همشهری آنلاین: بسیاری از غذا‌هایی که به شدت مورد انتقاد قرار گرفته‌اند در واقع تا آن اندازه بد نیستند. باید مطلع شد کدام غذا‌های لذت‌بخش می‌توانند به واقع در کاهش دادن وزن، و حفظ نمودن این کاهش وزن، مفید باشند.

scrambeled

تخم‌مرغ

در ارتباط با خوردن غذا‌های مفید، تعداد معدودی از مواد غذایی به اندازه تخم‌مرغ بحث برانگیز بوده‌اند. تازه‌ترین تحقیقات حاکی از آن است که خوردن یک عدد تخم‌مرغ در روز برای اکثر افراد بالغ بی‌خطر و مغذی است، و اگر این تخم‌مرغ به هنگام صرف صبحانه خورده شود، احتمال کاهش یافتن وزن بیشتر می‌شود، به این دلیل که تخم‌مرغ سرشار از پروتئین می‌باشد و هضم کردن آن زمان می‌برد. با خوردن مواد پروتئینی در صبح، شکم پر می‌ماند و، بنابراین، در طول ساعات باقیمانده روز شخص غذای کمتری می‌خورد.

تخم‌مرغ

استیک

سال‌هاست که کارشناسان به ما تذکر می‌دهند کمتر گوشت قرمز بخوریم. اما استیک همواره باعث چاقی نمی‌شود. در واقع، مقدار چربی اشباع شده یک برش کم‌چرب گوشت گاو تنها به میزان بسیار اندکی بیشتر از چربی اشباع شده در یک سینه مرغ بدون پوست با اندازه‌ای مشابه اندازه استیک است.

استیک هم مانند تخم‌مرغ سرشار از پروتئین می‌باشد و باعث می‌شود شخص برای مدت بیشتری احساس کند سیر است. برای آنکه مقدار زیادی پروتئین همراه با چربی کمتر دریافت شود، باید گوشت ترد و نازک طرفین ستون فقرات، گوشت راسته، یا دیگر برش‌های بسیار کم‌چرب را انتخاب نمود، و اندازه (پرس) استیک نباید از کف دست بیشتر باشد.

استیک

پاستا

به‌جای اجتناب از خوردن پاستا (مخلوط آرد و تخم‌مرغ و آب) به هنگام پیروی از رژیم‌غذایی، می‌توان از پاستایی استفاده نمود که از گندم کامل تهیه شده است و پرس‌های کوچکی از آن را مصرف کرد. تحقیقات به عمل آمده حکایت از آن دارد که احتمال لاغر شدن و حفظ وزن مناسب بدن در افرادی بیشتر می‌باشد که روزی چند پرس غذایی می‌خورند که از غلات کامل تهیه شده است. بر طبق یکی ار بررسی‌های انجام شده، امکان دارد خوردن غلات کامل به‌جای غلات تصفیه شده برای سوزاندن چربی شکم هم مفید باشد.

پاستا

میوه‌های آجیلی

ممکن است میوه‌های آجیلی مقدار زیادی چربی داشته باشند، اما این چربی از نوع خوب است. و میوه‌های آجیلی سرشار از مواد مغذی، پروتئین، و فیبر غذایی هم می‌باشند، که فیبرغذایی می‌تواند به تثبیت سطح قند خون کمک کند. البته با خوردن یک مشت میوه آجیلی چند گرم چربی اضافی جذب بدن می‌شود، اما اگر این کار به شخص کمک کند به سراغ شیرینی یا دیگر موادغذایی شیرین نرود، ارزش دریافت این چند گرم چربی اضافی را دارد. ممکن است حتی کره بادام‌زمینی برای شخصی که رژیم دارد مفید باشد. محققان در مطالعات خود نشان داده‌اند با مصرف مقادیر کم این ماده‌غذایی مورد علاقه می‌توان گرسنگی را کنترل نمود، بدون اینکه این کار باعث افزایش وزن بدن شود.

میوه‌های آجیلی

پنیر

کسانی که رژیم‌غذایی دارند اغلب تلاش می‌کنند با حذف نمودن لبنیات سرشار از کلسیم میزان کالری دریافتی را کاهش دهند، اما برخی از مطالعات اخیر حاکی از آن است که این کار اشتباه می‌باشد. یکی از نظریه‌های ارائه شده این است که بدن، به هنگامی‌که کلسیم کافی دریافت می‌کند، مقدار بیشتری چربی می‌سوزاند، و بنابراین ممکن است خوردن پنیر، ماست، و شیر کم چرب در واقع برای کاهش یافتن وزن مفید باشد. به نظر نمی‌آید با استفاده از مکمل‌های کلسیم همین مزایا حاصل شود، بنابراین امکان دارد در رژیم‌های غذایی که دارای مقدار زیادی کلسیم هستند عوامل دیگری هم در فرآیند سوزاندن چربی بدن نقش داشته باشند.

پنیر

قهوه

قهوه تنها در صورتی در طبقه مواد غذایی « بد» قرار می‌گیرد که به مقدار زیاد نوشیده شود یا آن را با خامه، شکر، یا شربت‌های طعم دار مخلوط کنند. نوشیدن قهوه بدون شیر باعث تحریک سوخت و ساز بدن می‌شود، بدون آنکه بدن چربی و کالری دریافت کند. قهوه را باید با کالری کم نوشید، یعنی اینکه برای دریافت کلسیم و ویتامین D بیشتر باید شیر پس چرخ و مواد شیرین‌کننده مصنوعی یا یک قاشق چایخوری شکر در قهوه ریخت.

قهوه

غذا‌های بد - پرس‌های خوب

تقریباً هر نوع غذای « بد» را می‌توان در برنامه کاهش دادن وزن گنجاند به شرط آنکه پرس‌های مصرفی به اندازه کافی کوچک باشد. در واقع، متخصصان تغذیه توصیه می‌نمایند اشخاص از خوردن غذا‌های خوشمزه مورد علاقه خود صرف‌نظر نکنند. امکان دارد محروم کردن خودمان از غذا‌هایی که مشتاق خوردن آنها هستیم باعث شکست برنامه کاهش وزن ما شود.

یکی از راهبرد‌های بهتر این است که برای میزان مصرف غذا‌های خوشمزه مورد علاقه خود محدودیت‌هایی تعیین کنیم، به‌عنوان مثال روزی یک ترافل شکلاتی بخوریم (ترافل یا Truffle آب نباتی شکلاتی است که از شکلات، کره، شکر تهیه می‌کنند و به شکل توپ در می‌آورند و اغلب روی آن را با لایه ای از کاکائو می‌پوشانند)، و این محدودیت‌ها را رعایت نماییم.

غذاهای بد - پرس‌های خوب

منبع: موسسه آموزش، تحقیقات و پیشگیری از سرطان

کد خبر 180672
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز