یکشنبه ۸ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۲:۳۹
۰ نفر

همشهری آنلاین - نیما شایان: دانشگاه عالی دفاع ملی که فعالیت خود را در سال ۱۳۷۱ به عنوان دانشگاهی استراتژیک آغاز کرده و از سال ۱۳۸۱ در تابعیت ستادکل نیروهای مسلح قرار گرفته است، محل تحصیل بسیاری از فرماندهان ارشد و مسئولان رده بالا در جمهوری اسلامی ایران است.

به گزارش همشهری آنلاین، دانشگاه عالی دفاع ملی در افق چشم‌انداز جمهوری اسلامی ایران، دارای جایگاه برتر در میان دانشگاه‌های مشابه در منطقه است که با تکیه بر ارزش‌های دین اسلام، عهده‌دار تعلیم نخبگان، سرآمدان، فرماندهان نظامی، انتظامی و مدیران عالی سازمان‌های غیرنظامی کشور و همچنین کشورهای دوست و مسلمان در عرصه‎های مختلف راهبردی است.  

دانشگاه عالی دفاع ملی نیز مانند بقیه دانشگاه‌های کشور به صورت هیئت‌امنایی اداره می‌شود. رئیس ستاد کل نیروهای مسلح عهده‌دار ریاست هیئت‌امنای دانشگاه عالی دفاع ملی است که سردار سرلشگر دکتر سیدحسن فیروآبادی در این مسئولیت قرار دارد. این دانشگاه مانند سایر دانشگاه‌های کشور دارای هیئت ممیزه نیز است که بعضاً از اساتید سایر دانشگاه‌ها در ترکیب هیئت ممیزه آن حضور دارند. 

دانشگاه عالی دفاع ملی دارای سه دانشکده مدیریت راهبردی، دفاع ملی و امنیت ملی است که رشته‌های علوم دفاعی راهبردی با گرایش‌های دفاع ملی، سیاست دفاعی و اندیشه نظامی و رشته‌های مدیریت راهبردی با گرایش‌های مدیریت راهبردی، مدیریت راهبردی دانش، مدیریت راهبردی آینده‌پژوهی، مدیریت راهبردی نظامی و مدیریت راهبردی پدافند غیر عامل و همچنین رشته‌های امنیت ملی با گرایش‌های امنیت داخلی تهدیدات امنیت ملی و مطالعات امنیت ملی در آنها ارائه می‌شوند.

رشته‌های مدیریت راهبردی فرهنگی و امنیت فضای سایبر با رویکرد بومی و امنیت به تازگی به فهرست رشته‌های دانشگاه عالی دفاع ملی افزوده شده‌اند.

همچنین ساختار پژوهشی دانشگاه عالی دفاع ملی شامل یک معاونت و یک پژوهشکده است. معاونت پژوهش و تولید علم و پژوهشکده مطالعات راهبردی و امنیت ملی و دفتر مطالعات در این ساختار دیده شده است.

دانشگاه عالی دفاع ملی هر چند دانشگاهی در تابعیت ستادکل نیروهای مسلح است اما رئیس این دانشگاه همواره در اجلاسیه‌های دوره‌ای روسای دانشگاه‌های تحت پوشش وزارت علوم، تحقیقات و فناوری شرکت می‌کند و به نوعی ارتباط این دانشگاه استراتژیک با بدنه آموزش عالی کشور برقرار نگاه داشته شده است.

هیئت‌امنای دانشگاه عالی دفاع ملی هدفگذاری‌هایی خاص بر روی دانش‌آموختگان این دانشگاه دارد به طوری که سردار سرلشگر دکتر فیروزآبادی درباره دانش‌آموختگان این دانشگاه جملاتی کلیدی دارد :

  • دانش‌آموختگان دانشگاه عالی دفاع ملی باید پاسداران اهداف نظام باشند.
  • یک دانش‌آموخته دانشگاه عالی دفاع ملی باید همانند یک مدیر، موظف و مکلف به حل مشکلات نظام در پرتو رهنمودهای رهبر معظم انقلاب است.
  • دانش‌آموختگان دانشگاه عالی دفاع ملی هر کجا بروند باید در سطح راهبردی برای نظام جمهوری اسلامی ایران فکر و کار کنند.

بر اساس تعریفی که وب سایت رسمی دانشگاه عالی دفاع ملی از این دانشگاه ارائه کرده است، دانش‌آموختگان دانشگاه عالی دفاع ملی، در تمام عرصه‌های ملی، منطقه‌ای و جهانی قادر به نظریه‌پردازی هستند و توانایی اداره و ساماندهی کلان ملی را در هر شرایطی دارند.

شرایط عمومی و اختصاصی پذیرش دانشجو در دانشگاه عالی دفاع ملی که برگرفته از وب سایت رسمی این دانشگاه است در ادامه آمده است.

شرایط عمومی 

  • اعتقاد و التزام عملی به قانون اساسی و ولایت مطلقه فقیه.
  • برخورداری از بنیه قوی اعتقادی و ایمان اسلامی.
  • برخورداری از روحیه مسئولیت‌پذیری متعهدانه اسلامی.
  • حداکثر سن داوطلبان 50 سال تمام.
  • داشتن صلاحیت امنیتی، مکتبی و کارآیی برابر مقررات و ضوابط مندرج در اساسنامه دانشگاه.
  • داشتن دانش‌نامه کارشناسی ارشد یا دکتری حرفه‌ای مورد تأیید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی.
  • داشتن تحصیلات حوزوی هم طراز کارشناسی ارشد برای روحانیون (با تأیید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری). متقاضیان دارای مدرک تحصیلی کارشناسی ارشد معادل نمی‌توانند در آزمون شرکت نمایند.
  • موفقیت در آزمون کتبی و مصاحبه.

شرایط اختصاصی

  • دارا بودن حداقل درجه سرهنگ دومی برای کارکنان نظامی و انتظامی.
  • دارا بودن حداقل رتبه 16 برای کارمندان نیروهای مسلح.
  • تصدی در محل‌های سرتیپ دومی و بالاتر برای کارکنان نیروهای مسلح.
  • دارا بودن سابقه مسئولیت خدمات کشوری مرتبط با مشاغل دفاعی برای غیرنظامیان و حداقل پیشینه خدمت در سطح مدیریت کل، یا ریاست ادارات مستقل و یا کارشناس ارشد وزارتخانه‌ها و سازمان‌های دولتی.(رتبه شغلی خبره یا عالی)
  • عضویت رسمی در سازمان‌های دولتی و داشتن حداقل 10 سال سابقه خدمت برای داوطلبان غیر نظامی.

 تبصره1: کارکنانی که برای طی دوره اعزام می‌شوند، باید امکان و فرصت ارائه خدمت و بازدهی متناسب با مدت آموزش و حداقل دو برابر مدت آموزش را پس از اتمام آن داشته باشند.

تبصره2: سازمان‌ها باید کسانی را به دوره اعزام کنند که پس از پایان دوره تحصیلی امکان انتصاب آنان در مشاغل راهبردی وجود داشته باشد.

 

  • تحصیل در دانشگاه عالی دفاع ملی به صورت تمام وقت بوده و اشتغال همزمان با تحصیل دانشجویان به هر نحوی از انحاء (تمام وقت، نیمه وقت، پاره وقت و مشاوره) در مرحله آموزش نظری خلاف مقررات تحصیل در این دانشگاه می‌باشد. بنابراین ارائه گواهی عدم اشتغال به تحصیل با امضاء بالاترین مقام دستگاه (در مورد کارکنان نظامی ماده دستور انتساب به کارگزینی بالاترین رده سازمان ذیربط) جهت ثبت نام ضروری بوده و در صورتیکه در طول دوره خلاف آن احراز شود برابر مقررات با دانشجو رفتار و از ادامه دوره محروم خواهد شد.

اهداف دانشگاه

1.آموزش فرماندهان و مدیران نظامی و انتظامی و مقامات کشوری برای تصدی مشاغل فرماندهی و مدیریت عالی با رعایت مقررات تحصیلات تکمیلی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در زمینه‌های زیر:

  • بررسی و مطالعه عوامل مرتبط با دفاع و امنیت ملی
  • مطالعه و بررسی عناصر قدرت ملی و روابط آنها با قدرت نظامی
  • افزایش توان پژوهشی دانشجویان در زمینه مسائل دفاعی و امنیت ملی
  • ارتقاء توانایی‌های عملی دانشجویان در زمینه مدیریت راهبردی

2.انجام پژوهش‌های مورد نیاز در امور دفاعی و امنیت ملی
3.ارائه مشاوره در زمینه امور دفاعی و امنیت ملی به نیروهای مسلح و همچنین دستگاه‌های غیر نظامی در صورت درخواست
4.طراحی و اجرای دوره‌های توجیهی کوتاه مدت مورد نیاز نیروهای مسلح و یا سازمان‌های کشوری
5.بهره‌گیری از سایر دانشگاه‌ها، مراکز آموزش عالی و پژوهشی برای ارتفاع سطح علمی دانشگاه‌ها در چارچوب مقررات
6.همکاری با دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی و پژوهشی نیروهای مسلح، وزارتخانه‌ها و سازمان‌های مرتبط با امور دفاعی امنیتی کشور
7.کسب آگاهی از پیشرفت‌های علمی جهان مرتبط با مسائل دفاعی و امنیتی و راهبردی از طریق برقراری ارتباط با مراکز علمی و پژوهشی، مؤسسات و بانک‌های اطلاعاتی داخل و خارج از کشور در چارچوب مصوبات هیأت امناء
8.فراهم کردن فرصت‌های مطالعاتی خارج از کشور برای اعضای هیأت علمی دانشگاه با استفاده از تسهیلات وزارت علوم، تحقیقات فناوری و سایر دستگاه‌های کشوری و لشکری با تصویب هیأت امناء پس از سیر مراحل تصویب فرماندهی معظم کل قوا
9.ارزیابی علمی دانشجویان نیروهای مسلح که برای طی دوره‌های مشابه به کشورهای خارج اعزام می‌شوند
10.چاپ وانتشارات کتب و مقالات و نشریات علمی و یافته‌های پژوهشی با رعایت مقررات مربوط.
11.استفاده از اعضای هیأت علمی دانشگاه‌ها، مراکز آموزش عالی و پژوهشی و افراد واجد شرایط و ذیصلاح داخل کشور برای ارائه آموزش و انجام پژوهش‌های مورد نیاز در چارچوب مصوبات هیأت امناء
12.تهیه و تدوین آئین‌نامه‌های آموزشی، پژوهشی، استخدامی و مالی برابر موازین نیروهای مسلح و رعایت مقررات وزارت علوم تحقیقات و فناوری حسب مورد در چارچوب مصوبات هیأت امناء

کد خبر 179035
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز