همشهری آنلاین: وکیل سعید مرتضوی معتقد است با اصلاح اساسنامه صندوق تامین اجتماعی و تغییر نام این نهاد توسط دولت، به نوعی رای دیوان عدالت اداری درباره برکناری موکلش از ریاست این صندوق اجرایی شده است.

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از خبرگزاری فارس، محمد اصلانی وکیل سعید مرتضوی درباره حکم دیوان عدالت اداری مبنی بر ابطال انتصاب مرتضوی به مدیرعاملی صندوق تأمین اجتماعی ‌‌اظهار داشت: آرای دیوان عدالت اداری مربوط به وزارتخانه‌ها، سازمان‌های دولتی و نهادهای عمومی دولتی است و شامل نهاد عمومی غیر‌دولتی نمی‌شود.

وی افزود: مواد 13 و 19 قانون جدید این دیوان صلاحیت‌های آن را محصور کرده و آنچه این مرجع می‌تواند انجام دهد، نسبت به ابطال مصوبات، نظامات، آئین‌نامه‌ها و سایر مقررات دولتی است.

وکیل مرتضوی گفت: هیئت عمومی به عنوان عالی‌ترین مرجع دیوان عدالت اداری پیشنهاد هیئت مدیره صندوق تأمین اجتماعی و انتصاب مدیر‌عامل این صندوق از سوی وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی را ابطال کرده است.

اهم صحبت‎های وکیل سعید مرتضوی به نقل از خبرگزاری فارس از این قرار است:

  • آقای مرتضوی هرگز به رأی دیوان اعتراضی نکرده‌ است و بنده هم به عنوان موکل ایشان مانند برخی وکلا و حقوقدانان و همچنین برخی مجامع صنفی کارگری که به این حکم نقدهایی وارد کرده‌اند، آن را صرفاً مورد نقد حقوقی قرار دادم.
  • مخاطب این حکم آقای مرتضوی نیست بلکه وزیر کار به عنوان صادر کننده حکم برای مدیرعامل صندوق تأمین اجتماعی است و تا امروز هم آقای شیخ‌الاسلامی دستوری برای برکناری موکل بنده صادر نکرده است.
  • با توجه به اصلاح اساسنامه صندوق تأمین اجتماعی توسط هیئت دولت باید گفت که اساساً دیگر نهادی به نام صندوق تأمین اجتماعی وجود ندارد و آقای مرتضوی به موجب مصوبه هیئت وزیران مدیرعامل این صندوق نیست که از حکم دیوان عدالت تمکین نکرده و بخواهد با دستگاه قضایی تقابل کند.
  • موکلم رئیس هیئت مدیره "شستا" است و حکم دیوان باید درباره مدیرعامل صندوقی اجرا شود که وجود خارجی ندارد و لذا نظر مرجع قضایی تحصیل حاصل شده است.
  • با اصلاح اساسنامه صندوق تأمین اجتماعی نظر هیئت عمومی دیوان عدالت اداری به نوعی تأمین شده اما در مجموع اگر باب شود که دیوان به موضوع انتصابات و احکام مربوط به عزل و نصب‌ها که مربوط به حوزه اجرا می‌شود ورود کند، دیگر هیچ وزیری نمی‌تواند کار کند.
  • (در واکنش به نظر رئیس دیوان عدالت اداری که تصرف مرتضوی در دو روز گذشته را قابل تعقیب کیفری دانست) مرتضوی از لحظه انتشار رأی دیوان در روزنامه رسمی هیچ سندی را به عنوان مدیرعامل صندوق تأمین اجتماعی امضاء نکرده است.
  • ایراداتی که امروز درباره "عدم تناسب رشته تحصیلی با مسئولیت و فقدان سابقه 5 سال مدیریت" به آقای مرتضوی وارد شده، پیش از این در زمان مدیریت آقای حافظی به آقای ذبیحی وارد شده بود.
  • در آن زمان دیوان عدالت اداری با رد شکایت اعلام کرد که رسیدگی به این موضوع در صلاحیت دیوان نیست و این جای سؤال دارد که چرا دیوان اکنون خود را صاحب صلاحیت برای رسیدگی به این مسأله دانسته است؟
  • (در پاسخ به این سؤال که آیا مرتضوی با وجود تعلیق قضایی می‌تواند مسئولیت بگیرد؟‌) نمی‌توان قاضی را در زمان تصدی مسئولیت قضایی تحت تعقیب قرار داد و باید اول تعلیق کرد تا به مسائلی که درباره او مطرح می‌شود، رسیدگی شود اما کسی که تعلیق می‌شود، نمی‌تواند قضاوت کند نه اینکه از حقوق اجتماعی خود محروم شود.
  • اینکه بگویند فردی که دارای پرونده است، نمی‌تواند مسئولیت بگیرد، درست نیست چون همین الان برخی نمایندگان در دستگاه قضایی پرونده مفتوح دارند که یکی از آنها، در شعبه 9 بازپرسی دادسرای کارکنان دولت در حال رسیدگی بوده و برای دیگری، ‌دادسرای کیفری تهران حکم صادر کرده است.

روز گذشته رئیس دیوان عدالت اداری با تشریح دلایل ابطال حکم انتصاب سعید مرتضوی به مدیرعاملی صندوق تأمین اجتماعی نسبت به عواقب عدم اجرای این رأی و تقابل با دستگاه قضایی هشدار داد و صبح امروز نیز رئیس کمیسیون اصل 90 مجلس بر لزوم عزل فوری مرتضوی تأکید کرد.

همچنین معاون اول رئیس جمهور، اصلاحیه اساسنامه صندوق تأمین اجتماعی از سوی هیئت وزیران به پیشنهاد وزارت کار و رفاه اجتماعی را ابلاغ کرد که به موجب آن صندوق تأمین اجتماعی به سازمان تأمین اجتماعی تغییر نام یافته است.

کد خبر 180287

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز