سه‌شنبه ۳ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۱:۵۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: شاید تصور خانه‌ای از بطری‌های پلاستیکی غیرممکن به نظر برسد، اما چنین خانه‌هایی در آفریقا ساخته می‌شوند. این ایده‌ نجاری آلمانی است که با طرح چنین ایده‌ای قصد دارد تا با معضل زباله‌های پلاستیکی در محیط زیست مقابله کند.

بطری

روش کار، روشی ساده اما در عین حال بسیار مؤثر است. بطری‌های پلاستیکی خالی را بایستی با شن و ماسه پر کرد، روی هم قرار داد و سپس با استفاده از ملاط ساختمانی آنها را به هم چسباند.

در نهایت برای استحکام بیشتر دیوار ساخته شده، بطری‌ها را با طنابی پلاستیکی به هم وصل می‌کنند. آندریاس فروزه، نجار آلمانی قصد دارد با این ایده از محیط زیست حفاظت کند و برای مردم فقیر شرایط مساعدتری برای زندگی ایجاد کند.

فروزه ده سال پیش در آمریکای مرکزی شرکتی تأسیس کرد به نام "اکو-تک" ECO-TEC. این شرکت تا به حال در کشورهای مختلف در مجموع ۵۰ ساختمان از بطری‌های پلاستیکی ساخته است. این ساختمان‌ها حتی در برابر زمین‌لرزه به شدت بیش از ۷ در مقایس ریشتر مقاوم بوده‌اند.

با این وجود فروزه هر بار هنگام معرفی این پروژه با شک و تردید افراد مواجه می‌شود، زیرا آنها به سختی می‌توانند تصور کنند که چنین ایده‌ای قابل اجرا است. اما شک و تردید همواره با کنجکاوی همراه است.

فروزه می‌گوید :«همین باعث می‌شود که افراد به محل ساختمان‌سازی بیایند و ما می‌توانیم به آنها نشان دهیم که چگونه کار می‌کنیم و این که بطری‌های پلاستیکی معمولی چقدر مقاوم‌تر از آجر هستند.»

پروژه ساخت خانه‌هایی از بطری‌های پلاستیکی در آفریقا

یک سال پیش فروزه تصمیم گرفت این پروژه را در آفریقا هم اجرا کند. به این ترتیب شرکت ECO-TEC با کمک "مؤسسه توسعه منابع انرژی ‌تجدیدپذیر" در نیجریه آغاز به ساخت نخستین خانه از بطری‌های پلاستیکی در شهر کادونا کرد.

به گزارش دویچه‌وله، بطری‌ها را کارگران از رستوران‌ها، هتل‌ها، سفارت‌ها و خانه‌های شخصی جمع‌آوری می‌کنند. خانه‌های ساخته شده از جنس بطری پلاستیکی از آلوده شدن محیط زیست هم جلوگیری می‌کنند. برق مورد نیاز این خانه‌ها از انرژی خورشیدی تأمین می‌شود و سیستم فاضلاب مستقلی نیز برای آنها ساخته می‌شود.

خانه از بطری

به کارگیری جوانان خیابانی برای ساخت خانه‌های پلاستیکی

یکی از مهم‌ترین جنبه‌های این پروژه آموزش نیروی جوان است. میزان بالای بیکاری بین جوانان یکی از مشکلات عمده نیجریه است. یحیی احمد، مدیر "مؤسسه توسعه منابع انرژی تجدیدپذیر" (DARE) اعتقاد دارد که وضعیت جوانان شبیه به بمبی ساعتی است، زیرا شمار زیادی از جوانان نسبت به آینده خود ناامید هستند و دولت را مسئول این وضعیت می‌دانند. حتی کسانی که به دانشگاه می‌روند نیز لزوما شانس بهتری برای پیدا کردن کار ندارند.

یحیی احمد از تأثیرات مثبتی می‌گوید که شرکت ECO-TEC و مؤسسه DARE در این زمینه گذاشته‌اند: «در جریان خشونت‌های اخیر پس از انتخابات هیچکدام از جوانانی که در پروژه‌ ما کار می‌کنند شرکت نداشتند. در صورتی که آنها پیش از این به گروه آشوب‌گران و خرابکاران تعلق داشتند.»

احمد در ادامه توضیح می‌دهد: «این نتیجه‌ای بسیار مثبت است. ما برای این پروژه پانزده جوان را که در خیابان‌ها به گدائی می‌پرداختند به کار گرفتیم و به آنها یاد دادیم چگونه باید بطری‌ها را با مواد مناسب پر کنند. پس از مدتی حدود ۵۰۰ جوان برای کار پیش ما آمدند.»

به این ترتیب یحیی احمد خوش‌بین است که پروژه‌ "بطری‌های پلاستیکی" بتواند شمار زیادی از جوانان را جذب کند و از این طریق در کاهش میزان خشونت نقش مهمی ایفا کند.

بطری‌های پلاستیکی؛ ارزان‌تر از مصالح ساختمانی رایج

یکی از جوانانی که در این پروژه مشغول به کار است می‌گوید: «من افتخار می‌کنم که یکی از معدود افرادی در آفریقا هستم که با این فناوری جدید می‌تواند کار کند. من می‌خواهم این توانایی را به دیگران هم انتقال دهم.»

یکی دیگر از نکات مثبت ساخت خانه توسط بطری‌های پلاستیکی به‌صرفه بودن آن است. هزینه ساختمانی که از بطری‌های پلاستیکی تشکیل شده به مراتب ارزان‌تر از ساختمانی است که برای ساخت آن از مصالح ساختمانی رایج استفاده شده است. در نیجریه قیمت یک آجر برابر با یک سوم حقوق یک کارگر برای یک روز کار است.

 

کد خبر 178593
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز