جمعه ۲۰ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۱:۲۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: یکی از مخالفان سرشناس معمر قذافی، دیکتاتور سابق لیبی به عنوان رئیس کنگره ملی این کشور انتخاب شد و قدرت را از شورای ملی انتقالی تحویل گرفت.

محمد المقریف، رئیس کنگره ملی لیبی شد

به گزارش ایسنا، به نقل از پایگاه اینترنتی شبکه خبری الجزیره، محمد المقریف، مخالف قسم‌خورده معمر قذافی، دیکتاتور سابق لیبی و از چهره‌های نزدیک به اسلام‌گرایان در لیبی به عنوان رئیس کنگره ملی لیبی انتخاب شد و قدرت را از شورای ملی انتقالی تحویل گرفت.

کنگره ملی لیبی متشکل از 200 عضو است و علاوه بر آنکه وظیفه انتخاب نخست‌ وزیر جدید و وضع قانون اساسی جدید را بر عهده دارد، انتخابات پارلمانی را نیز برگزار می‌کند.

المقریف که ریاست جبهه نجات ملی را بر عهده داشت و از مخالفان معمر قذافی بوده است، در انتخابات داخلی کنگره لیبی 113 رای را به دست آورد.

المقریف در 1940 در بنغازی، بزرگترین شهر واقع در شرق لیبی متولد شد و یکی از اعضای شورای ملی انتقالی این کشور بود و از افراد نزدیک به اسلام‌گرایان لیبی محسوب می‌شود.

از سوی دیگر، نبیل العربی، دبیرکل اتحادیه عرب از انتقال قدرت از شورای ملی انتقالی به کنگره ملی استقبال کرده و این اقدام را "دستاوردی مهم در تاریخ سیاسی لیبی" برشمرد.

نبیل العربی گفت: این اقدام گامی برای تحقق اهداف انقلاب لیبی و آرمان‌های مردم برای برقراری دموکراسی و حاکمیت مدبرانه بر کشور است.

دبیرکل اتحادیه عرب اطمینان خود را نسبت به توانایی مردم لیبی در تحقق دموکراسی، تشکیل دولت جدید و تدوین قانون اساسی اعلام کرده و از تمام نهادهای سیاسی درخواست کرد تا وحدت ملی و پشتیبانی از یکدیگر را برای ساخت آینده‌ای روشن تحکیم بخشند.

روسیه نیز از انتقال قدرت به کنگره ملی لیبی استقبال کرده و این اقدام را گامی مهم برای اجرای "بندهای بیانیه قانون اساسی" که در دوره انتقالی تدوین شد، برشمرد.

وزارت خارجه روسیه در بیانیه‌ای نسبت به گام‌های آتی لیبیایی‌ها برای تشکیل دولت جدید و تدوین قانون اساسی در چارچوب گفت‌وگوی ملی ابراز امیدواری کرد.

شورای انتقالی لیبی قدرت را رسما به کنگره ملی تحویل داد

شورای انتقالی لیبی طی مراسمی قدرت و اختیارات را به طور رسمی به کنگره ملی این کشور که برگزیده آرای لیبیایی‌ها است، تحویل داد.

مصطفی عبدالجلیل، رئیس شورای انتقالی لیبی طی مراسمی مدارک و نمادهایی از قدرت را به مسن‌ترین عضو کنگره ملی لیبی تحویل داد.

شورای انتقالی لیبی که از اواخر سال گذشته و پس از سقوط معمر قذافی امور را در لیبی بر عهده گرفته بود، با تحویل آن به کنگره رسما به کار خود پایان داد و منحل شد.

بدین ترتیب، این انتقال قدرت به عنوان نخستین انتقال صلح‌آمیز قدرت در تاریخ لیبی ثبت خواهد شد.

به گزارش بی.بی.سی، عبدالجلیل در این مراسم به ناتوانی‌های شورای انتقالی در برقراری امنیت در لیبی پس از قذافی اعتراف کرد اما همچنین گفت که شورای انتقالی اقدامات بسیار ارزشمندی را در یک سال گذشته انجام داده است.

با این وجود، هنوز در بخش‌هایی از لیبی نزاع و درگیری میان قبایل و گروه‌ها در جریان است و وجود اسلحه در دست بسیاری از افراد غیرنظامی و گروه‌های کوچک، برقراری امنیت را در این کشور آفریقایی به عنوان معضل نخست دولت مرکزی مطرح کرده است.

کد خبر 180554
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز