شنبه ۲۶ اسفند ۱۳۸۵ - ۰۹:۱۸
۰ نفر

سعدون حمادی رئیس مجلس ملی عراق در دوران نظام سابق این کشور بر اثر بیماری صعب‌العلاج در یکی از بیمارستان‌های آلمان درگذشت.

خبرگزاری فارس به نقل از پایگاه الکترونی "بصره نت" روز جمعه 16 مارس (25 اسفند) گزارش داد: سعدون حمادی نخست وزیر پیشین و رئیس مجلس ملی سابق عراق بر اثر بیماری صعب‌العلاج پنج شنبه 15 مارس در یکی از بیمارستانهای آلمان درگذشت.

پایگاه بصره نت نزدیک به حزب بحث حاکم بر نظام سابق عراق است که بعد از فروپاشی رژیم صدام دستور انحلال این حزب صادر شد.

بعد از تهاجم آمریکا به عراق، سعدون حمادی به مدت 9 ماه در بازداشت نیروهای آمریکایی بود ولی در پی آن بدنبال وخامت حال وی، بعد از خروج از بازداشتگاه فورا عراق را ترک کرد و عازم اردن، لبنان شد و قبل از اینکه در اوایل سال 2005 در قطر اقامت گزیند، برای ادامه معالجه به آلمان رفت.

حمادی که دهه هفتم عمر خود را می‌گذراند، متولد کربلا است. وی پیش از اینکه در سال 1952 برای کسب فوق لیسانس در رشته اقتصاد در یکی از دانشگاه‌های آمریکایی در بیروت عازم لبنان شود، در اواخر دهه 40 به صوف حزب بحث حاکم بر این کشور پیوست.

حمادی توانست در سال 1956 دکترای اقتصاد کشاورزی را از دانشگاه "ویسکانسین" آمریکا کسب کند.
وی بعد از کودتا بر ضد حکومت سلطنتی این کشور در سال 1958، سردبیر روزنامه الجمهوریه سخنگوی ارگان بحث حزب حاکم بر این کشور شد.

وی همچنین بعد از کودتا در سال 1968 به عنوان رئیس شرکت نفت ملی این کشور برگزیده شد و قبل از انتخاب به عنوان وزیر امور خارجه در دهه هفتاد میلادی، وزیر نفت این کشورشد.

حمادی در سال 1982 معاون رئیس شورای وزیران در امور اقتصادی شد و سپس در مارس سال 1991 به عنوان رئیس شورای وزیران برگزیده شد. وی در سال 1996 به عنوان رئیس مجلس ملی عراق(پارلمان) انتخاب شد و تا زمان حمله آمریکا به این کشور این سمت را بر عهده داشت.
حمادی عضو موسس مجلس امنای مرکز مطالعات وحدت عربی در بیروت بود. وی در زمان اقامتش در قطر کتابی نیز در خصوص وحدت عربی تالیف کرد.

کد خبر 18019

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز