همشهری آنلاین: کره جنوبی شاید در زمینه شناسایی و درمان اعتیاد به بازی‌های رایانه‌ای در جهان برترین باشد، این کشور پس از اینکه پرسرعت‌ترین اینترنت جهان را در اختیار کاربرانش قرار داد،‌ سالانه میلیون‌ها دلار سرمایه را صرف شناسایی و درمان اعتیاد به اینترنت و بازی‌های رایانه ای می‌کند.

اعتیاد به اینترنت

بر اساس گزارشی که دولت کره در سال 2010 منتشر کرد،‌ درحدود هشت درصد از جمعیت کشور کره‌جنوبی از 9 ساله تا 39 ساله به نوعی از اعتیاد به بازی یا اینترنت مبتلا هستند.

گروهی کره جنوبی را دریچه‌ای به سوی آینده بشریت می‌بینند،‌ شاید دیگر کشور‌ها نیز در آینده‌ای نه‌چندان دور،‌زمانی که زیرساختار‌های تکنولوژیکی آنها به بهترین وضعیت ممکن برسد، شاهد موجی از اعتیاد کاربرانشان به بازی و اینترنت باشند.

در ایالات متحده اعتیاد به اینترنت و بازی در لیست راهنماهای آماری و تشخیصی اختلالات روانی قرار نگرفته‌است. با‌این‌همه در نسخه جدید این لیست، انجمن روانپزشکان آمریکا درخواست کرده‌اند که اختلالات ناشی از استفاده از اینترنت در لیست هشدار‌دهنده‌ها برای مطالعات آینده قرار بگیرند.

فراتر از این موضوعات،‌ تعدادی از گروه‌ها در انتظار ننشسته و به درمان این اختلالات ناشی از اعتیاد به اینترنت و بازی اقدام کرده‌اند. یکی از مشهورترین افراد فعال در زمینه درمان اعتیاد به اینترنت و بازی دکتر هان داگ هیون در کره جنوبی است که با استفاده از شیوه مشابه ترک الکل، به معتادان به اینترنت و بازی‌های رایانه‌ای با استفاده از مشاوره و درمان "حقیقت مجازی" کمک می‌کند.

از نظر وی پنج نشانه اصلی وجود دارند که می‌توانند نشان دهنده اعتیاد افراد به اینترنت و بازی‌های اینترنتی باشند. در صورتی که افراد چنین نشانه‌های هشدار‌دهنده‌ای را در خود ببینند،‌باید برای درمان این اعتیاد اقدام کنند:

1- الگوی معمول زندگی فرد مختل شده‌باشد: اگر فردی تمامی طول شب به بازی بپردازد و در طول روز بخوابد، این نشانه‌ای اخطار‌دهنده از اعتیاد به اینترنت و بازی به حساب می‌آید.

2- بیکار شدن: درصورتی‌که گرایش به اینترنت و یا بازی‌های رایانه‌ای منجر به از دست دادن کار یا ترک کردن مدرسه شود، فرد به یکی از این دو مورد اعتیاد دارد.

3- نیاز به مدت زمان بیشتر: درصورتی که کاربر اینترنت یا بازی رایانه‌ای به صورت مداوم مدت‌زمان تخصیص داده شده به بازی یا اینترنت را افزایش دهد، فرد به اینترنت یا بازی اعتیاد دارد.

4- وابستگی: تعدادی از کاربران زمانی که ارتباط خود را با اینترنت از دست بدهند و یا مجبور به ترک بازی شوند، حساس و مضطرب می‌شوند که این نیز نشانه‌ای از اعتیاد به اینترنت است.

5- وسوسه: گروهی از کاربران که در زمان دور بودن از جهان دیجیتال به صورت مداوم وسوسه می‌شوند که دوباره به اینترنت یا بازی وصل شوند نشانه قدرتمندی از اعتیاد را در خود دارند.

کد خبر 180126
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز