چهارشنبه ۲۵ مرداد ۱۳۹۱ - ۰۶:۱۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: رییس هیات مدیره اتحادیه جهانی نمایشگران عروسکی ایران (یونیما) گفت: توانایی نعمتی شریف در مجسمه‌سازی تاثیر به سزایی بر طراحی و ساخت عروسک‌های وی داشت، از این رو این هنرمند را باید یکی از چهره‌های برتر تاریخ تئاتر عروسکی دانست.

مجسمه ساز

 به گزارش ایرنا، حمیدرضا اردلان فقدان این هنرمند برجسته عرصه‌های تئاتر عروسکی، نقاشی و مجسمه‌سازی را به تمامی هنرمندان تسلیت گفت و افزود: استاد بیژن نعمتی شریف بیش از چهار دهه به فعالیت‌های هنری مشغول بود که یکی از مهمترین عرصه‌های فعالیت وی، طراحی و ساخت عروسک برای نمایش عروسکی بود.

وی درباره شیوه طراحی‌های این هنرمند فقید توضیح داد: شیوه کار استاد نعمتی شریف در طراحی و ساخت عرسک بسیار مشخص و با توجه به عناصر و نشانه‌های معین بود.

همچنین این هنرمند بیش از همه به تحرک عروسک در کلیت کار گرایش داشت.

رییس هیات مدیره اتحادیه جهانی نمایشگران عروسکی ایران افزود: توجه به حرکت عروسک در کار وی به این معنی بود که این هنرمند کمتر اجزای عروسک‌های خود را واقع نمایی می‌کرد و با طراحی کلی از موضوع نمایشنامه‌ها، صورتی جامع ارائه می‌داد.

اردلان، دقت نظر مرحوم نعمتی شریف در اجزایی چون رنگ، چیدمان عناصر و اتصال آنها به یکدیگر را از دیگر ویژگی‌های کاری وی برشمرد و گفت: به مرور زمان شیوه کاری این هنرمند در کانون پرورش فکری کودکان و مرکز تئاتر عروسکی آن، ادامه یافت و از این طریق بطور مستقیم و غیرمستقیم بر نیروهای جوان اثر گذاشت.

رییس یونیمای ایران ادامه داد: این هنرمند طراح و سازنده عروسک در سال‌های اخیر کمتر در این حوزه فعالیت می‌کرد و بیشتر در عرصه‌های نقاشی و مجسمه حضور داشت که تلاش‌های وی در این دو بخش نیز بسیار اثرگذار بود.

به گفته اردلان، گرچه استاد نعمتی شریف در حوزه نقاشی کمتر شناخته شده بود، اما قدرت مجسمه‌سازی وی بر جامعه هنری پوشیده نبود و او را باید یکی از بهترین‌ها در این حوزه تبدیل کرد.

این مدرس دانشگاه، درباره ویژگی‌های اخلاقی و فردی این هنرمند برجسته عنوان کرد: مرحوم نعمتی شریف از روحیه بسیار آرامی برخوردار بود و کمتر افراد پیرامون وی دچار حاشیه می‌شدند.

در واقع در یک جمله می‌توانم این هنرمند فقید را فردی با ویژگی‌های انسانی برجسته معرفی کنم.

رییس هیات مدیره اتحادیه جهانی نمایشگران عروسکی تصریح کرد که این هنرمند طی سال‌های فعالیت مداوم، شاگردان بسیاری تربیت کرد که بطور یقین سبک و شیوه کاری او را ادامه خواهند داد.

بیژن نعمتی شریف مجسمه‌ساز، نقاش و عروسک ‌ساز پس از یک دوره طولانی بیماری دوشنبه شب 23 مرداد ماه در تهران درگذشت.

 

کد خبر 181221

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز