سه‌شنبه ۱۷ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۴:۱۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: رییس کل بانک مرکزی با تشریح ماموریت سیستم جدید شاپرک تاکید کرد: با راه‌اندازی شاپرک انتظار می رود مبادلات الکترونیکی پول جایگزین مبادلات فیزیکی شود و این کار با نظارتی هوشمندانه صورت گیرد.

به گزارش ایسنا، دکتر محمود بهمنی درباره دلایل، ضرور‌تها و در کل فلسفه وجودی پیدایش طرح شاپرک توضیح داد: کلمه « شاپرک» در واقع خلاصه "شبکه الکترونیکی پرداخت کارتی" است. نظام بانکداری کشور در سال‌های گذشته با روندی رو به رشد از منظر اتکاء به فناوری‌های اطلاعات روبرو بوده است که استفاده گسترده از پایانه‌های فروش در دورترین نقاط کشور از آن جمله‌ است.

وی در ادامه عنوان کرد: در حال حاضر، مدیریت و بهره‌برداری از پایانه‌های فروش‌ عمدتاً توسط شرکت‌های PSP انجام می‌شود که به صورت سنتی از یک سو با بانک‌ها طرف قرارداد بوده و از سوی دیگر، با پذیرندگان پایانه‌های فروش (POS) مرتبط هستند.

لیکن به دلیل نبود سازمان مدیریتی و نظارتی مناسب در گذشته، این شرکت‌ها از رشد متقارن و همگونی برخوردار نبوده و عدم توزیع مناسب دستگاه‌های پایانه‌های فروش در سطح کشور، مشکلات عدیده‌ای را برای شبکه بانکی بوجود آورده است.

به همین خاطر، برای رفع مشکلات و اجرای وظایف حاکمیتی و نظارتی بانک مرکزی مصوبه ای در این خصوص توسط شورای پول و اعتبار تصویب و به منظور ساماندهی پایانه‌های فروش الکترونیکی و نظارت دقیق و همه جانبه بر عملیات بانکی انجام شده از طریق پایانه‌های پیش گفت، طرح شبکه الکترونیکی پرداخت کارتی (شاپرک) پس از یکسال تلاش اجرا شد.

بهمنی درباره مشکلاتی که در حال حاضر وجود دارد توضیح داد: در حال حاضر با مراجعه به فروشگاه‌های شهرهای بزرگ، با چند پایانه روبرو هستید که همگی یک کار را انجام می‌دهند در حالی که در فروشگاه‌های سایر شهرها و مناطق دیگر، هیچ پایانه ای وجود ندارد. که این امر نشان دهنده ناکارآیی در استفاده از سرمایه گذاری‌ها است که به دلیل رقابت ناسالم بانکی برای پایانه‌گذاری روی داده است.

‌وی ادامه داد: توجه صرف به نصب پایانه‌ها ، هم منابع بانک‌ها را درگیر خرید تجهیزات نموده و هم طرح‌های کارت اعتباری را که خدمات موثری به مردم و فروشندگان می‌دهد، ناتوان‌ ساخته است.‌

علاوه بر این، نمی‌توان‌ بر شبکه ای را که 29 بانک و 17 شرکت جداگانه در آن فعالیت می‌کنند، به صورت متمرکز استاندارد سازی و نظارت کرد . شاپرک برای حل این معضلات شکل گرفته است.

رییس کل بانک مرکزی به دستاوردهایی که طرح شاپرک برای نظام پولی کشور در بر خواهد داشت و اینکه آیا از پس مشکلات برشمرده برخواهد آمد، اشاره کرد و گفت: با راه اندازی شاپرک انتظار داریم کلیه فعالیت‌های شرکت‌های ارائه خدمات بانکداری الکترونیک تحت یک استاندارد واحد انجام گیرد. انجام این مهم ما را قادر خواهد ساخت نظارتی دقیق و همه جانبه بر عملیات بانکی که از طریق پایانه‌ها انجام می‌شود، داشته باشیم.

وی تاکید کرد: تطبیق عملیات پایانه ها با ضوابط مبارزه با پولشویی، پرهیز از اقدامات بازار شکنانه و پوشش مناسب پایانه ها در سراسر کشور از دغدغه ها و نگرانیهای اصلی ماست که انشا ا... با تلاش شبانه روزی و همدلی همکاران در بانک مرکزی و شرکت‌های دست اندرکار و راه اندازی و بهره برداری از شاپرک، این مشکلات به حداقل رسیده و به چشم انداز و اهدافی که به دنبالشان هستیم، نایل شویم .

بهمنی درباره چشم انداز و اهداف این طرح توضیح داد: چشم‌انداز شاپرک جایگزینی تبادل الکترونیکی به جای تبادل فیزیکی پول همراه با نظارت مستمر هوشمند نظام پرداخت کشور است.

رییس کل بانک مرکزی در پاسخ به این پرسش که با ایجاد سامانه‌هایی چون شاپرک، آینده نظام پرداخت کشور را چگونه ارزیابی می‌کنید، گفت: نظام پرداخت کشور دوران گذار خود را برای تبدیل به یک نظام پرداخت بالغ طی می‌کند.

تلاش فراوانی صورت گرفته است تا به سطح قابل قبولی از امنیت و پایداری در این عرصه برسیم اما تا رسیدن به یک سطح امنیت مطابق با استانداردهای بین المللی راهی طولانی در پیش داریم.

در حقیقت اتصال کلیه شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات پرداخت به سوئیچ شاپرک و به کارگیری ابزارهای متنوع در آن، آغاز راهی است برای آن که ادعا کنیم اینک به نقطه‌ای رسیده‌ایم که بسترهای اصلی برای یکپارچگی و امنیت شبکه پرداخت الکترونیکی را مهیا کرده‌ایم.

بهمنی اضافه کرد: ارتقاء و بهبود نظام پرداخت کشور محقق نخواهد شد مگر با همکاری، همدلی و حمایت کلیه بازیگران این عرصه، شامل دولت ، بانک مرکزی، بانک‌ها، شرکت‌های ارائه دهنده خدمات پرداخت، نهادها ، سازمان‌ها و اصناف.

وی ماموریت شاپرک اشاره کرد و گفت: مأموریت شاپرک اعمال وظایف حاکمیتی و نظارتی بانک مرکزی در زمینه استانداردسازی، توزیع مناسب و نظارت بر مبادلات الکترونیکی کشور در مراکز فروش کالا و خدمات است.

کد خبر 180315

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز