همشهری آنلاین: نماینده دائم ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در جمع خبرنگاران حاضر در وین بر مصمم بودن ایران در رسیدن به نتیجه مثبت در نشست جمعه ایران با آژانس تأکید کرد. همچنین در حالی که دیپلمات‌ها مدعی تشکیل تیمی ویژه درآژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای بررسی برنامه هسته‌‌ای ایران شدند، سطانیه گفته که از تشکیل چنین تیمی هیچ خبری ندارد.

به گزارش همشهری آنلاین، خبرگزاری «رویترز» گزارش کرد، درحالیکه قرار است روز جمعه آتی دور جدید مذاکرات میان ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در وین برگزار شود، «علی اصغر سلطانیه» نماینده دائم ایران در آژانس اعلام کرد که انتظار دارد که در مذاکرات روز جمعه با دیده‌بان اتمی سازمان ملل که با محور فعالیت‌های اتمی ایران برگزار خواهد شد، پیشرفت حاصل شود.

سلطانیه بیرون از نمایندگی دیپلماتیک ایران در وین و مدت زمان اندکی قبل از شروع مذاکرات وی با بازرسان سازمان مللی که در صدد گشودن مسیر تحقیقات آژانس درباره تردیدهایی هستند که مدعی اقدام ایران به تحقیقات در زمینه ساخت بمب اتم است، به خبرنگاران گفت: ما مصمم هستیم که به یک نتیجه مثبت برسیم؛ دو طرف در تلاش هستند تا اختلاف‌ها را کاهش دهند.

آخرین نشست ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پیش از برگزاری گفت‌وگوهای 1+5 و ایران در مسکو برگزار شده است.

این خبر در شرایطی منتشر می‌شود که قرار است روز جمعه دور جدید مذاکرات میان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و ایران در وین برگزار شود، رسانه‌های غربی بار دیگر جنگ رسانه‌ای جدیدی را علیه برنامه هسته‌ای ایران آغاز کردند؛ بر این اساس، خبرگزاری «رویترز» به نقل از منابع دیپلماتیک اعلام کرده است که ایران سانتریفیوژهای غنی‌سازی بیشتری در سایت هسته‌ای فردو نصب کرده و یک منبع دیگر نیز گفته است که ایران صدها سانتریفیوژ بیشتر در فردو نصب کرده است.

این خبر در آستانه مذاکرات جدید آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و ایران در وین در حالی منتشر می‌شود که تمامی فعالیت‌های هسته‌ای ایران زیر نظر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قرار دارد و بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به طور مرتب از سایت‌های هسته‌ای ایران بازدید می‌کنند.

به گزارش همشهری آنلاین، خبرگزاری آسوشیتدپرس به نقل از دیپلمات‌ها مدعی شد که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در حال تشکیل تیمی ویژه در مورد ایران است که به بررسی اطلاعات مربوط به فن‌آوری تسلیحاتی، تحلیل‌های اطلاعاتی، تشعشع و دیگر حوزه‌های مهارتی در ایران بپردازد. آسوشیتدپرس افزوده که تشکیل چنین واحدی برای یک کشور توسط آژانس حرکتی غیرمعمول است که نشان‌دهنده اولویتی است که آژانس در این باره قائل شده است.

این خبرگزاری مدعی شده که این اقدام در عین حال نشان‌دهنده عصبانیت مقامات آژانس از خودداری ایران در همکاری با کارشناسان آژانس است! این خبرگزاری آمریکایی در آستانه نشست روز جمعه میان کارشناسان ایران و آژانس، خبر تشکیل تیم ویژه را به نقل از چهار دیپلمات منتشر کرده و البته تأکید کرده که به دلیل مجاز نبودن به صحبت در این باره خواسته‌اند نام‌شان فاش نشود.

علی اصغر سلطانیه، نماینده جمهوری اسلامی ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در این باره گفت: اصلاً چنین چیزی را نشنیده‌ام و نمی‌توانم درباره آن نظری بدهم.

در همین حال، «گیل تودور» یک سخنگوی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی این برنامه را «اصلاحات داخلی برای برآوردن نیازهای عملیاتی اداره پادمان‌های آژانس» توصیف کرد که برای جلوگیری از اشاعه هسته‌ای کار می‌کند.

ایسنا گزارش کرد: یکی از دیپلمات‌های یاد شده گفته است که یک تیم اختصاصی متشکل از حدود ۲۰ کارشناس آژانس فقط برای تمرکز روی تحقیقات مربوط به ایران منصوب می‌شوند. اما دو تن از این دیپلمات‌ها از مخالفت روسیه که از اعضای شورای حکام است و از تلاش‌های دیپلماتیک درباره ایران حمایت می‌کند، صحبت کرده‌اند. آنها گفته‌اند که مقامات عالی رتبه آژانس اخیراً با نمایندگان روسیه صحبت کردند تا هراس مسکو مبنی بر این که این گونه به رسمیت شناختن اطلاعات جاسوسی باعث قائل شدن به اهمیت زیاد برای این اطلاعات می‌شود، را رفع کنند. روسیه به این اقدام آژانس با دیده تردید نگریسته است.

آسوشیتد پرس با اشاره به نشستی که قرار است روز جمعه در محل نمایندگی ایران در وین برگزار شود، افزوده که انتظار می‌رود پس از نشست روز جمعه مقامات آژانس نمایندگان ایران را برای دسترسی به سایت پارچین تحت فشار گذارند.

یوکیا آمانو، مدیر کل آژانس روز چهارشنبه در فنلاند به خبرنگاران گفت: نمی‌توانم بگویم که درباره این نشست پیش رو خوش بین هستم. نمی‌توانم بگویم که به توافقی می‌رسیم.

به گزارش همشهری آنلاین، ایران همواره بر صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌‌ای خود تاکید داشته و اعلام کرده است که برنامه هسته‌ای را برای برآوردن نیازهای مشروع و غیرنظامی خود دنبال می‌کند و سلاح هسته‌ای در دکترین دفاعی ایران جایی ندارد.

کد خبر 182050
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز