مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۱۶ مرداد ۱۳۹۱ - ۰۷:۴۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: فشار ماشین Z طراحی شده در لابراتوارهای ملی ساندیا، در نیومکزیکو قادر است الماس را ذوب کرده، پالس الکترومغناطیسی تولید کند،انسان را ‌از پای درآورد

ماشینی که الماس را ذوب می‌کند

به گزارش ایسنا، این ماشین که با هدف انجام تحقیقات همجوشی هسته‌ای طراحی شده، دارای جریان کافی برای روشن کردن 100 میلیون حباب لامپ است.

به گفته سازندگان این ماشین، رفتار مواد را در دماها و فشارهای فوق بالا کنکاش و به عنوان منبع پرتو ایکس فشرده عمل می‌کند. این توانایی‌ها از پالس‌های عظیم جریان برق آن ناشی می‌شود. بخش درونی این ماشین 33 متر عرض دارد.

نخست جریان در صدها سیم تنگستن ریز جاری می‌شود و آن‌ها را جهت تشکیل ابری از ذرات باردار یا پلاسما تبخیر می‌کند. پلاسما میدان مغناطیسی تولید می‌کند که ذرات را مجبور به مرتب شدن و صف بستن در مرکز ماشین می‌کند و در آن‌جا نوع آرایش ذرات منجر به تصادم آن‌ها و تولید پرتوهای ایکس به طوراستثنایی قوی می‌شود.

میدان مغناطیسی نامرئی این ماشین می‌تواند برای سرعت بخشیدن به عملکرد صفحات فلزی و مواد خردشونده مهار شود. همچنین مارکوس نودسون محقق ساندیا توانست بیش از پنج میلیون برابر فشار جوی را برای فشردن الماس و تبدیل این سنگ قیمتی به پودر اعمال کند.

این ماشین بسیار خطرناک است زیرا پالس الکترومغناطیسی عظیم آن قادر است هر فردی را که در تلاش برای مشاهده این شتاب‌دهنده است، از بین ببرد.

کد خبر 180064
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز