سه‌شنبه ۲۴ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۰:۵۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: یک بررسی جدید این قضیه را مصرف روزانه آسپیرین ممکن است به حفاظت از سرطان کمک کند، تایید می‌کند، اما به نظر می‌رسد این اثر حفاظت‌کننده کمتر از حدی باشد که پیش از این تصور می‌شد.

aspirin

به گزارش رویترز البته پژوهشگران می‌گویند این بررسی جدید هم حرف آخر در زمینه خواص این داروی رایج و بحث‌برانگیز نیست، زیرا مانند پژوهش‌‌های قبلی دارای محدودیت‌هایی است.

اصول راهنمای پزشکی در آمریکا در حال حاضر افراد را تشویق می‌کند در صورتی که سابقه حمله قلبی داشته باشند، یا اگر منافع مصرف آسپیرین بیشتر از خطر عوارض جانبی آن باشد، برای پیشگیری از بیماری قلبی دوز پایین آسپیرین را مصرف کنند.

در ابتدای امسال یک تجزیه و تحلیل کارآزمایی‌های بالینی در این باره نشان داد که افرادی که آسپیرین مصرف می‌کنند، با احتمال کمتری نسبت به افرادی که این دارو را مصرف نمی‌کنند، از سرطان می‌میرند؛ این بررسی 37 درصد کاهش در میزان مرگ و میر مشاهده شده از پنج سال مصرف دارو به بعد را نشان داد.

این گزارش جدید که بر اساس مشاهدات از زندگی واقعی افراد و نه کارآزمایی بالینی است، شامل داده‌های به دست آمده از 100 هزار مرد و زن در آمریکا است که اغلب آنان بالای 60 سال داشتند و سیگار نمی‌کشیدند.

در این بررسی افرادی که گفته بودند روزانه آسپیرین بچه یا آسپیرین بزرگسالان مصرف می‌کردند، نسبت به جمعیت عمومی 16 درصد در معرض خطر کمتر مرگ ناشی از سرطان بودند. برای مردان این تفاوت به معنای 103 مورد مرگ کمتر ناشی از سرطان در سال در 100 هزار نفر جمعیت بود. برای زنان این رقم به 42 مورد می‌رسید.

این اثر پیشگیری‌کننده سرطان بیش از همه درباره سرطان‌های گوارشی مشاهده شد، مانند سرطان روده بزرگ و سرطان معده.
از آنجایی که این بررسی یک کارآزمایی بالینی نبوده است، مشکل است بتوان بر اساس آن ثابت کرد آسپیرین علت واقعی این کاهش خطر مرگ ناشی از سرطان بوده است.

با این حال به گفته این پژوهشگران این نتایج ممکن است به نفع گسترش دادن توصیه به مصرف روزانه آسپیرین برای پیشگیری از سرطان بر اساس ارزیابی خطر و نفع فردی باشد. البته چند سالی طول خواهد کشید تا همه شواهد موجود در این باره گردآوری شود.

سایر پژوهشگران در این باره بیشتر مردد هستند. کوزیک رای از دانشگاه سنت جرج لندن که بر روی آسپیرین تحقیق کرده است، می‌گوید این بررسی جدید میزان کلی مرگ و میر یا عوارض جانبی مانند خونریزی وخیم معده را مورد بررسی قرار نداده است.

در ابتدای امسال گروه تحقیقاتی رای نتایج یک تجزیه و تحلیل درباره کارآزمایی‌های بالینی پیشین درباره آسپیرین را منتشر کردند که نشان می‌داد این دارو از مرگ و میر ناشی از بیماری قلبی یا سرطان جلوگیری نمی‌کند، و احتمالا بیشتر از آنکه سودمند باشد، زیانبار است.

یک از مشکلات این بررسی جدید مانند کارآزمایی‌های بالینی پیشین درباره آسپیرین، خطایی است که به گفته رای "سوگیری شناسایی" نامیده می‌شود. برای مثال اگر کسی دچار خونریزی معده شودریال احتمال دارد که روده‌های‌اش بوسیله پزشک معاینه شود. این وضعیت ممکن است به یافتن تومورها یا پولیپ‌های پیش- سرطانی منجر شود که و به این ترتیب طول زندگی بیمار افزایش می‌یابد.

تا به حال اغلب کارآزمایی‌های بالینی برای آزمایش اثر آسپیرین در بیماری قلبی طراحی شده بودند. رای خواستار انجام کارآزمایی‌های شده است که به طور خاص افراد را از لحاظ بروز سرطان‌های جدید در فواصل معین مورد بررسی قرار دهند تا سوگیری انتخابی که بر پژوهش‌های پیشین اثر می‌گذاشته است، بر طرف شود.

کد خبر 181034

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز