همشهری‌آنلاین: طی ۵ سال تعداد زنان سرپرست خانوار از حدود یک میلیون و ۶۰۰ هزار نفر به حدود ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر افزایش یافته است که طلاق و فوت همسر و ازدواج نکردن دختران سه دلیل مهم افزایش تعداد زنان سرپرست خانوار است.

carpet

به گزارش وفا و به نقل از خراسان، براساس نتایج سرشماری سال ۹۰ و همچنین بنا به گفته مدیرکل دفتر آسیب های اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی بیش از ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار خانوار از خانوارهای کشور توسط زنان سرپرستی می شود که رقمی حدود 12.1 درصد کل خانوارهای کشور است این آمار نسبت به ۵ سال گذشته یعنی سال ۸۵ بیشتر از ۹۰۰ هزار خانوار افزایش یافته است و به عبارت بهتر طی ۵ سال تعداد زنان سرپرست خانوار از حدود یک میلیون و ۶۰۰ هزار نفر به حدود ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر افزایش یافته است که طلاق و فوت همسر و ازدواج نکردن دختران سه دلیل مهم افزایش تعداد زنان سرپرست خانوار است.

براساس آمارها در سال ۸۵ تعداد خانوارهای کشور ۱۷ میلیون و ۵۰۱ هزار و ۷۷۱ خانوار بود که 9.5 درصد آن توسط زنان سرپرستی می شد که رقم یک میلیون و ۶۶۲ هزار و ۶۱۱ خانوار را شامل می‌شد اما این رقم در سال ۹۰ افزایش چشمگیری داشته است به طوری که از ۲۱ میلیون و ۱۸۵ هزار و ۶۴۷ خانوار کل کشور 12.1 درصد آن توسط زنان سرپرستی می شود که رقم ۲ میلیون و ۵۶۳ هزار و ۴۶۳ خانوار را شامل می شود و به عبارت بهتر طی ۵ سال ۹۰۰ هزار و ۸۵۲ خانوار به تعداد خانوارهای زن سرپرست یا تعداد زنان سرپرست خانوار اضافه شده است که خود جای بحث و بررسی درباره دلایل این افزایش چشم گیر و قابل توجه دارد. علاوه بر این تعداد خانوارهایی که توسط زنان سرپرستی می شود طی سال های گذشته روند صعودی داشته است که در جدول زیر آمده است.

افزایش آمار طلاق عمده ترین دلیل افزایش زنان سرپرست خانوار

سیدحسن موسوی چلک مدیرکل دفتر امور آسیب های اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در گفت وگو با خراسان با اشاره به افزایش در حدود ۳ درصدی تعداد زنان سرپرست خانوار در فاصله زمانی سال ۸۵ تاکنون که معادل ۹۰۰ هزار نفر می شود، گفت: براساس آمارهای اعلام شده از سوی مرکز آمار ایران 12.1 درصد از سرپرستان خانوار در ایران را زنان تشکیل می دهند که متاسفانه در مقایسه با آمارهای سال ۸۵ افزایشی در حدود سه درصد را نشان می دهد. وی تصریح کرد: از بین در حدود ۲۱ میلیون خانواده ایرانی بیش از دو میلیون و ۵۰۰ هزار خانواده تحت سرپرستی زنان قرار دارند و متاسفانه با افزایش زنان سرپرست خانوار شاهد جوان ترشدن این زنان نیز هستیم. موسوی چلک افزایش آمار طلاق در جامعه را عمده ترین دلیل افزایش تعداد زنان سرپرست خانوار دانست و پس از آن مرگ ومیرهای ناشی از تصادفات رانندگی و فوت طبیعی را به عنوان دومین و سومین دلیل افزایش تعداد زنان سرپرست خانوار اعلام کرد. وی با تاکید بر این که اکثر زنان سرپرست خانوار در کشورما از سطح تحصیلات و مهارت های فنی و حرفه ای پایینی برخوردارند اظهار داشت: پایین بودن سطح آگاهی و تحصیلات و همچنین مشکلات اقتصادی و عملکرد نامناسب نظام تامین اجتماعی در کشورمان این قشر از جامعه را بیش از دیگران در معرض آسیب های اجتماعی قرار داده است.

تنها یک میلیون و ۲۲۰ نفر از زنان سرپرست خانوار تحت حمایت هستند

مدیرکل دفتر امور آسیب های اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تعداد زنان سرپرست خانوار تحت حمایت سازمان های حمایتی را کمتر از مجموع این زنان دانست و گفت: ۱۷۴ هزار نفر از این زنان تحت حمایت بهزیستی هستند و در حدود یک میلیون و ۵۰ هزار نفر نیز تحت پوشش حمایتی کمیته امداد امام خمینی قرار دارند. وی افزود: سازمان های حمایتی می بایست در کنار حمایت های مستقیم از زنان سرپرست خانوار آموزش های لازم برای رویارویی با مشکلات و جلوگیری از ابتلا به آسیب های اجتماعی را به آن ها بدهند. در همین حال لازم است کارگروه هایی برای جلوگیری از عواملی که به از دست رفتن سرپرست یک خانوار منتهی می‌شود تشکیل شود و با کاستن از آمار طلاق و تصادفات رانندگی بنیان خانواده ها را استحکام بخشند.

کد خبر 181512
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز