یکشنبه ۲۲ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۴:۴۱
۰ نفر

گروه حوادث: کمک‌رسانی به حادثه‌دیدگان زلزله 6.2 ریشتری آذربایجان شرقی در حالی ادامه دارد که گزارش‌ها حاکی از افزایش آمار قربانیان به 300 نفر است. این در حالی است که گفته می‌شود دست‌کم 2600 نفر نیز در این زلزله مجروح شده‌اند.

زلزله

بعدازظهر شنبه دو زمین لرزه به بزرگی 6.2 و شش ریشتر سه شهر ورزقان، هریس و اهر در استان آذربایجان شرقی را لرزاند. شدت این زمین لرزه به حدی بود که ساکنان شهرهای پنج استان آذربایجان غربی و شرقی، اردبیل، زنجان و گیلان نیز آن را احساس کردند. این زمین لرزه باعث تخریب بسیاری از خانه‌ها به‌خصوص در مناطق روستایی شد. براساس گزارش‌ها، 133روستا در اثر این زلزله آسیب دیدند که در برخی از این روستاها میزان تخریب، 100درصد اعلام شده است. به‌دنبال این حادثه، تیم‌های امدادی برای کمک‌رسانی به زلزله‌زدگان وارد عمل شدند.

رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر گفت: حدود 900 امدادگر و شش فروند بالگرد وظیفه‌ امدادرسانی در منطقه زلزله‌زده را بر عهده دارند.محمود مظفر با بیان اینکه عملیات جست‌وجو و نجات در اهر به پایان رسیده، گفت: امدادرسانی در این منطقه وارد فاز آواربرداری شده است. وی با بیان اینکه 15 تیم سگ‌های جست‌وجو (آنست) در منطقه حضور دارند، تصریح کرد: دستگاه‌های زنده‌یاب نیز از روز شنبه وارد منطقه شده‌اند اما با این حال نمی‌توان در مورد مدفون‌شدگان زیر آوار آماری اعلام کرد.

احتمال 300 قربانی

در حالی‌که آمار قربانیان از مرز 250 نفر گذشته‌است مدیرکل پزشکی قانونی استان آذربایجان شرقی با اشاره به حضور هفت اکیپ تخصصی پزشکی قانونی در منطقه زلزله‌زده گفت: گستردگی منطقه، گرم بودن هوا در روز و مشکل در انتقال اجساد به مرکز استان، تیم‌های تخصصی و امدادی را با مشکل مواجه کرده‌ است.وی اظهار داشت: طبق برآوردها تعداد درگذشتگان احتمالا تا 300نفر تخمین زده می‌شود و دقیق‌ترین آمار به شهرستان اهر اختصاص دارد که در این شهرستان 26جسد شناسایی و جواز دفنشان صادر شده است.

نیاز به خون اهدایی

در پی اعلام کاهش ذخایر خونی در مناطق زلزله‌زده به‌ویژه گروه خونی منفی، رئیس سازمان انتقال خون با اشاره به اینکه تاکنون 1650واحد خونی به بیمارستان‌ها و مراکز درمانی مناطق زلزله‌زده ارسال شده است، از مردم به‌ویژه دارندگان گروه‌های خونی منفی خواست تا برای اهدای خون به مراکز خونگیری مراجعه کنند. دکتر غلامرضا توگه با بیان اینکه گروه‌های خونی منفی به‌علت کمیاب بودن همواره مورد نیاز بوده‌اند، اظهار کرد: اکنون این نیاز در مناطق زلزله‌زده بیشتر شده است و از مردم درخواست داریم با توجه به شرایطی که وجود دارد، برای اهدای خون به مراکز خونگیری مراجعه کنند.

اظهارات رئیس سازمان انتقال خون در حالی بیان می‌شود که دکتر خلیلی، مدیرکل پایگاه منطقه‌ای انتقال خون استان آذربایجان‌ شرقی با اشاره به خیل عظیم مصدومان زلزله در شهرستان اهر، ورزقان و هریس از کاهش ذخایر خونی استان خبر داده بود. وی از مردم خواسته با توجه به نیاز گسترده به انواع گروه‌های خونی، در اهدای خون به امروز یا فردا اکتفا نکنند و برای تأمین ذخایر خونی حتی‌الامکان تا پایان هفته به مراکز پایگاه خونگیری در تبریز مراجعه کنند.

کمک‌رسانی ادامه دارد

به‌دنبال وقوع زلزله مرگبار آذربایجان شرقی، مسئولان استان‌های مختلف کشور با ارسال کمک‌هایی به یاری زلزله‌زدگان شتافتند. استاندار تهران نیز روز گذشته با عرض تسلیت به بازماندگان زلزله، از اعلام آمادگی تهران برای ارسال کمک‌ به زلزله‌زدگان استان آذربایجان شرقی خبر داد و گفت: استان تهران از ساعات اولیه بروز این حادثه آمادگی خود را اعلام کرده و محموله‌ای نیز برای اعزام به این استان آماده ارسال است.

در همین حال گزارش شده گروه تخصصی امداد و نجات شرکت بهره‌برداری مترو تهران نیز جهت کمک به زلزله‌زدگان آذربایجان شرقی بامداد یکشنبه عازم این استان شدند.این گروه 100نفره تخصصی، متشکل از پزشک، امدادگر، بهیار، پرستار و افراد زبده و ماهر در امور بحران و حامل محموله‌های بزرگ پزشکی و تغذیه‌ای و اقلام مورد نیاز برای زلزله‌زدگان هستند.

امنیت برقرار است

از سوی دیگر سردار مسعود خرم‌نیا، فرمانده انتظامی استان آذربایجان‌شرقی نیز از پوشش انتظامی و امنیتی در مناطق زلزله‌زده خبر داد و گفت: نیرو‌های ستادی استان و شهرستان‌های معین به محض وقوع زلزله به مناطق زلزله‌زده اعزام و اکیپ‌های انتظامی و پلیس‌راه برای روان‌سازی ترافیک و پوشش امنیتی در مسیر و مناطق زلزله‌زده مستقر شده‌اند و امنیت کامل در محورهای مواصلاتی و مناطق زلزله‌زده و مرکز استان برقرار است.

دانشجویان آسیب ندیدند

رئیس دانشگاه تبریز درباره وضعیت دانشگاه‌های مناطق زلزله‌زده اظهار داشت: خوشبختانه در این زلزله هیچ مشکلی برای دانشجویان این دانشگاه به‌وجود نیامده است. وی با بیان اینکه فعالیت‌های آموزشی در تابستان تعطیل است، تصریح کرد: تنها دانشجویان تحصیلات تکمیلی و دانشجویان طرح ضیافت در دانشگاه حضور داشته‌اند که آنها نیز کاملا سالم هستند و دانشجویی آسیب ندیده است.

بودجه اضافه برای بازسازی

وزیر کشور که هم‌اکنون در مناطق زلزله‌زده حضور دارد، با بیان اینکه با سازماندهی دولت و مسئولان امکانات مورد نیاز فراهم است، گفت: کمبودی در مناطق زلزله‌زده وجود ندارد.نجار همچنین اعلام کرد: با تأکید رئیس‌جمهور مقرر شده بودجه اضافه‌تری برای بازسازی مناطق زلزله‌زده درنظر گرفته شود و با توجه به اینکه برخی از نقاط حادثه‌دیده برف‌گیر بوده و فصل سرما هم نزدیک است، کاربازسازی از امروز آغاز خواهد شد.

وزیر کشور با حضور در جلسه مدیریت بحران شهرستان هریس، با تأکید بر اینکه نارسایی‌های موجود در امدادرسانی به زلزله‌زدگان باید در اسرع وقت جبران شود، گفت: باید در اسرع وقت مشکلات زلزله‌زدگان رفع شود.وی با تأکید بر تسریع در دفن اموات گفت: نیازمندی‌های اولیه زلزله‌زدگان این شهرستان ازجمله چادر، پتو و مواداولیه خوراکی باید به نحو احسن تأمین شود. وزیر کشور از مقامات استانی خواست برای تسلی خاطر زلزله‌زدگان حتما از مناطق زلزله‌زده بازدید کنند.

وضعیت جوی

مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی کشور نیز در گفت‌وگو با ایسنا گفت: آخرین نقشه‌های پیش‌یابی هواشناسی نشان می‌دهد که در استان آذربایجان شرقی، غربی و اردبیل تا روز سه‌شنبه آسمان صاف، در ارتفاعات رشد ابر و وزش باد کم خواهد بود که رشد ابر در استان اردبیل قابل ملاحظه است و حداکثر دما در استان آذربایجان شرقی در این مدت بین 35 تا 36 و حداقل بین 24 تا 23، خواهد بود.

کد خبر 180872

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز