همشهری آنلاین: مدیرعامل سازمان تاکسیرانی شهر تهران با اشاره به اینکه تمامی رانندگان تاکسی برای جابجایی مسافران موظف هستند از تاکسیمتر استفاده کنند گفت با رانندگان متخلف از این دستور برخورد خواهد شد.

تاکسی

به گزارش فارس؛ محمد احمدی بافنده، مدیرعامل سازمان تاکسیرانی شهر تهران در نشست خبری خود با اشاره به اقدامات انجام شده در 5 ماهه گذشته از سال 91 و همچنین برنامه‌های آتی این سازمان اظهار داشت: در بحث نوسازی تاکسیرانی برنامه‌ایی خوبی برای امسال پیش‌بینی شده بود اما متأسفانه این امر به دلایلی عملیاتی نشد.

 وی تصریح کرد: امسال قرار است که 17 هزار خودروی فرسوده در بخش حمل و نقل را نوسازی کنیم اما با گذشت 5 ماه از سال 91 هیچ یک از این تعداد خودرو نوسازی نشده است.

 بافنده افزود: در چند ماهه گذشته فقط توانسته‌ایم 600 خودرو که آن هم باقی‌مانده برنامه سال گذشته بوده است را نوسازی کنیم که در بحث نوسازی خودروها با مشکلات عدیده‌ای از جمله مدل و نوع خودرو مواجه هستیم و نمی‌توانیم تصمیم‌گیری کنیم.

 مدیرعامل سازمان تاکسیرانی شهر تهران ادامه داد: در بخش نوسازی خودروها چندین عملیات صورت می‌گیرد تا خودرو نوسازی شود که یکی از این عملیات‌ به حوزه تاکسیرانی مربوط می‌شود که در واقع ما باید راننده تاکسی را جهت نوسازی خودرواش معرفی کنیم که در این بخش ما حداقل زمان را طی می‌کنیم و در یک باره زمانی مشخص و دو هفته‌ای این کار صورت می‌گیرد.

 وی بیان داشت: در سال 91 حدود 8 هزار راننده برای نوسازی خودرویشان معرفی شده‌اند اما همانطور که اشاره شد هنوز اقدامی در این خصوص صورت نگرفته است و در مراحل مقدماتی کار در بانک‌ها به سر می‌برند.

 بافنده با انتقاد از تحویل خودرو نوسازی ‌شده به رانندگان خاطر نشان کرد: حدود 80 درصد از رانندگان خودرو در سال گذشته وام خود را نیز در این زمینه پرداخت کرده‌اند ولی هنوز ماشین خود را از ایران خودرو نتوانسته‌اند دریافت کنند. ضمن اینکه این سیستم سازمان تاکسیرانی هیچ کاره است و واقعا نمی‌دانیم چه کسی باید به داد رانندگان تاکسی برسد.

 مدیرعامل سازمان تاکسیرانی شهر تهران ادامه داد: از سال گذشته تلاش شد که نسل ماشین‌های فرسوده را برداریم اما به دلایل مختلف از جمله اختلاف نظر پلیس راهور و خودروسازان این مهم هنوز میسر نشده است.

 بافنده ادامه داد: ما هیچ اصراری نداریم که پژو و سمند را به رانندگان تاکسی بدهند چرا که اگر مگان و ال 90 را نیز که در واقع از خودروهای داخلی و مورد تایید پلیس نیز است را به ما بدهند ما راضی هستیم. ضمن اینکه امیدواریم دولت همان تسهیلاتی را که برای پژو و سمند ارائه می‌کند برای دیگر خودروها نیز داشته باشد.

 وی تاکید کرد: در حال حاضر و با گذشت 5 ماه از سال 91 هنوز معلوم نیست تکلیف تهران چه می‌شود و این در حالی است که ما مکاتبات زیادی با ارکان مختلف نظام داشته‌ایم اما هنوز اقدام مؤثری صورت نگرفته است که امیدواریم هر چه زودتر در این زمینه سازمان‌های مربوطه و دولت وارد شوند.

 بافنده در ادامه به مشکلات دارندگان تاکسی در تأمین سوخت اشاره کرد و گفت: در حال حاضر و با توجه خودروهایی که استفاده می‌شود میزان استفاده سوخت ما از استاندارد جهانی 10 لیتر بالاتر است و این در حالی است که اکثر رانندگان تاکسی در تأمین سوخت با مشکلات عدیده‌ای روبرو هستند.

 وی به یکی دیگر از مشکلات رانندگان در خصوص تحویل خودروهای نوسازی شده از شرکت ایران خودرو اشاره کرد و گفت: متأسفانه در این بخش نیز شرکت اشاره شده با تأخیر به رانندگان خودرو تحویل می‌دهد و این در حالی است که یک راننده می‌تواند روزانه 50 هزار تومان کار کند اما شرکت ایران خودرو به علت تأخیر در ارائه تحویل خودرو روزانه 2 هزار و 500 تومان بابت این تأخیر به رانندگان می‌پردازد و در واقع این یک نوع بی‌عدالتی محسوب می‌شود.

 مدیرعامل سازمان تاکسیرانی شهر تهران ادامه داد: یکی دیگر از بخش‌هایی که از طریق استانداری و ستاد بخش نفت در تهران پیگیری می‌شود در خصوص بحث گازرسانی به خودروهای گاز‌سوز است. به طوریکه در حال حاضر 53 هزار دستگاه دوگانه‌سوز وجود دارد که اگر 17 هزار خودروی نوسازی شده امسال تحویل داده شود این آمار به 79 هزار خودروی دوگانه سوز می‌شود. که در واقع در تأمین سوخت (گاز) با مشکل روبرو هستیم.

 وی ادامه داد: هر خودروی دوگانه‌سوز روزانه دو بار برای سوخت‌گیری به ایستگاه‌های گازرسانی مراجعه می‌کنند و در واقع هر خودرو می‌تواند در یک بازه زمانی 5 دقیقه سوختگیری می‌شود و این در حالی است که ما با کمبود جایگاه روبرو هستیم.

 مدیر عامل سازمان تاکسیرانی شهر تهران تأکید کرد: در حالی ستاد سوخت سهمیه سوخت رانندگان تاکسی را کاهش داد که هیچ کس صدایش به اندازه مرغ هم در نیامد و در واقع هیچ وقت به داد رانندگان تاکسی نمی‌رسد.

 بافنده ادامه داد: در حال حاضر 20 جایگاه فعال، 138 ناظر فعال وجود دارد و این در حالی است که براساس آمار در یک ساعت یک هزار و 656 خودرو می‌تواند سوخت‌گیری کند.

 بافند تأکید کرد: تعداد تاکسی‌هایی که امکان سوخت‌گیری برای آنها وجود ندارد 28 هزار خودرو می‌باشد که در واقع در ساعت اوج کاری این تعداد خودرو از ناوگان حمل و نقل عمومی کنار هستند.

 مدیرعامل سازمان تاکسیرانی شهر تهران اضافه کرد: با توجه به کمبود جایگاه‌های سوخت و ناظر‌ها و مشکلات عدیده در این زمینه یک سوم از عمر مفید تاکسی‌های ما در سطح گاز طی می‌شود. که در این زمینه ما آمادگی داریم با هر سازمان و هر دستگاهی بنشینیم و مشکلات را برطرف کنیم.

 بافنده افزود: مهمترین چالشی که در خصوص جایگاه‌های سوخت وجود دارد این است که بخش خصوصی با توجه به شرایط فعلی هیچ علاقه‌ای برای مشارکت در این کار ندارد و هیچ حوزه اقتصادی در این زمینه نیست. که امیدواریم مشکلاتی که در این بخش وجود دارد با کمک دولت برطرف شوند.

 مدیرعامل سازمان تاکسیرانی شهر تهران بیان داشت: ما حاضر هستیم ماشین‌ها را گازسوز نکنید اما 600 لیتر بنزین سابق را به تاکسی‌ها بدهید تا با این ارائه این سوخت مشکلات ما در تهران کمتر بشود. چرا که روزانه بیش از 6 میلیون مسافر توسط شرکت تاکسیرانی جابجا می‌شوند که یکی از مشکلات اصلی رانندگان تاکسی تامین سوخت است.

 بافنده با ارائه یک پیشنهاد به دولتمردان خاطر نشان کرد: اگر یک جایگاه اختصاصی به خودروهای تاکسی بدهند مشکل ما تا حد زیادی حل می‌شود که امیدواریم راهکارهای ارائه شده هر چه زودتر عملیاتی بشود.

 وی بیان داشت: دولت می‌تواند با پرداخت یارانه سوخت که رانندگان تاکسی مشکلاتی که در حال حاضر این قشر محترم و زحمت‌کش دارند را برطرف کند.

 مدیرعامل سازمان تاکسیرانی شهر تهران اظهار داشت: در حال حاضر ما هنوز در بخش گاز‌سوز کردن ماشین‌ها در نسل یک که قبل از انقلاب اسلامی بود هستیم و این در حالی است که در دنیا گازسوز کردن خودروها با نسل چهار انجام می‌شود و تفاوت زیادی بین خودروهای گاز سوز ایران با دنیا وجود دارد.

 بافنده در ادامه به پیگیری‌های سازمان تاکسیرانی جهت پوشش بیمه‌ایی رانندگان تاکسی اشاره کرد و گفت: رانندگان 50 سال به پایین تماما بیمه تامین اجتماعی شده‌اند اما هنوز رانندگان بالای 50 سال نتوانستند از این تسهیلات استفاده کنند و در واقع مشکلات عدیده‌ای برای این راننده و خانواده‌اش به وجود می‌اید.

 وی تصریح کرد: براساس آمار 30 هزار نفر از 80 هزار نفر راننده‌ای که وجود دارد بیمه نیستند و این سؤال پیش می‌اید که هزینه‌های درمانی این افراد از کجا باید تامین بشود. ضمن اینکه شهرداری با مصوبه‌ایی که از شورا گرفت رانندگان تاکسی را بیمه تکمیلی کرد.

 بافنده افزود: چنانچه دولت و همکاری و کمک کند رانندگان بالای 60 سال را می‌توانیم بازنشسته کنیم و حدود 12 هزار فرصت شغلی برای رانندگان جوان فراهم شود و این رانندگان می‌توانند با آموزش‌های لازم وارد سیستم حمل و نقل تاکسیرانی بشوند.

 مدیرعامل سازمان تاکسیرانی شهر تهران در ادامه به اقدامات بعدی این سازمان اشاره کرد و گفت: تقویت شرکت‌های خصوصی در چهار ماهه گذشته صورت گرفته است و امیدواریم با تغییراتی که صورت می‌گیرد حضور تاکسیرانی پررنگ‌تر از گذشته در شهر تهران باشد.

 وی به هوشمند‌سازی تاکسی‌ها اشاره کرد و گفت: در این راستا با بانک شهر وارد مذاکره شده‌ایم و بنا داریم به زودی هوشمند‌سازی تاکسی‌ها را انجام دهیم. ضمن اینکه در آینده نزدیک در فرودگاه‌ها از رانندگان تاکسی که دارای لیسانس زبان هستند استفاده خواهد شد و دیگر شاهد پارتی‌بازی و فامیل‌بازی نخواهیم بود.

 بافنده خاطر نشان کرد: در حال حاضر ماشین‌هایی که به عنوان تاکسی به رانندگان داده می‌شود دارای مشکلاتی هستند که نارضایتی رانندگان را به همراه دارد که امیدواریم به این مسئله نیز توجه بشود.

 مدیرعامل سازمان تاکسیرانی شهر تهران افزود: سال گذشته وعده دادیم که حدود 48 پایانه در تهران فعال شود که این امر میسر شد که در آینده نیز قرار است 30 پایانه جدید اضافه شود. به طوری که بیش از 3 میلیون مسافر از پایانه‌های ما جابجا می‌شوند.

 وی اضافه کرد: تجهیز پایانه‌ها از لحاظ امکانات بهداشتی، نمازخانه بخشی دیگری از برنامه‌های سازمان تاکسیرانی شهر تهران است که در این بخش برنامه‌های مدونی پیش‌بینی شده است. چرا که بنا داریم از ماشین‌های شخصی که خط من درآوردی درست می‌کنند جلوگیری کنیم.

 بافنده در زمینه هوشمند سازی تاکسی‌ها افزود: سؤالاتی در این زمینه وجود دارد که در واقع چه دستگاهی قرار است این سامانه را در تاکسی‌ها نصب کنند که در واقع ما به دنبال این هستیم که این کار را بانک شهر انجام دهد و راننده پولی در این خصوص ندهد.

 مدیرعامل سازمان تاکسیرانی شهر تهران تاکید کرد: براساس برنامه‌ریزی انجام شده تمامی رانندگان تاکسی موظفند از تاکسی‌متر‌ها برای جابه‌جایی مسافر استفاده کنند و چنانچه مشاهده شود راننده‌ای تخلف کند با وی برخورد شدیدی صورت می‌گیرد.

 بافنده در ادامه نشست خبری خود به برنامه‌های سازمان تاکسیرانی در طرح استقبال از مهر اشاره کرد و گفت: پیش‌بینی می‌شود مهر 91 وضعیتی بهتر از سال گذشته داشته باشیم و در حال حاضر هماهنگی‌های لازم با وزارت آموزش و پرورش انجام شده است که در این زمینه یک دغدغه اصلی در بخش سرویس مدارس وجود دارد.

 بافنده افزود: خیلی از مدارس، انجمن اولیاء و مربیان در زمینه عقد قرارداد سرویس مدارس تصمیم‌گیری می‌کند و متأسفانه در این بخش مشکلاتی به وجود می‌آید چرا که برخی از این افراد دوستان و آشنایان خود را وارد سیستم سرویس مدارس می‌کنند که ما امیدواریم امسال انجمن اولیا مربیان همکاری لازم را با سازمان تاکسیرانی داشته باشند.

 بافنده تاکید کرد: دانش‌اموزان مهمترین محصول کشور هستند که باید به کسانی سپرده شوند که از نظر اخلاقی و رفتاری مورد تایید باشند. ضمن اینکه سازمان تاکسیرانی شرکت‌هایی را در مناطق مختلف تهران مستقر کرده است که مدیران آموزش و پرورش می‌توانند از این شرکت‌ها برای سرویس مدارسشان استفاده کنند.

 مدیرعامل سازمان تاکسیرانی شهر تهران از پلیس راهور خواست از ابتدای مهر و آغاز مدارس با خودروهایی که دانش‌اموزان را جابه‌جا می‌کنند ولی برچسب ندارند برخورد کنند.

 بافنده در ادامه در خصوص آمادگی سازمان تاکسیرانی در مراسم‌های مختلف از جمله شب‌های احیاء و همچنین روز عید فطر خاطر نشان کرد: در شب احیاء سازمان تاکسیرانی آمادگی کاملی را برای ارائه خدمات در اماکن مذهبی و هیات دارد ضمن اینکه تدابیر خاصی برای روز عید فطر در 4 مسیر مختلف برای اعزام نمازگزاران به مصلی صورت پذیرفته است.

 وی بیان داشت: سازمان تاکسیرانی شهر تهران تمامی نرخ‌های خود را از طریق معاونت ترافیک شهر و در ادامه از سوی معاونت حقوقی شهرداری به شورای شهر ارسال کرده است ضمن اینکه نرخ‌های خود را نیز برای سرویس مدارس به این شورا فرستاده است.

 بافنده در خصوص تبلیغات تاکسی‌ها افزود: ظرفیت خوبی در این زمینه وجود دارد که در واقع می‌توان از فضای داخلی تاکسی‌ها نیز برای تبلیغات استفاده کرد که بر اساس قراردادی که منعقد می‌شود 80 درصد از درآمد تبلیغات به راننده تاکسی‌ها پرداخت می‌شود.

 مدیرعامل سازمان تاکسیرانی شهر تهران در پایان خاطر نشان کرد: تبلیغات کالاهای خارجی برای تاکسیرانی ممنوع است ضمن اینکه ما بر اساس ابلاغیه شورای عالی ترافیک نمی‌توانیم از بدنه ماشین و تاکسی‌ها برای تبلیغات استفاده کنیم و تنها می‌توانیم از داخل و سقف ماشین در این بخش بهره‌مند شویم.

کد خبر 179316
منبع: همشهری آنلاین

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز