سه‌شنبه ۳ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۹:۰۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: جیمز هولمز، مظنون به دست زدن به کشتار در سینمایی در شهر اورورا در کلرادوی آمریکا دروشنبه 23 ژوئیه برای اولین بار در دادگاه ظاهر شد، اما چه عاملی باعث شد او دست به چنین کاری بزند؟

holmes

هولمز متهم است که در روز 20 ژوئیه در حالیکه چند اسلحه حمل می‌کرد، و ماسک گاز به صورت داشت، پس از انداختن یک نارنجک دودی به درون سینمایی که بخش سوم رشته فیلم‌های بتمن را نمایش می‌داد با شلیک گلوله بیش از 20 نفر را از پای درآورد و شمار دیگری را مجروح کرده است.

او موهایش را به رنگ قرمز درآورده بود و هنگام حمله خودش را "ژوکر"- یکی از شخصیت‌های فیلم بتمن- خوانده بود. او سپس بدون مقاومت خودش را تسلیم پلیس کرد.

اما جیمز هولمز یک جانی سابقه دار نبود. او جوان باهوشی با تحصیلات دانشگاهی، در حال گذراندن دوره دکترای علوم اعصاب در دانشگاه کلرادو بود.

هولمز دانش آموز مستعدی بود که در 18 سالگی به دانشگاه کالیفرنیا در ریورساید رفته بود و با بالاترین نمره در رشته علوم اعصاب فارغ التحصیل شده بود و به گفته مقامات این دانشگاه یکی از نخبه‌ترین دانشجویان بود. بعد او به عنوان دانشجوی دوره دکترای علوم اعصاب در دانشگاه کلرادو پذیرفته شده بود و برای تحصیل در این دوره بورسیه فدرال از موسسه‌های ملی بهداشت آمریکا دریافت کرده بود. او سالانه 26000 دلار بر اساس این بورسیه دریافت می‌کرد.

از چند ماه قبل نمره‌های او شروع به نزول کرده بود و امتحان جامع در بهار امسال نمره بالایی به دست نیاورده بود. گرچه دانشگاه قصد اخراج او را نداشت اما خود او روند انصراف از تحصیل را شروع کرده بود.

هولمز در اولین حضورش در دادگاه حالتی مبهوت داشت، بر پیشانی‌اش چین افتاده بود، و مرتب پلک می‌زد. موهایش به رنگ قرمز بود. او در این جلسه صحبتی نکرد.

اما چه چیزی این دانشجوی با هوش را به یک آدمکش بدل کرد؟

هولمز پیش از این حادثه هیچ نشانه‌های بیرونی از بیماری روانی یا هذیان‌های خشونت آمیز که به گفته کارشناسان در میان افرادی که دست به کشتار می‌زنند رایج است، بروز نداده بود.

او همچنین هیچ سابقه کیفری به جز یک جریمه رانندگی نداشت. نداشتن سابقه کیفری هم برای فردی که به کشتار دست می‌زند، نامعمول است.

به گفته کارشناسان شرح حال هولمز با شرح حال معمول یک جانی روانی یا سایکوپات هم تطبیق ندارد؛ گرچه این گروه افراد تا زمانی کارکرد نسبتا طبیعی دارند، اما معمولا در معرض رشته‌ای از حوادث و فقدان‌ها قرار می‌گیرند تا به نومیدی یا عجز مطلق برسند.

به هر حال هنوز نمی‌توان قطعا وجود بیماری روانی را در هولمز رد کرد، و باید منتظر بررسی‌های بعدی ماند.

کد خبر 178704
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز