شنبه ۲۶ اسفند ۱۳۸۵ - ۰۴:۵۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: پلنگ تیره برنئو – یک گونه کاملا جدید- به عنوان آخرین مورد در فهرست روبه رشد گیاهان و حیوانات منحصر به فرد جنگل‌های بارانی آسیای جنوب شرقی قرار گرفت.

به گزارش آسوشیتدپرس بنیاد جهانی حیات‌وحش (WWF) پنج‌شنبه 15 مارس (24 اسفند) اعلام کرد آزمون‌های ژنتیکی در موسسه ملی سرطان آمریکا نشان‌داده است که پلنگ تیره برنئو یک گونه منحصر به فرد از گربه‌سانان است و برخلاف تصور قدیمی با پلنگ مشابهی که در سرزمین اصلی آسیای جنوب شرقی وجود دارد یکی نیست.

پلنگ‌های تیره اسرارآمیز بزرگترین شکارچیان در جزیره برنئو هستند و گاهی به اندازه یک یوزپلنگ کوچک می‌رسند. آنها درازترین دندان‌های نیش نسبت به اندازه بدن را در میان گربه‌سانان داردند.

پلنگ تیره برنئو

تنها چند هفته پیش بود که WWF گزارش داد که دانشمندان در سال گذشته دست کم 52 کونه جدید گیاهی و جانوری در برنئو – سومین جزیره بزرگ دنیا که بین اندونزی، مالزی وبرونئی تقسیم شده است- کشف کرده‌اند.

"قلب برنئو"، یک منطقه کوهستانی در مرکز این جزیره با وسعت پنج برابر سوئیس که با جنگل‌های بارانی استوایی پوشیده شده است، آخرین پناهگاه بزرگ جنگلی پلنگ تیره برنئو است.

تخمین زده می‌شود 5 تا 11 هزار راس از این پلنگ‌ها که از گونه مشابه‌اش در سرزمین اصلی تیره‌تر است و نقشه‌ خال‌های متفاوتی دارد در جنگل‌های برنئو زندگی کنند.

بزرگترین تهدید برای این جانور تخریب زیستگاه‌های آن بوسیله انسان‌ها است.

کد خبر 18011

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز