سه‌شنبه ۱۰ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۷:۰۱
۰ نفر

برخی از بیماری‌ها و عارضه‌ها شاید در نگاه اول مسئله‌ای حاد به‌حساب نیایند و شخص مبتلا نیز زیاد آن را جدی نگیرد اما با مراجعه به پزشک و تحقیق پیرامون بیماری متوجه می‌شویم که این عارضه ریشه‌ای بسیار جدی‌تر از آنچه به آن فکرمی‌کردیم داشته است به‌طوری که اگر سریع به فکر بر طرف کردن آن نباشیم می‌تواند مخاطرات حتی‌ مرگباری را برای شخص داشته باشد. «لنگیدن متناوب» یکی از این نوع عارضه‌هاست.

لنگیدن متناوب یک درد مزمن است که در ساق پا ایجاد می‌شود. دردی که با راه‌رفتن در ساق پا شبیه به چنگ انداختن ایجاد می‌شود و با استراحت پایان می‌گیرد. لنگیدن متناوب شایع‌ترین علامت بیماری رگ‌های محیطی است. از نظر پزشکی درد عارضه لنگیدن متناوب، ناشی از کمبود اکسیژن ماهیچه‌های پا در اثر کاهش جریان خون در سرخرگ‌های کوچک آن است.

به همین‌خاطر نیزافراد دچار این عارضه باید خیلی سریع تحت نظر پزشک متخصص قرار بگیرند. توضیح اینکه وقتی پلاک‌های کلسترول، در سرخرگ‌های خونی پا رسوب می‌کنند لنگیدن متناوب ایجاد می‌شود. طی مطالعاتی گفته می‌شود سالانه یک میلیون نفر از افراد بالای 50 سال در آمریکا دچار این عارضه می‌شوند. اولین نکته‌ای را که باید دردرمان این عارضه رعایت کرد ترک سیگار و کاهش وزن است.

همچنین بعد از مراجعه و تحت نظر پزشک متخصص قرار گرفتن بد نیست به برخی از پیشنهادات گیاه درمانگران و طب سنتی نیز توجه کرد. در یک مطالعه علمی در 12هفته، روزانه 800 میلی‌گرم سیر به تعداد زیادی از افراد مبتلا به لنگیدن متناوب داده و مشاهده شده از هفته پنجم مصرف سیر غیراز کاهش میزان کلسترول و فشار خون افراد، راه رفتن همه نیز بهتر شده‌است.

در درمان علائم قلبی - عروقی، سیر یکی از نخستین پیشنهادهای گیاه درمانگران است. افراد مبتلا به عارضه لنگیدن متناوب می‌توانند برای درمان، روزانه یک حبه سیرخام بخورند. گیاه ژینکو نیز جریان خون را در پاها افزایش می‌دهد. طی تحقیقات علمی مصرف روزانه 40میلی گرم عصاره ژینکو بهتر از برخی داروهای شیمیایی که عوارضی جانبی نیز به همراه دارند در بهبود لنگیدن متناوب مؤثر هستند.

گفته می‌شود زنجبیل نیز به اندازه آسپیرین و سیر در جلوگیری از تشکیل لخته‌های خونی منجر به حمله قلبی مؤثر است. این لخته‌ها در پاها نیز منجر به لنگیدن متناوب می‌شوند که می‌توان به واسطه مصرف روزانه زنجبیل از آن جلوگیری کرد. زالزالک نیز به‌عنوان یک داروی قوی قلبی بعد از مشاوره با پزشک می‌تواند مفید واقع شود.

کد خبر 179485
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز