همشهری آنلاین: کشور بنگلادش با داشتن 152 میلیون نفر جمعیت هشتمین کشور پرجمعیت جهان به شمار می‌رود،‌ با این‌همه میزان موفقیت‌های المپیکی این کشور به اندازه‌ای بد است که این شک را به وجود می‌آورد شاید خطای آماری در ثبت رکورد‌های المپیک این کشور صورت گرفته‌است.

المپیک

بنگلادش، کشوری که در میان شمال شرق هندوستان و میانمار واقع شده،‌هرگز موفق به کسب مدال در رقابت‌های المپیک نشده‌است و به نظر نمی‌آید قصد داشته باشد طی بازی‌های المپیک لندن نیز این رکورد رنج‌آور را تغییر دهد.

اما ضعف بنگلادش ناشی از کمبود تجهیزات که همواره مهمترین نشانه شکست تیم‌های ورزشی عنوان می‌شود، نیست. اصلی‌ترین علاقه ورزشی بنگلادشی‌ها کریکت است و شاید اگر این بازی در میان بازی‌های المپیک جایی داشت،‌ بنگلادشی‌ها در کسب مدال موفقیت بیشتری به دست می‌آوردند زیرا بنگلادشی‌ها نهمین تیم کریکت جهان را دارند.

از میان 204 عضو کمیته بین المللی المپیک 80 عضو این کمیته هرگز موفق به کسب مدال در رقابت‌های المپیک نشده‌اند که بسیاری از این اعضا کشورهایی بسیار کوچک مانند میانمار،‌بیست و پنجمین کشور پرجمعیت جهان و نپال،‌ چهل و پنجمین کشور پر جمعیت جهان هستند.

در این میان کشور تونگا که از نظر جمعیت رتبه 195 جهان را دارد موفق به کسب یک مدال نقره المپیک شده و باربادوس با رتبه جمعیت 181 برنده یک برنز شده است،‌همچنین ایسلند که در رتبه 178 جهانی جمعیت قرار دارد تا کنون موفق به کسب یک نقره و یک برنز شده‌است. باهاماس نیز با وجود اینکه رتبه 177 جهان را از  نظر جمعیت دارد، تا کنون موفق به کسب 10 مدال المپیک شده که از این میان چهار مدال طلا هستند.

از جمله دیگر کشورهایی که هرگز موفق به کسب مدال المپیک نشده‌اند می‌توان به کشورهای آلبانی،‌ ساموآ،‌ آندورا،‌ آنگولا، برونئی،‌ قبرس، فیجی، موناکو و فلسطین اشاره کرد.

لیست کشورهایی که هرگز مدال المپیک نگرفته‌اند

 

کشور حضور در المپیک کشور حضور در المپیک کشور حضور در المپیک کشور حضور در المپیک
آلبانی 8 بار ساموآ 7 بار آندورا 19 بار آنگولا 7 بار
آنتیگوا 8 بار آروبا 6 بار بحرین 7 بار بنگلادش 7 بار
بلیز 10 بار بنین 9 بار بوتان 7 بار بولیوی 17 بار
بوسنی 10 بار بوتسوانا 8 بار جزایر ویرجین 10 بار برونئی 5 بار
بورکینافاسو 7 بار کامبوج 7 بار کیپ ورد 4 بار جزایر کی‌من 9 بار
آفریقای مرکزی 8 بار چاد 10 بار کوموروس 4 بار کنگو 10 بار
جمهوری کنگو 8 بار جزایر کوک 6 بار قبرس 17 بار دومنیکا 4 بار
السالوادور 9 بار گینه استوایی 7 بار فیجی 15 بار گابون 8 بار
گامبیا 7 بار گرانادا 7 بار گوام 7 بار گواتمالا 13 بار
گینه 9 بار گینه بیسائو 4 بار هندوراس 10 بار اردن 8 بار
کیریباتی 2 بار لائوس 7 بار لسوتو 9 بار لیبریا 11 بار
لیبی 9 بار ماداگاسکار 11 بار مالاوی 8 بار مالدیو 6 بار
مالی 11 بار مالتا 14 بار جزایر مارشال 1 بار موریتانی 7 بار
میکرونزیا 3 بار موناکو 26 بار مونته‌نگرو 2 بار میانمار 15 بار
نائورو 4 بار نپال 14 بار نیکاراگوئه 10 بار عمان 7 بار
پالائو 3 بار فلسطین 4 بار گینه نو 8 بار رواندا 7 بار
سنت کیتس 4 بار سنت لوسیا 4 بار سنت وینسنت 6 بار ساموا 7 بار
سن‌مارینو 20 بار سائو‌توم 4 بار سیچلس 7 بار سیرا‌لئون 9 بار
جزایر سولمون 7 بار سومالی 7 بار سوازیلند 9 بار تیمور 3 بار
توالو 1 بار یمن 7 بار --- --- --- ---

 

شاید غیر‌عادی‌ترین عامل درباره عدم موفقیت بنگلادش در کسب مدال المپیک این باشد که این کشور تاکنون نتوانسته ورزشکاری که شایستگی اجرایی حضور در رقابت‌های المپیک را داشته باشد،‌به این رقابت‌ها ارسال کند. درواقع ورزشکاران این کشور از سال 1984 تا به امروز تنها به واسطه سیستم Wild cart المپیک،‌سیستمی برای کمک به ورزشکاران با رده‌بندی زیر استاندار المپیک برای ورود به رقابت‌ها، موفق به شرکت در المپیک شده‌اند.

این پدیده درمورد المپیک لندن نیز صدق می‌کند،‌ در این دوره از رقابت‌ها نیز بنگلادش چهار ورزشکار در رشته‌های ژیمناستیک،‌ تیر‌اندازی،‌ شنا و تیر‌اندازی با کمان به المپیک خواهد داشت که در مراسم افتتاحیه رژه خواهند رفت و تمامی آنها به کمک سیستم WildCard مجوز ورود به این رقابت‌ها را به دست‌آورده‌اند.

کد خبر 178498
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ساير ورزش‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز