همشهری آنلاین: مسئول گروه ذخایرخلیج فارس و دریای عمان موسسه تحقیقات شیلات گفت: با برآوردی که دراجرای طرح 'برآورد میزان توده زنده کفزیان خلیج فارس و دریای عمان به روش مساحت جاروب شده' در خلیج فارس و دریای عمان انجام شده است، وضعیت ذخایر ماهیان کفزی دراین آب‌ها تا حدودی رضایت بخش است

وضعیت ذخایر کفزیان خلیج فارس و دریای عمان رضایت بخش است

به گزارش ایرنا، تورج ولی نسب گفت: این طرح با هدف ارزیابی ذخایر کفزی خلیج فارس و دریای عمان انجام می‌شود و همزمان با آغاز اجرای آن، عمق 10 متر تا 50 متر در خلیج فارس وعمق 10 تا 100 متر در دریای عمان بررسی و نمونه برداری شده است.

وی ادامه داد: نمونه برداری‌ها با کمک کشتی تحقیقاتی فردوس1 که متعلق به موسسه تحقیقات شیلات است در 300 ایستگاه به روش تور ترال انجام می‌شود، تور ترال در هر ایستگاه به مدت یک ساعت در دریا کشیده می‌شود و بعد از آن آبزیان داخل تور شناسایی، جداسازی، شمارش و وزن می‌شوند.

ولی نسب خاطرنشان کرد: چهار ایستگاه ساحلی جنوب کشور درگیر طرح 'برآورد میزان توده زنده کفزیان خلیج فارس و دریای عمان به روش مساحت جاروب شده 'هستند. براساس این طرخ تمام آبزیان در یک جدول استاندارد که تعریف شده جانمایی و به دو بخش تجاری و غیر تجاری ( دور ریز) تقسیم می‌شوند.

وی افزود: برای اجرای این طرح، پنج گشت تحقیقاتی داریم که حدود 100 روز نمونه برداری انجام می‌دهند و مقدار توده زنده آبزیان داخل تور محاسبه و شاخص صید بر واحد سطح آنها شناسایی می‌شود که با این روش روند کاهش یا افزایش ذخایر محاسبه می‌شود.

ولی نسب گفت: اجرای این طرح نشان داد که وضعیت کفزیان در خلیج فارس و دریای عمان تا حدودی رضایت بخش است اما باید با اعمال سیاست‌های مناسب، صیادی ذخایر را در حد مطلوب نگه داریم.

کد خبر 180442
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز