همشهری آنلاین: معاون دفتر زیست بوم‌های دریایی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: زیستگاه آبسنگ‌های مرجانی خلیج فارس و دریای عمان احیا و بازسازی می‌شوند

بازسازی زیستگاه آبسنگ‌های مرجانی خلیج فارس و دریای عمان

به گزارش ایرنا، داوود میرشکار گفت: بازسازی این زیستگاه‌ها درقالب طرح' احیا و بازسازی زیستگاه‌های مرجانی' انجام می‌شود . یکی از روش‌های تولید مثل آبسنگ‌های مرجانی پخش کردن لارو درآب است، لاروها به صورت پلانگتون‌ها در آب آزاد و معلق می‌شوند و کم کم به اندازه‌ای می‌رسند که باید در جایی ثابت شوند که دراین حالت خودشان را به تخته سنگی می‌چسباند و شروع به رشد می‌کنند و بعد از مدتی به یک آبسنگ مرجانی تبدیل می‌شوند.

وی افزود: زمانی که لاروها در آب رها می‌شوند تعدادشان بسیار زیاد است اما به دلایل مختلف مانند امواج اب و غیره پراکنده می‌شوند و نمی‌توانند خود را به جای مناسبی بچسبانند از این رو تعداد زیادی از آنها از بین می‌روند.

میرشکار یادآور شد: در این طرح بعد از این که لاروها در آب رها شدند آنها را از آب می‌گیرند و درمحیط آزمایشگاهی پرورش می‌دهند و وقتی به اندازه‌ای رسیدند که بتوانند خود را به تخته سنگی بچسبانند ، آنها مجددا در آب رها می‌شوند.

وی خاطرنشان کرد: از آنجا که آزاد سازی لاروها در مرداد و شهریورماه هرسال انجام می‌شود بنابراین باید تا پایان تابستان امسال این طرح اجرا شود از این رو در حال بررسی و انتخاب دانشگاهی برای همکاری در این زمینه هستیم .

وی گفت: همچنین روش دیگری هم برای تکثیر آبسنگ‌های مرجانی وجود دارد که ' قلمه زدن ' نامیده می‌شود . دراین روش بخش کوچکی از آبسنگ را جدا می‌کنیم و به صورت قلمه در جای مناسب با چسب‌های مخصوص می‌چسبانیم و بعد از مدتی قلمه رشد می‌کند و به یک ابسنگ بزرگ تبدیل می‌شود. البته این روش بستگی به نوع آبسنگ دارد و آن تاکنون بر روی آبسنگ‌های شاخ گوزنی موفقیت آمیز بوده است.

میرشکار افزود: تاکنون بیش از 50 گونه آبسنگ مرجانی در خلیج فارس و دریای عمان شناسایی شده‌اند و عمدتا اطراف جزایر خارکو، خارک، لاوان، هندورابی، شیدرو، فارس، فارور، بین فارور، سیری، تنب بزرگ و تنب کوچک زیستگاه‌های اصلی آبسنگ‌های مرجانی است.

وی تاکید کرد که در حال حاضر زیستگاه آبسنگ‌های مرجانی در خلیج فارس و دریای عمان با خطر مواجه شده است که از جمله این خطرات می‌توان به بالا رفتن درجه حرارت آب، کدورت آب، آلودگی‌های نفتی و پساب‌های صنعتی اشاره کرد . این عوامل موجب بروز پدیده کشند قرمز می‌شوند، ازاین رو زیستگاه‌های مرجانی را تحت تاثیرقرار می‌دهد.

میرشکارافزود: زیستگاه‌های مرجانی به عنوان یکی از پر تولیدترین مناطق دنیا از اهمیت زیادی برخوردار هستند بنابراین حفظ و نگهداری آنها جزو برنامه‌های سازمان حفاظت محیط زیست است .

وی گفت : آبسنگ‌های مرجانی پناهگاه ماهیان‌، محل تخم ریزی برخی از ماهیان و نوزادگاه بسیاری از گونه‌های آبزی است. این زیستگاه‌ها مناطق امنی را در دریا ایجاد می‌کنند بنابراین از بین رفتن آنها ضربه بزرگی را به حیات آبزیان وارد می‌کند . ازاین رو احیا و بازسازی زیستگاه‌ها در دستور کار سازمان حفاظت محیط زیست قرار گرفته و اعتبارات خوبی برای این کار اختصاص داده شده است.

کد خبر 178527
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز