سه‌شنبه ۱۰ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۱:۵۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: رئیس کل بانک مرکزی از تشکیل قرارگاه جنگ‌های‌ نامنظم اقتصادی در این بانک ‌خبر داد و گفت که ارز باید تک‌نرخی باشد.

بهمنی

به گزارش فارس، محمود بهمنی رئیس بانک مرکزی در حاشیه جلسه مشترک کمیسیون اصل 90 و صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در جمع خبرنگاران اظهار داشت: تمام دغدغه‌های ما در حال حاضر کمک به تولید است و قصد داریم با انجام اقداماتی از تولیدکنندگان حمایت کنیم.

 وی افزود: انتظار ما از بخش تولید و تولیدکنندگان این است که ارتقاء کیفیت را مدنظر قرار دهند و بهره‌وری خود را بالا ببرند و با منابعی که ما در اختیارشان می‌گذاریم، بتوانند تولید را در حد صادرات برسانند، یعنی صادرات محور باشند.

 بهمنی ادامه داد: اگر تولیدکنندگان به این مسائل توجه کنند، قطعاً واردات کالاها کاهش پیدا می‌کند و ما کالاهای غیر‌ضروری را از دستور واردات خارج می‌کنیم و انتظار هم داریم که کالاهای تولید داخل به کیفیت بالا برسد و از مردم هم می‌خواهیم که مصرف خود را بیشتر به سمت کالاهای داخلی سوق دهند تا بتوانیم به بخش تولید رونق دهیم.

 رئیس کل بانک مرکزی گفت: ما به دنبال تک‌نرخی شدن ارز هستیم و زیر بار ارز دو نرخی و بیشتر نخواهیم رفت و فقط یک نرخ ارز خواهیم داشت‌ چرا‌که ارز تک‌نرخی می‌تواند جلوی مفاسد را بگیرد.

 بهمنی اظهار داشت: در حال حاضر ما ارز را با قیمت 1226 تومان عرضه می‌کنیم ولی نمی‌دانیم کالایی که با آن خریداری می‌شود، با ارز 1226 تومان به فروش می‌رسد یا در بازار با نرخ 1800 تومان فروخته می‌شود؛ ما می‌خواهیم فاصله میان قیمت ارز از بین برود و به همین دلیل حتماً باید ارز را تک نرخی کنیم.

 وی خاطرنشان کرد: ابزار ما برای این منظور تنها تک‌نرخی کردن ارز است، چرا‌ که وقتی زمینه رانت ایجاد می‌شود، بعد از آن معلوم نیست که این مسائل چقدر قابل کنترل باشد؛ ما ارز را بر اساس یک درخواست تخصیص می‌دهیم و بعد از آن بانک‌های ما بررسی نمی‌کنند و نمی‌دانند که این ارز چقدر فروخته شده است.

 بهمنی گفت: ما در حال حاضر کمبود منابع ارزی نداریم و فقط ارزمان را مدیریت می‌کنیم؛ وقتی ارز به حد کافی وجود دارد، لزومی ندارد که برای هر کالا بخواهیم ارز تخصیص دهیم و اگر برای ورود برخی کالاها ارز تخصیص ندادیم، به این معنا نیست که ارز ما کاهش پیدا کرده یا ضعف منابع ارزی داریم.

 بهمنی در پاسخ به این سؤال که ارز تک‌نرخی با چه قیمتی ارائه می‌شود، گفت: باید در این زمینه بررسی‌های لازم را انجام دهیم؛ ما در زمان لازم نرخ ارز را اعلام می‌کنیم.

 وی اضافه کرد: در جلسه‌ای که امروز با اعضای کمیسیون صنایع و اصل نود مجلس داشتیم، اطلاعاتمان را به مجلس دادیم؛ دستگاه‌های مختلف ما باید همه یک حرف بزنند و مدیریت واحد را برای اداره تحریم داشته باشیم؛ وقتی که بانک‌های ما تحریم هستند، باید مقررات تحریم را به کار بگیریم.

 وی ادامه داد: اگر در زمان تحریم بخواهیم مقررات عادی را به کار بگیریم، قطعاً با مشکل و موانع برخورد می‌کنیم، بر این اساس همانطوری که در جنگ‌های نظامی یک سری جنگ‌های نامنظم داریم، در بحث تحریم هم که کمتر از جنگ نظامی نیست، باید یکسری جنگ‌های نامنظم اقتصادی را شروع کنیم.

 بهمنی خاطرنشان کرد:‌ ما این جنگ‌های نامنظم را شروع کرده‌ایم و هفته‌ای هفت روز جلسه داریم و قرارگاهی در بانک مرکزی برای این منظور ایجاد کرده‌ایم.

 رئیس کل بانک مرکزی اظهار داشت: در حال حاضر همه بانک‌های ما و بانک مرکزی تحریم هستند ولی ما کارهای خودمان را انجام می‌دهیم. ولی در مورد اینکه چگونه کارهایمان را انجام می‌دهیم، به موقع توضیح خواهیم داد.

 بهمنی در ادامه سخنانش گفت: در حال حاضر ما کمک‌هایی را برای خودروسازان اختصاص داده‌ایم و کمتر تولید کننده و صنعتگری وجود دارد که دست بانک‌ها در واحد آنان نباشد.

 بهمنی ادامه داد: امروز کمتر واحد تولیدکننده‌ای است که بگوید من از بانک‌ها تسهیلات نگرفته‌ام. بانک‌ها در حال حاضر 111درصد از منابع خود را داده‌اند و اینکه ما بگوییم بانک‌ها در این زمینه خوب عمل نکرده‌اند، درست نیست.

کد خبر 179442
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز