همشهری آنلاین: مردی 24 ساله با موهای قرمز درحالی‌که ماسک ضد گاز به صورت و لباس ضد گلوله به تن داشت،‌ در میان سالن سینمایی که در حال پخش فیلم بازگشت بتمن بود،‌ گاز اشک آور انداخت و به تماشاچیان تیر‌اندازی کرد.

این حمله وحشیانه تا به حال 12 کشته و 58 زخمی داشته‌است. نام قاتل این افراد جیمز هولمز است که ‌24 سال سن داشته و در خارج از سالن سینما در نزدیکی دنور دستگیر شده‌ است. درپی این رویداد دردناک صدها نفر عزادار گل و شمع به دست در شهر آرورا گرد‌هم آمدند تا یاد قربانیان را گرامی بدارند.

70 کشته و زخمی

جان هیکن‌لوپر فرماندار آرورا تایید کرد که این واقعه کلا 70 کشته و زخمی از خود به جا گذاشته که 30 نفر از آنها در بیمارستان بستری هستند و وضعیت 11 نفر از آنها وخیم اعلام شده‌است.

دانشجوی دکتری

هولمز 24 ساله دانشجوی سابق دکترا در رشته عصب‌شناسی در دانشگاه کلرادو بوده‌است. وی دوران دبیرستان خود را در مدرسه‌ای در سن‌دیه‌گو کالیفرنیا به پایان رسانده بود. محل سکونت هولمز در شمال شهر آرورا قرار داشته و پنج مایل تا سینما فاصله داشته‌است. تنها خلاف ثبت شده‌ای که در اسناد پلیس وجود دارد جریمه به خاطر سرعت بیش از حد رانندگی در اکتبر سال 2011 بوده‌است.

دن اوتس رئیس پلیس شهر آرورا توضیح داد که در هنگام پاکسازی خانه هولمز مشکلات زیادی برای خنثی‌سازی تله‌های انفجاری پیچیده،‌ تجهیزات منفجره و وسایلی شبیه به گلوله‌ خمپاره داشته‌اند. اوتس به خبرنگاران گفت وی تا کنون چنین منظره‌ای را در خانه فردی به چشم خود ندیده بود.

سراپا مسلح

به گفته پلیس؛ هولمز درهنگام حمله به یک شات‌گان،‌ اسلحه دوربین‌دار، دو تپانچه و 6 هزار گلوله مسلح را آنلاین خریداری کرده بود که تمامی این سلاح‌ها طی چند ماه گذشته به صورت قانونی خریداری شده‌ بودند. مقامات هنوز انگیزه این جنایت را کشف نکرده‌اند اما درعین حال هرنوع ارتباط این حمله را با گروه‌های تروریستی رد‌ کرده‌اند. پلیس نیویورک نیز اعلام کرد مجرم موهای خود را قرمز  کرده بود و خود را جوکر - دشمن بدنام شخصیت بتمن - نامیده بود.

درپی این حمله سینماهایی که بازگشت بتمن را اکران کرده‌اند،‌ تمهیدات ایمنی خود را افزایش داده‌اند و همچنین مراسم اکران اول این فیلم در فرانسه متوقف شد.

همدردی کارگردان بتمن

کریستوفر نولان کارگردان فیلم بازگشت بتمن با ابراز ناراحتی شدیدش از این رویداد اعلام کرد سالن سینما خانه‌ من است،‌ و این فکر که فردی بخواهد به این شکل وحشیانه به این مکان مقدس و پرامید تجاوز کند من را نابود می‌کند. هرچه که بگوییم هرگز نمی‌تواند احساسات ما را درباره قربانیان این جنایت مخوف به اندازه کافی بیان کند،‌ اما قلب ما با قربانیان و خانواده‌های آنها است.

هولمز؛ اکادمیک و ساکت

هولمز برخلاف گذشته قابل توجه آکادمیکی که داشته است،‌ درحال ترک تحصیل خود در دانشگاه کلرادو-دنور بوده‌است،‌ دانشگاهی که وی در آن به تحصیل عصب‌شناسی در مقطع دکترا مشغول بوده‌است. به گفته یکی از همسایگان هولمز،‌ وی همیشه شلوارهای استتار ارتشی به پا می‌کرده و هرگز با کسی حرف نمی‌زده است. همچنین وی همیشه خود را در خانه حبس می‌کرده است.

دوبار در برابر مرگ

یکی از قربانیان این حادثه خبرنگار تلویزیونی جوانی بوده است که تا چند دقیقه قبل از حمله بر روی توئیتر خود از هیجانش برای دیدن فیلم سخن می‌گفته است. وی یک ماه پیش از حادثه تیراندازی دیگری در یک فروشگاه در کانادا جان سالم به در برده بود.

حمله راس ساعت 12:30 بامداد به وقت محلی آغاز شده و هولمز از در اضطراری خود را به داخل سالن سینما رسانده‌‌ بود. وی در ابتدا بلیط خریداری کرده بود اما پس از مدتی به بهانه اینکه باید به تلفنش پاسخ دهد سالن را ترک کرده و سپس به شکل تمام مسلح و با به‌ تن داشتن جلیقه ضد گلوله و دستکش‌های ویژه به همراه اسلحه‌هایش وارد سالن سینما شد.

در پی این جنایت،‌ باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا دستور داد تا پرچم این کشور به نشانه عزاداری برای 6 روز نیمه افراشته باقی بماند.

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

برچسب‌ها

۳۱ تیر ۱۳۹۱ - ۰۶:۴۶