هر 105 پسر در کشور، 100 دختر متولد می‌شود.

به گفته کرمی، یک میلیون و 87 هزار و 988 واقعه ولادت در سال گذشته در نقاط شهری و مابقی در روستاها رخ داده است.

معاون سازمان ثبت احوال کشور با اشاره به وقوع 422 هزار و 131 واقعه فوت در سال 90 اظهار کرد: این میزان 4،3 درصد نسبت به سال قبل از آن کاهش نشان می‌دهد.

کرمی خاطر نشان کرد: 228 هزار و 636 واقعه فوت مربوط به مردان و 193 هزار و 451 مورد نیز مربوط به زنان بوده است.

وی با بیان اینکه بیشترین تعداد فوت شدگان در سال 90 مربوط به گروه سنی 85 سال و بالاتر بوده است گفت: به این ترتیب 12،5 درصد فوت شدگان مرد و 16،8 درصد فوت شدگان زن 85 ساله و بیشتر بوده‌اند.

معاون امور اسناد هویتی سازمان ثبت احوال کشور، بیماریهای قلبی و عروقی را بیشترین علت فوت در سال گذشته عنوان کرد و گفت: 38،2 درصد فوت شدگان سال 90 به علت بیماریهای قلبی و عروقی جان خود را از دست داده‌اند.

وی خاطر نشان کرد: از آنجا که در برخی موارد علت فوت ذکر شده توسط پزشک، خوانا نیست، مقرر شده که تا پایان سال جاری تمهیداتی برای بیان علت فوت به صورت کد از سوی وزارت بهداشت اندیشیده شود.

کرمی با اشاره به وقوع 874 هزار و 792 واقعه ازدواج در سال گذشته، به کاهش 1،9 درصدی ازدواج نسبت به سال 89 اشاره کرد و گفت: بیشترین نرخ ازدواج در سال 90 مربوط به استان‌های خراسان شمالی، زنجان، اردبیل و کردستان بوده است.

وی ادامه داد: این در حالی است که نرخ ازدواج در استان‌های تهران، البرز، سمنان و اصفهان کمتر از نرخ متوسط کشوری بوده است.

کرمی خاطر نشان کرد: بیشترین تعداد ازدواج ثبت شده در سال 90 برای مردان در گروه سنی 20 تا 24 سال و زنان در گروه سنی 15 تا 19 سال رخ داده است و به این ترتیب 18،3 درصد ازدواج‌های سال 90 در این گروه سنی رخ داده است.

وی در ادامه با اشاره به اینکه بیشترین نرخ طلاق به ثبت رسیده در سال 90 مربوط به استان‌های البرز، تهران، خراسان رضوی، کرمانشاه و قم بوده است گفت: نرخ متوسط کشوری در امر طلاق 1،9 مورد در هزار بوده است که در این میان این نرخ در استان البرز 2،9، تهران 2،7 و در خراسان رضوی 2،4 بوده است.

کرمی خاطر نشان کرد: کمترین طلاق نیز در سال گذشته در استان‌های سیستان و بلوچستان، ایلام، چهار محال و بختیاری، خراسان جنوبی و یزد رخ داده است.

وقوع 44 درصد کل طلاق‌های سال 90، در 4 سال اول زندگی مشترک

کرمی به این موضوع هم اشاره کرد که 44 درصد کل طلاق‌های سال 90، در 4 سال نخست زندگی مشترک رخ داده است.

معاون امور اسناد هویتی سازمان ثبت احوال کشور در ادامه به شرح خدمات سجلی ارائه شده در سال گذشته پرداخت و گفت:‌ حدود 13 میلیون و 92 هزار و 16 مورد خدمات سجلی در سال گذشته انجام شده که بیشترین فراوانی این خدمات به ترتیب به تعویض شناسنامه مستعمل، صدور شناسنامه المثنی، صدور شناسنامه نوزاد، ثبت اعلامیه وقایع چهارگانه حیاتی، الصاق عکس و در نهایت ابلاغ شماره ملی اختصاص داشته است.

وی با اشاره به صدور دو میلیون و 61 هزار و 812 مورد کارت ملی در سال گذشته خاطر نشان کرد: بیشترین خدمات کارت ملی به استان‌های تهران، خراسان رضوی، خوزستان، اصفهان و فارس ارائه شده است.

امیرعلی، ابوالفضل، امیرحسین، علی و محمد فراوانترین نام‌ها در سال گذشته بود و به گفته کرمی پنج نام فاطمه، زهرا، ستایش، نازنین زهرا و زینب نیز بیشترین فراوانی را در میان نامگذاری‌های دختران در سال گذشته داشت.

آمار چند قلوزایی در سال گذشته

کرمی با اعلام 19 هزار و 361 مورد چند قلوزایی در سال گذشته اظهار کرد: از این تعداد 18 هزار و 619 مورد دوقلو، 715 مورد سه قلو، 26 مورد چهارقلو و یک مورد پنج قلو بوده است.

به گفته وی تهران با 2895 مورد چند قلوزایی، در صدر این آمار قرار گرفته و پس از آن استانهای خراسان رضوی، فارس، خوزستان و اصفهان میزبان بیشترین چند قلوهای کشور در سال گذشته بوده‌اند.

 اجرای دستور العمل جدید تغییر نام در ثبت احوال

معاون امور اسناد هویتی سازمان ثبت احوال با بیان اینکه در گذشته مردم برای تغییر نام باید دادخواست تسلیم دادگاه کرده و از خود دفاع می‌کردند گفت:‌ به همین خاطر بعضا برای قانع کردن دادگاه به تغییر نام اظهارات خلاف واقع مطرح می‌شد.

وی ادامه داد: ثبت احوال برای حل این مشکل دستورالعمل جدیدی را برای تغییر نام تدوین کرد تا بتوان همچون تغییر نام خانوادگی که جزو اختیارات ثبت احوال است، تغییر "نام" را نیز بدون حکم قضایی دنبال کرد.

وی با بیان اینکه شورای عالی ثبت احوال این دستورالعمل را به تصویب رسانده است، گفت: از اردیبهشت سال 91 تا کنون 1114 درخواست تغییر نام به ثبت احوال رسیده و به صورت آزمایشی این درخواست‌ها در کمیته نام ستاد سازمان ثبت احوال بررسی شده است.

وی با بیان اینکه کمیته نام درخواست‌های تغییر نام را مورد بررسی قرار می‌دهد، گفت:‌ اگر مغایرتی با دستورالعمل تغییر نام جدید وجود نداشته باشد کمیته نام با این تغییر موافقت می‌کند.

به گفته کرمی در چهار ماه گذشته که این دستور العمل جدید اجرا شده، 678 درخواست تغییر نام مورد موافقت قرار گرفته و با 428 درخواست نیز موافقت نشده است.

کرمی خاطر نشان کرد: تغییر نام‌های کم اقبال با فراوانی کم به نام‌های مناسب و با فراوانی بیشتر با توجه به آمارهای پنج سال قبل، الحاق یا اضافه کردن واژه یا نام به اول و آخر اسامی و یا حذف آن از مصادیق تغییر نام است.

معاون سازمان ثبت احوال تاکید کرد که اسامی غیر ایرانی نیز جزو اسامی ممنوعه است که می‌توان آنرا تغییر داد.

کرمی با بیان اینکه 31 کمیته مشورتی نام در سطح استان‌های کشور تشکیل شده است گفت: اعضای این کمیته‌ها شامل اساتید دانشگاه با مدارک تحصیلی زبان شناسی و ادبیات فارسی هستند و در استانهای خاص نیز با فرهنگ قومیت‌های مختلف آشنایی دارند.

خدمات سجلی در سراسر کشور قابل ارائه خواهد بود

کرمی در ادامه این نشست با اشاره به اسکن 85 درصد اسناد هویتی ثبت احوال در قالب پروژه آرشیو الکترونیک، گفت: 70 درصد اسناد اسکن شده در پایگاه اطلاعات جمعیتی کشور بارگذاری شده و به این ترتیب بیش از 600 اداره ثبت احوال در سراسر کشور می‌توانند این اسناد را رویت کنند.

وی خاطر نشان کرد: با تکمیل پروژه آرشیو الکترونیک که اسناد هویتی است، خدمات سجلی در سراسر کشور قابل ارائه خواهد بود و دیگر نیازی به مراجعه به محل صدور سند نیست.

کارت هوشمند ملی نیمه دوم امسال صادر می‌شود

وی در ادامه با اشاره به اجرای پروژه کارت هوشمند ملی در نیمه دوم سال جاری گفت: نخستین کارت امسال در استان قم صادر می‌شود و طی تفاهم نامه با بنیاد شهید مقرر شده که صدور کارت هوشمند ملی برای ایثارگران نیز در اولویت قرار گیرد و امسال اجرایی شود.

وی کارت هوشمند ملی را کلید ورود به دولت الکترونیک توصیف کرد و گفت: با کارت‌های فعلی ملی تنها شناسایی و احراز هویت صورت می‌گیرد در حالی که کارت هوشمند ملی شرایط تصدیق هویت با استفاده از اطلاعات بیومتریک را نیز میسر می‌کند. به عبارت دیگر با استفاده از اطلاعات اثر انگشت که در کارت هوشمند ملی ذخیره می‌شود، تصدیق هویت انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه کارت هوشمند ملی دارای قابلیت امضای دیجیتال است، گفت: کاربردهای دیگر این کارت بستگی به استفاده از ظرفیت‌های آن توسط دستگاه‌های اجرایی دیگر همچون وزارت بهداشت، تامین اجتماعی، وزارت علوم و ... است.

کرمی با اشاره به تدوین آیین نامه کارت هوشمند ملی برابر بند «د» ماده 46 قانون برنامه پنجم توسعه گفت: ثبت احوال مکلف است با همکاری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، وزارت کشور و معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری آیین نامه کارت هوشمند ملی را تدوین کند که این اقدام انجام شده و هم اکنون فرایند بررسی آن در کمیسیون اجتماعی دولت در حال انجام است.

به گفته وی همه آحاد جامعه باید کارت هوشمند ملی دریافت کنند اما برخی از خدمات این کارت تنها به افراد بالای 15 سال ارائه می‌شود که از آن جمله می‌توان به امضای دیجیتال و ثبت اثر انگشت اشاره کرد.

معاون امور اسناد هویتی سازمان ثبت احوال یادآور شد: هزینه صدور کارت هوشمند ملی نیز در آیین نامه یادشده پیش بینی شده که در صورت تصویب و ابلاغ آن از سوی هیات دولت، در آینده اعلام خواهد شد.

کرمی در بخش دیگر این نشست، از اقدام نمادین صدور شناسنامه برای شهدا توسط سازمان ثبت احوال خبر داد و گفت:‌ این شناسنامه‌ها تا پایان سال صادر شده و در اختیار خانواده‌های شهدا قرار می‌گیرد.

کد خبر 182209
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز