گروه شهری: رئیس سازمان جنگل‌ها و مراتع و آبخیزداری کشور چندی پیش در حکمی، وظایف معاونت مناطق خشک و نیمه‌خشک این سازمان شامل دفاتر مرتع و بیابان را به معاونت آبخیزداری واگذار کرد.

وی پیش‌تر نیز وظایف دفتر امور منابع جنگلی (جنگل‌های خارج از شمال) را به دفتر مدیریت جنگل‌های شمال واگذار کرده بود. با این دو اقدام، عملا معاونت مناطق خشک و نیمه‌خشک سازمان جنگل‌ها و مراتع که مدیریت عرصه‌های بخش عمده کشور را بر عهده داشت، به انحلال کشیده شد؛ تغییراتی که واکنش صاحب‌نظران را در پی داشت و ازجمله مهندس کاظم نصرتی‌نصرآبادی، رئیس هیأت مدیره جامعه جنگلبانی در واکنش به ادغام دفاتر مرتع در آبخیزداری گفت: این اقدام، به مدیریت بهتر عرصه‌ها و اراضی کشور کمک می‌کند، مشروط به آنکه اولویت فعالیت‌ها، مدیریت صحیح و حفظ مراتع باشد.

وی که سال‌ها با سمت‌های مختلف مدیریتی با سازمان جنگل‌ها همکاری داشته در گفت‌وگو با خبرگزاری سبزپرس ضمن انتقاد از ادغام‌های غیرکارشناسانه در حوزه منابع طبیعی تصریح کرد: متأسفانه در چند سال اخیر با الحاق بخش آبخیزداری به سازمان جنگل‌ها، اولویت اول این سازمان به آبخیزداری و پس از آن به واگذاری زمین رسیده بود. جنگل و مرتع نیز در اولویت سوم و چهارم قرار گرفته بودند درصورتی که جنگل و مرتع باید نخستین اولویت سازمان باشند.

وی ادامه داد: نگاه‌های سیاسی و بخشی‌نگری طی چندین سال باعث شده بود تا اولویت‌های اصلی به اولویت‌های دست‌چندم تبدیل شوند که این مهم‌ترین آسیب‌ها را به منابع طبیعی کشور وارد کرد. این کارشناس پرسابقه منابع طبیعی خاطرنشان کرد: اصل بحث آن است که اکثریت عرصه‌های کشور ما را مراتع تشکیل می‌دهند که عمدتا نیز فقیر و با فرسایش بسیار بالا هستند. اگر بخواهیم مراتع را به درستی مدیریت کنیم و جلوی فرسایش را بگیریم باید بخش مرتع به همراه آبخیزداری مدیریت شود. او افزود: مدیریت یکپارچه بخش مرتع و آبخیزداری خوب است ولی شرط اصلی آن است که مدیریت و احیای مرتع در اولویت اول قرار داشته باشد. آبخیزداری کاری در جهت مدیریت صحیح مرتع است اما همه کار نیست.

نصرتی تاکید کرد: اگر تصور ما از آبخیزداری کماکان به شکل بردن سنگ و سیمان در عرصه و ساخت سازه و تأمین آب برای کشاورزی باشد این اشتباه است و به تخریب مرتع دامن می‌زند. به گفته وی، مدیریت صحیح منابع طبیعی مشروط به سیاستگذاری صحیح و منطقی است.

احیا و توسعه جنگل ضرورت فراموش شده

رئیس هیأت مدیره جامعه جنگلبانی همچنین درباره مدیریت بخش جنگل گفت: فکر می‌کنم معاون جنگلی که ایجاد‌شده باید تقویت شود تا هم جنگل‌های شمال و هم جنگل‌های خارج از شمال را به خوبی پوشش دهد. در واقع این معاونت باید ظرفیتی مناسب برای احیا و توسعه جنگل در عرصه‌های جنگلی ایجاد کند. او ادامه داد: ما کشوری خشک و با سطح کم پوشش جنگلی هستیم. احیا و توسعه عرصه‌های جنگلی در کشور ما با دشواری روبه‌روست اما این کار باید با جدیت برنامه‌ریزی و اجرا شود.

مدیریت سرزمین به جای مدیریت زمین

نصرتی در بخشی از سخنان خود بر ضرورت شکل‌گیری معاونت حقوقی و حفاظت در سازمان جنگل‌ها و مراتع تأکید کرد و گفت: بخش عمده‌ای از مدیریت جنگل و مرتع مسائل حقوقی است که بین سازمان با مردم، بخش خصوصی و دستگاه‌های دولتی به‌وجود می‌آید که درصورت وجود معاونت حقوقی و حفاظت می‌توان این مسائل را بررسی و رفع کرد.

این کارشناس منابع طبیعی ادامه داد: بخش زمین نیز باید زیرمجموعه این مدیریت باشد. البته نه مدیریت زمین بلکه مدیریت سرزمین، چرا که باید به عرصه‌های کشور به‌صورت سرزمین یکپارچه نگاه کرد تا آب و خاکش حفظ شود. او افزود: متأسفانه طی چند سال گذشته دیدگاهی در کشور به‌وجود آمده که می‌شود همه مشکلات را با واگذاری زمین حل کرد که این اشتباهی بزرگ است. در واقع باید تمامی عرصه‌های کشور را به‌صورت یکپارچه مدیریت کرد.

رئیس هیأت مدیره جامعه جنگلبانی تصریح کرد: شرط اصلی و اساسی این ساختار آن است که سیاستگذاران و برنامه‌ریزان کشور به اصل منابع طبیعی توجه داشته باشند و برای این بخش برنامه‌ریزی درستی انجام شود نه اینکه مثلا با برنامه‌ریزی نادرست دریاچه ارومیه را خشک کنیم بعد آه و فغان کنیم که چه باید کرد و با طرح‌های بسیار هزینه‌بر سعی کنیم که از منطقه‌ای دیگر آب برای این دریاچه بیاوریم، درصورتی که با برنامه‌ریزی صحیح می‌شد با توجه به رژیم طبیعی آب‌های منطقه، ساده‌ترین و ارزان‌ترین راه‌ها را برای مدیریت این دریاچه اعمال کرد تا هیچ‌گاه به بحران امروزی دچار نشود.

کد خبر 179108

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز