همشهری آنلاین: "انتظار 17 هزار تاکسی فرسوده در نوبت تاکسیرانی،مگان و ال 90 آخرین خودروهای مناسب تاکسیرانی،توقف سه ساعته تاکسی ها در صفهای سوخت گاز، پلیس راهور با تبلیغ روی تاکسی مخالف است" از مهمترین نکاتی است که مدیرعامل سازمان تاکسیرانی به آن اشاره کرد.

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از تهران سما، محمد احمدی بافنده صبح روز دوشنبه در نشستی مطبوعاتی با اشاره به مشکلات نوسازی ناوگان تاکسیرانی گفت: متاسفانه تاکسیرانی کمترین اختیار را در نوسازی ناوگان تاکسیرانی دارد، چنانچه از تسهیلات، قیمت و نوع خودرو گرفته تا زمان تحویل تاکسی هیچ اختیاری نداریم.

وی با بیان اینکه امسال ۱۷ هزار تاکسی فرسوده در نوبت نوسازی باقی مانده‌اند، گفت: این درحالی است که هنوز حتی یک دستگاه خودرو در سال ۹۱ نوسازی نشده است و تنها ۶۰۰ تاکسی جدید از محل سهمیه سال گذشته از ابتدای سال تاکنون جایگزین شده است.

مدیرعامل سازمان تاکسیرانی با بیان اینکه قرار بر این بود طرح نوسازی ناوگان تاکسیرانی کلید به کلید باشد گفت: از ابتدای سال تاکنون هشت هزار تاکسی برای نوسازی ناوگان اقدام کرده‌اند اما هنوز به مرحله اسقاط نیز نرسیده‌اند.

مگان و ال 90 مناسب تاکسیرانی

احمدی بافنده با تاکید بر اینکه قرار بود امسال نسل تاکسی‌های فرسوده از پایتخت برچیده شود، گفت: تاکسیرانی به پژو و سمند نیز قانع بود اما به دلیل چالش‌های پلیس راهور و خودروسازان هنوز زمان مشخصی برای تحویل خودروهای جدید مشخص نیست زیرا پلیس معتقد است خودروهای انتخابی باید حداقل تجهیزات فنی را برای تاکسی شدن داشته باشند که این دو خودرو شرایط لازم را ندارند.

وی با اشاره به کیفیت خودروی مگان و ال ۹۰ برای استفاده در ناوگان تاکسیرانی گفت: ‌ اگر سود گمرکی و عوارض را برای ورود تجهیزات اولیه این خودرو‌ها صفر کنند این دو خودرو از لحاظ قیمت مناسب ناوگان تاکسیرانی می‌شوند.

تکلیف خودروهای فرسوده مشخص نیست

مدیرعامل سازمان تاکسیرانی اضافه کرد: پنج ماه از سال گذشته اما تکلیف رانندگان تاکسی که دارای خودروی فرسوده هستند مشخص نیست و مکاتبات لازم با تمامی ارکان نظام انجام شده اما هنوز به نتیجه نرسیده است.

وی با اشاره به برخی از رانندگان تاکسی که خودروی خود را برای اسقاط تحویل داده و هنوز خودرویی دریافت نکرده‌اند گفت: شرکت‌های خودروساز برای تاخیر تنها ۸۰ هزار تومان ماهیانه به رانندگان تاکسی می‌دهند. با توجه به بیمه نبودن رانندگان تاکسی اجحافی به حقوق آنهاست.

توقف ۳ ساعته تاکسی‌ها در صف‌های سوخت گاز

احمدی بافنده در ادامه با اشاره به کمبود جایگاه‌های گازرسانی گفت: روزانه ۲۰ هزار تاکسی به مدت سه ساعت در جایگاه‌های سوخت معطل می‌شوند که می‌توان کمبود تاکسی در سطح شهر را به همین دلیل دانست.

به گفته وی تهران دارای ۲۰ جایگاه سوخت است که یک سوم وقت ناوگان تاکسیرانی در صف‌های گاز تلف می‌شود.

مدیرعامل سازمان تاکسیرانی با گلایه از کاهش ۶۰ لیتر بنزین رانندگان تاکسی در خردادماه که هنوز به کارت آن‌ها ریخته نشده گفت: ‌چرا کسی در خصوص کاهش سهمیه بنزین صدایش در نمی‌آید در حالی که رانندگان تاکسی اگر همچنان از سوخت بنزین استفاده می‌کردند چه از لحاظ هزینه و چه از لحاظ زمانی بیشتر به سودشان بود زیرا بیشتر آن‌ها برای پیدا کردن جایگاه در سطح شهر سرگردانند.

وی با اشاره به بی تمایل بخش خصوصی برای ورود به احداث جایگاه‌های سوخت گفت: شرکت توزیع گاز تمام تعهدات خود را در خصوص ایجاد جایگاه‌های سوخت انجام داده و اعلام می‌کند مصوبهای برای افزایش جایگاه‌ها ندارد از سویی بخش خصوصی نیز اداره جایگاه‌های سوخت را به صرفه نمی‌داند و این برای ناوگان تاکسیرانی که بیشتر خودروهای آن دوگانه سوز است بحرانی شدید است.

احمدی بافنده با بیان اینکه دولت می‌تواند از محل صرفه جویی سوخت سهمی را به تاکسیرانی اختصاص دهد گفت: ‌ تاکسیرانی نیز حمل و نقل عمومی محسوب می‌شود اما تاکنون یک ریال از محل هدفمندی یارانه‌ها به تاکسیرانی پرداخت نشده است.

۳۰ هزار راننده تاکسی بالای ۵۰ سال فاقد بیمه هستند

مدیرعامل سازمان تاکسیرانی در ادامه به بحث بیمه رانندگان بالای ۵۰ سال اشاره کرد گفت: بیش از۳۰ هزار راننده تاکسی بالای ۵۰ سال سن دارند که روزانه ۱۵ ساعت در خودروهای غیراستاندارد در حال جابجایی هستند. متاسفانه این رانندگان از هیچگونه بیمه‌ای برخوردار نیستند امسال بیمه تکمیلی شخص راننده از طریق شورای شهر تهران حل شده است.

وی با اشاره به اینکه ۱۲ هزار راننده تاکسی بالای ۶۰ سال مشغول به فعالیت هستند گفت: ‌اگر دولت از بازنشستگی این تعداد حمایت کند ۱۲ هزار فرصت شغلی جدید برای جوانان ایجاد می‌شود.

آخرین وضعیت هوشمندسازی تاکسی ها

احمدی بافنده با اشاره به آخرین وضعیت هوشمندسازی در تاکسی‌های پایتخت گفت: دستگاه‌های هوشمند یک میلیون تومان هزینه دارند که ما تلاش می‌کنیم این یک میلیون تومان از راننده تاکسی دریافت نشود و بانک شهرکه بانک عامل هوشمند سازی است این هزینه‌ها را تقبل کند اما تکمیل سیستم هوشمند سازی و آغاز به کار این دستگاه‌ها منوط به پاسخ بانک شهر است.

وی با اشاره به رتبه بندی رانندگان تاکسی گفت: رانندگان تاکسی که قرار است تازه وارد ناوگان شوند باید حتماً دارای حداقل ویژگی‌هایی باشند. به طور مثال رانندگان تاکسی خطوط فرودگاه باید مسلط به یک زبان خارجی باشند و هرچه رانندگان دارای رتبه بالاتری باشند در خطوط بهتری مشغول به کار می‌شوند.

مدیرعامل سازمان تاکسیرانی از رایزنی‌ها برای به کارگیری خودروهای هیبریدی در ناوگان تاکسیرانی خبر داد و گفت: ‌ ۶ میلیون جابجایی توسط تاکسی در دنیا استثنایی است و باید تلاش کنیم این ناوگان مطلوب سازی شود.

مدیرعامل سازمان تاکسیرانی از اجرای مطالعات احداث خطوط HOV خبر داد و گفت: ‌احداث خطوط ویژه در بخشی از نقاط شهر مانند مسیر فرودگاه مهرآباد و... در دست مطالعه قرار دارد که امیدواریم تا مهرماه تعدادی از این مسیر‌ها اجرایی شود.

توضیح برای تبلیغات تاکسی

مدیرعامل سازمان تاکسیرانی از برنامه‌های ویژه این سازمان برای شب‌های قدر و مراسم نماز عید فطر خبر داد و گفت: تاکسی‌ها و ون‌های ویژه این مراسم در ایستگاه‌های پیش بینی شده نمازگزاران و روزه‌داران را جابجا می‌کنند.

احمدی بافنده در پایان با اشاره به آمادگی خودروهای تاکسی برای تبلیغات در داخل تاکسی‌ها گفت: فضاهای داخلی تاکسی نیز فضای مناسبی برای تبلیغات کالاهای فرهنگی و تجاری هستند و سقف تاکسی‌ها نیز براساس مصوبه شورای عالی ترافیک به این امر اختصاص دارد ولی ظاهراً پلیس راهور چندان با آن‌موافق نیست. در هر حال برنامه‌های برای تبلیغات روی بدنه تاکسی‌ها نداریم.

وی از افرادی که ادعا دارند درآمد تبلیغات تاکسی در پایتخت بیش از ۸۰ هزار تومان است خواست در مزایده‌ای که به زودی در این زمینه برگزار می‌شود شرکت کرده و سازمان تاکسیرانی نیز متعهد می‌شود ۸۰ درصد درآمد را به رانندگان تاکسی پرداخت کند.

کد خبر 179292
منبع: همشهری آنلاین

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز