سه‌شنبه ۲۷ تیر ۱۳۹۱ - ۱۵:۴۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: محققان طی مطالعاتی که بر روی چگونگی حفظ سلول‌های قلبی انجام داده‌اند،‌ از سلول‌های بنیادین القایی که در قالب سلول‌های ماهیچه قلب رشد داده‌شده‌اند عکسی زیبا و دیدنی به ثبت رسانده‌اند.

سلول‌های بنیادین

این رشته‌های رنگارنگ که یاد‌آور پرهای دم طاووس هستند،‌ بیشتر به بخشی از یک اثر هنری در یک نمایشگاه kقاشی شباهت دارد،‌اما این رشته‌ها در اصل توده‌ای از سلول‌های برنامه‌ریزی‌شده، مشهور به سلولهای بنیادین جنینی القایی یا iPS‌ها هستند.

این سلول‌های خاص به گونه‌ای تغییر پیدا کرده‌اند که به سلول‌های ماهیچه قلب انسان یا کاردیومیوسیت‌ها تبدیل شوند،‌به این شکل میتوان درباره پیش‌گیری از آسیب‌های قلبی بر روی آنها مطالعه کرد. تصویر این سلول‌ها با عنوان پرهای طاووس،‌ در رقابت بازتاب مطالعات بنیاد قلب بریتانیا موفق به کسب جایزه شده‌است.

سلول‌های بنیادین

زندگی این سلول‌ها خطرناک‌تر از چیزی‌است که به نظر می‌آید. این سلول‌های ماهیچه‌ای از انقباض‌های همزمان برای حفظ ریتم ضربان قلب استفاده می‌کنند. زمانی که بیماری به این سلول‌ها حمله می‌کند، و یا قلب با وضعیتی پر‌استرس مواجه می‌شود،‌کاردیومیوسیت‌ها نقش خط حمله پیاده‌نظام را بازی کرده و اولین‌هایی هستند که کشته می‌شوند.

برای آزمودن استراتژی‌های نجات این سلول‌ها، محققان موسسه ملی قلب و ریه کالج امپریال لندن بر روی پروتئینی به نام MAP4K4 که در زمان احساس خطر به مارپیچ مرگ کاردیومیوسیتی تبدیل می‌شوند،‌ متمرکز شده‌اند. مهار این پروتئین در حیوانات منجر به کاهش مرگ سلول‌های ماهیچه‌ای در شرایط مواجهه قلب با وضعیت پراسترس می‌شود.

محققان قصد دارند از فرایند تداخل RNA یا RNAi،‌فرایندی که رفتار‌ ژن در درون سلول‌ها را متعادل می‌سازد،‌برای کاهش میزان این پروتئین و در نتیجه افزایش طول عمر سلول‌های کاردیومیوسیتی در انسان‌ها استفاده کنند.

کد خبر 177835
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز